سرور مجازی
zoomit

متا چهار کانسپت از هدست VR خود را به‌نمایش گذاشت

شرکت Reality Labs که زیرنظر متا فعالیت می‌کند، به‌تازگی تصاویری از نمونه‌ی پیش‌تولید هدست‌ واقعیت مجازی خود را منتشر کرده است. این تصاویر نشان می‌دهند مهندسان متا در حال کار روی ایده‌های متنوعی هستند. Reality Labs به‌دنبال تولید هدستی است که محتوای گرافیکی را به‌طور بسیار واقع‌گرایانه نمایش دهد؛ اما هنوز فاصله‌ی زیادی تا تولید و عرضه‌ی چنین هدستی داریم. به‌نوشته‌ی ورج، متا روی نمونه‌های پیش‌تولید متعددی کار می‌کند که با کدنام Butterscotch ،Starburst ،Holocake 2 و Mirror Lake از آن‌ها یاد می‌شود.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا و مایکل آبراش، دانشمند ارشد Reality Labs، روز گذشته در کنفرانسی مجازی جزئیات جدیدی درباره‌ی پروژه‌ی هدست واقعیت مجازی ارائه دادند. این رویداد روی طرح‌هایی متمرکز بود که متا از آن‌ها به‌عنوان «ماشین زمان»‌ یاد می‌کند. درواقع، این نمونه‌ها طرح مفهومی‌اند که برای آزمودن نوعی قابلیت به‌خصوص نظیر نور پس‌زمینه‌ی بسیار زیاد یا نمایشگری با وضوح درخورتوجه تولید شده‌اند.

مارک زاکربرگ در گفت‌‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «به‌نظرم اکنون در میانه‌ی مسیری روبه‌جلو به‌سمت واقع‌گرایی هستیم. احتمالاً تولید صحنه‌هایی که وفاداری کاملی به واقعیت داشته باشند، چندان طول نخواهد کشید.» فناوری مرتبط به نمایشگر، تنها یکی از موانع پیش روی زاکربرگ و اعضای تیمش برای دستیابی به این هدف جاه‌طلبانه است. بااین‌حال، رفع موانع این بخش کمک شایانی به متا خواهد کرد.

مجموعه کانسپت های هدست واقعیت مجازی Reality Labs متا

مارک زاکربرگ می‌گوید متا تا پیش از پایان امسال، هدست واقعیت مجازی پرچم‌داری به نام Project Cambria عرضه می‌کند. سال گذشته، این هدست به‌صورت اولیه معرفی شد. به‌گفته‌ی متا، Project Cambria از فناوری واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی پشتیبانی می‌کند و دوربین‌های پروضوحی دارد که ویدئو را مستقیماً به نمایشگر داخل هدست منتقل می‌کنند. Project Cambria به سیستم رهگیری حرکات چشم مجهز خواهد بود. متا می‌گوید این سیستم یکی از قابلیت‌های مهم هدست‌های جدیدش به‌حساب می‌آید.

به‌گفته‌ی زاکربرگ، متا به‌دنبال تولید دو مجموعه هدست واقعیت مجازی است. یکی از این مجموعه‌ها شامل هدست‌های ارزان و متمرکز بر مشتریان عادی خواهد بود (نظیر Quest 2) و مجموعه‌ی دیگر از هدست‌هایی میزبانی خواهد کرد که به جدیدترین فناوری‌ها مجهز خواهند شد. متا می‌گوید هدست‌های گروه دوم مخصوصاً کاربران حرفه‌ای هستند و قیمت گرانی دارند.

متا افزون‌بر هدست واقعیت مجازی به‌دنبال تولید مجموعه‌ای از عینک‌های هوشمند مبتنی‌بر فناوری واقعیت افزوده است. این عینک‌های واقعیت افزوده تصاویر مجازی را در دنیای واقعی به‌نمایش می‌گذارند. متا اخیراً عرضه‌ی اولین نسل از عینک هوشمند AR خود را به‌تأخیر انداخته است. در چند سال اخیر، معمولاً نمایشگرهای واقعیت مجازی بسیار سریع‌تر از هولوگرام‌های واقعیت افزوده به‌دست مشتریان رسیده‌اند.

نمونه آزمایشی هدست Butterscotch شرکت Reality Labs متا

کانسپت Butterscotch هدستی واقعیت مجازی با نمایشگری است که وضوحی نزدیک‌به شبکیه‌ی چشم دارد. چنین نمایشگری صرفاً در هدست‌های پرچم‌دار شرکت‌هایی مثل Varjo یافت می‌شود و متا درحال‌حاضر هدستی با نمایشگر این چنینی ارائه نمی‌دهد. متا می‌گوید مجبور شده است در Butterscotch میدان دید ۱۱۰ درجه‌ای Meta Quest 2 را تقریباً نصف کند. بااین‌حال، کانسپت جدید متا تقریباً ۲٫۵ برابر وضوح بیشتری از Meta Quest 2 دارد و به کاربران امکان می‌دهد به دید ۲۰/۲۰ روی چارت بینایی دست پیدا کنند.

هدست واقعیت مجازی آزمایشی Starburst شرکت متا

دومین کانسپت متا Starburst نام دارد که ظاهراً مراحل تولیدش در حد و اندازه‌ی Butterscotch پیشرفت نکرده و این مدل نیز قرار نیست به این زودی‌ها عرضه شود. این هدست نسبتاً بزرگ به لامپی قدرتمند مجهز است و برای حمل‌کردنش به دستگیره‌های مخصوصی نیاز دارید که روی دستگاه نصب شده است. متا می‌گوید این هدست به روشنایی ۲۰٬۰۰۰ نیت دست پیدا می‌کند و محتوای HDR نمایش می‌دهد.

نیم رخ هدست مفهومی VR شرکت متا مدل Holocake 2

هدست دیگر متا، یعنی Holocake 2، در جهت مخالف قدم برمی‌دارد. متا با طراحی کانسپت Holocake 2 به‌دنبال تولید هدستی سبک و باریک است. Holocake 2 را می‌توانیم مدل جدید کانسپتی به‌حساب بیاوریم که در سال ۲۰۲۰ به‌نمایش درآمده بود. در این سبک طراحی، متا ممکن است هدستی در ابعاد عینک آفتابی تولید کند.

سه هدست یادشده به محصولی واقعی تبدیل شده‌اند؛ بااین‌حال، متا در کنفرانس خبری خود کانسپت چهارم، یعنی Mirror Lake را نیز نمایش داد. این کانسپت هنوز به محصولی واقعی تبدیل نشده است. کارشناس ورج می‌گوید آنچه متا به نمایش گذاشته، شبیه عینک اسکی بوده است.

مقاله‌‌های مرتبط:

  • اولین عینک واقعیت افزوده متا با نام Nazare سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد
  • مارک زاکربرگ در ویدئویی جدید هدست واقعیت مجازی جدید متا را نمایش داد

ظاهراً متا قصد دارد قطعات کوچک Holocake 2 و توانایی‌های Starburst درزمینه‌ی HDR و وضوح چشمگیر Butterscotch را باهم ترکیب کند و در قالب Mirror Lake ارائه دهد. این هدست نمایشگری به‌سمت بیرون خواهد داشت و تصویری از چشم کاربر را به‌نمایش خواهد گذاشت تا افرادی که از بیرون کاربر را می‌بینند، احساس راحتی بیشتری با او کنند. سال گذشته، متا این قابلیت را در نمونه‌ای آزمایشی از هدست‌های خود به‌نمایش گذاشته بود. گفته می‌شود اپل نیز قصد دارد قابلیت یادشده را به هدست واقعیت ترکیبی خود اضافه کند.

متا در مراسم اخیرش به پروژه‌ی Half Dome نیز اشاره کرد. این پروژه شامل مجموعه‌ای از هدست‌ها است که می‌توانند بسته به جایی که کاربر به آن نگاه می‌کند، سطوح کانونی را تغییر دهند. Reality Labs گفته است که در ماه آگوست امسال (مرداد و شهریور) در نمایشگاه تجاری SIGGRAPH جزئیات بیشتری از برنامه‌هایش ارائه می‌دهد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا