سرور مجازی
zoomit

اندروید 13 رسماً از exFAT پشتیبانی خواهد کرد

اندروید ۱۳ به دارندگان دستگاه‌های سری پیکسل اجازه می‌دهد فایل‌های حجیم‌تر از ۴ گیگابایت را در حافظه‌ی دیسک مدیریت کنند؛ البته اضافه‌شدن پشتیبانی از فرمت exFAT در پیکسل ۶، طی دوره‌ای طولانی امکان‌پذیر شده است. به‌گزارش AndroidPolice، میشل رحمان، ویراستار فنی Esper، اعلام کرده است که پشتیبانی از exFAT فقط پس از انتقال از اندروید 12L به نسخه‌ی آزمایشی اندروید ۱۳ در پیکسل ۶ پرو دردسترس است.

با‌توجه‌‌به اینکه پشتیبانی از این فرمت برای نسخه‌های اندرویدی دردسترس است که از نسخه‌ی ۵٫۱۰ هسته‌ی لینوکس یا جدیدتر بهره می‌برند، دستگاه‌های مجهز به اندروید 12L با شماره نسخه‌ی android12-9-5.10.81 و نسخه‌ی آزمایشی اندروید ۱۳ با شماره نسخه‌ی android13-4-5.10.107 می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.

اگر دستگاه‌های اندرویدی غیرپیکسلی شما با درایورها exFAT سازگاری دارد، دلیلش همکاری شرکت‌های سازنده‌ی محصولات اندرویدی با مایکروسافت است که با پرداخت پول به این شرکت، امکان پشتیبانی سخت‌افزاری از این فرمت را در محصولاتشان فراهم کردند. گفتنی است مایکروسافت فرمت exFAT را اولین‌بار در سال ۲۰۰۶ معرفی کرد. سامسونگ یکی از شرکت‌هایی بود که هزینه‌ی پشتیبانی از این ویژگی را به گوگل پرداخت کرد و سپس یک درایور exFAT ساخت.

هنگامی‌که مایکروسافت exFAT را در سال ۲۰۱۹ به‌طور عمومی دردسترس قرار داد و آن را با لینوکس ادغام کرد، جامعه‌ی توسعه‌دهندگان تلاش‌هایی برای پشتیبانی از این فرمت در دستگاه‌های مختلف انجام داد. درنهایت، درایور exFAT سامسونگ نیز ساخته و در لینوکس ۵٫۷ استفاده شد.

exFAT

مقاله‌های مرتبط:

  • هرآنچه باید در مورد فایل سیستم FAT32، NTFS و exFAT بدانید
  • آشنایی با سیستم‌فایل‌ها و نحوه فرمت‌کردن درایو‌های خارجی در مک

توسعه‌‌دهندگان هسته‌ی اندروید و توسعه‌دهندگان زنجیره‌ی محصولات اندرویدی تمایل ندارند به‌سرعت از نسخه‌های جدید استفاده کنند. این دسته‌ از توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند برای اطمینان از پایداری پلتفرم، پشتیبانی از هر نسخه‌ مدت طولانی‌تری انجام شود. در آن‌ زمان، هسته‌ی مشترک اندروید که گوگل وظیفه‌ی نگه‌داری آن را برعهده داشت، برپایه‌ی لینوکس ۵٫۴ توسعه داده شده بود و تا نسخه‌ی ۵٫۱۰ انشعاب جدیدی از آن دردسترس قرار نگرفت.

درهرصورت، دستگاه‌های مجهز به اندروید ۱۳ مبتنی‌بر نسخه‌ی ۵٫۱۰ لینوکس از exFAT پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین، چه عاملی مانع از خواندن درایو exFAT روی پیکسل ۶ پرو با اندروید 12L شد؟

ظاهراً سرویس نصب exFAT بررسی می‌کند که آیا به چند باینری کمکی خاص دسترسی دارد یا خیر. اگر این دسترسی‌ها وجود نداشته باشند، سرویس نصب و بررسی نمی‌شود؛ بنابراین، کار نخواهد کرد. به‌نظر می‌رسد بیلدهای اندروید ۱۲ که پیکسل ۶ پرو روی آن‌ها اجرا می‌شد، از این فایل‌های باینری بی‌بهره بوده‌اند؛ زیرا کتابخانه‌ی تعیین‌شده‌ی آن‌ها فراخوانی‌شدنی نبود. احتمالاً این ارتباط در بیلد‌های اندروید ۱۳ وجود دارد؛ به‌همین‌دلیل، این نسخه از سیستم‌عامل موبایل گوگل رسماً از exFAT پشتیبانی می‌کند.

زمانی‌که گوگل تغییرات خود را در اندروید ۱۳ اعمال کرد، برخی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی می‌توانند پشتیبانی از exFAT را مستقیماً از روی پروژه‌ی متن‌باز اندروید روی دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل ارائه دهند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا