سرور مجازی
zoomit

برق مراکز مجاز استخراج رمزارز از ابتدای تیر ماه قطع می‌شود

به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به محدودیت‌های لازم برای کاهش مصرف برق در کشور، اعلام کرد برق ۱۱۸ مرکز استخراج رمزارزی که به صورت مجاز در کشور فعالیت می‌کنند، از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ قطع خواهد شد و این قطعی تا پایان زمان محدودیت‌ها ادامه دارد.

طبق اعلام رجبی مشهدی میزان مصرف برق در کشور در هفته گذشته رکوردشکنی کرده و در زمان اوج مصرف، عدد ۶۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات را ثبت کرده است. همچنین، به گفته سخنگوی صنعت برق، پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری این عدد از مرز ۶۳ هزار مگاوات عبور کند که در این صورت کشور با محدودیت در مصرف برق مواجه خواهد شد.

با توجه به دشواری‌ها در تأمین برق کشور و فعالیت تعداد زیادی از مراکز مجاز و غیرمجاز استخراج رمزارز دیجیتال که میزان قابل توجهی از برق کشور را صرف فعالیت خود می‌کنند، دولت و نهادهای مربوطه راهکارهایی برای کاهش میزان استخراج این مراکز اتخاذ کرده‌اند. پیش از این، محمد خدادادی بهلولی، مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمزارز شرکت توانیر، از تصمیمات دولت در خصوص مسئله ماینرهای غیرمجاز خبر داده و اعلام کرد:

پیشنهاد ما برای بازدارندگی هرچه بیشتر این است که در وهله اول، مجازات استخراج‌کنندگان غیرمجاز ۳ تا ۵ برابر افزایش پیدا کند و در مرحله بعد، اگر فرد متخلف مجدداً مرتکب تخلف شد، حتی مجازات حبس برایش در نظر گرفته شود.

به گفته مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمزارز شرکت توانیر، استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز با این اعمال ضربه جبران‌ناپذیری به صنعت برق، اقتصاد و امنیت انرژی کشور وارد می‌کنند. همچنین، اوایل خرداد سال جاری، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نیز ضمن تأکید بر ضرورت محدود کردن فعالیت مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز، سیاست‌هایی را که تاکنون در این حوزه پیاده شده، شکست‌خورده خوانده بود.

در این گزارش به روندی که تاکنون برای مقابله با استخراج‌کنندگان رمزارز دیجیتال که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، اشاره شده و آمده است: «از ابتدای شروع طرح برخورد با استخراج‌کنندگان بدون مجوز از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰، مجموع کشف و شناسایی دستگاه‌‌های غیرمجاز استخراج رمزارز به ۲۲۱ هزار و ۱۶۳ دستگاه‌ رسیده که توان مصرفی آن‌ها معادل ۶۲۱ مگاوات بوده است. صریح‌ترین اقدام کشور در سیاستگذاری استخراج رمزارزها، وضع ممنوعیت در تابستان ۱۴۰۰ بود؛ اما این سیاست عملاً شکست‌خورده محسوب می‌شود.»

درحال‌حاضر صنعت برق کشور، علاوه بر اقدامات سایر نهادها برای برخورد با مراکز غیرمجاز، قطعی برق مراکز مجاز استخراج رمزارز را در دستور کار خود قرار داده تا بدین‌ترتیب، میزان مصرف برق در کشور تا حدی کاهش پیدا کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا