zoomit

دانشمندان ابرکرم‌هایی با توانایی جویدن زباله‌های پلاستیکی کشف کردند

براساس اعلام شورای شیمی ایالات متحده، این کشور در سال ۲۰۱۸ بالغ‌بر ۲۷ میلیون تن پلاستیک به محل‌های دفن زباله‌ها وارد کرد که از این بین تنها ۳٫۱ میلیون تن پلاستیک بازیافت شد. در سطح جهان نیز آمار به‌طور مشابهی نگران‌کننده است و سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی در گزارش جدیدی می‌گوید تنها ۹ درصد از پلاستیک در سطح دنیا وارد چرخه‌ی بازیافت می‌شود.

وقتی انواع مختلف پلاستیک را زیر ذره‌بین ببریم، آمار حتی نگران‌کنند‌ه‌تر نیز می‌شود. برای نمونه از مجموع ۸۰ هزار تن از ظروف استایروفومی (پلی‌استایرن) تولیدشده در ایالات متحده کمتر از ۵ هزار تن بازیافت شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این است که اکثر پلاستیک‌ها را نمی‌توان به‌سادگی بازیافت کرد. از طرفی دیگر پلاستیک‌های بازیافت‌شده به دلیل از دست دادن کیفیت اولیه ارزش بسیار کمتری دارند.

آن‌طور که SciTechDaily می‌نویسد، اکنون محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا موفق‌ به کشف گونه‌ی جدید از کرم‌ها شده‌اند که علاقه‌ی زیادی به پلی‌استایرن دارند و می‌توانند به انسان برای بازیافت پلاستیک در حجم انبوه کمک کنند.

دانشمندان متوجه شده‌اند که نوع خاصی از «اَبَرکرم‌ها» که زوفوباس موریو نام دارند به‌لطف داشتن آنزیمی باکتریایی در روده‌شان توانایی خوردن پلی‌استایرن را دارند. دکتر کریس رینک و اعضای تیمش در دانشکده‌ی شیمی و علوم زیستی مولکولی دانشگاه کوئینزلند در یک بازه‌ی زمانی سه هفته‌ای ابرکرم‌ها را با انواع مختلفی از رژیم غذایی تغذیه کردند. به گروهی از این ابرکرم‌ها فوم پلی‌استایرنی و به گروهی دیگر سبوس داده شد. همچنین دانشمندان برای برخی از ابرکرم‌ها رژیم ناشتایی در نظر گرفتند.

دکتر رینک می‌گوید: «ما متوجه شدیم ابرکرم‌هایی که صرفاً از رژیم غذایی پلی‌استایرن تغذیه می‌کردند نه‌تنها زنده ماندند بلکه حتی به‌طور جزئی وزن‌شان افزایش پیدا کرد. این موضوع می‌تواند نشان دهد که کرم‌های مورد اشاره با خوردن پلی‌استایرن انرژی کسب می‌کنند، به احتمال زیاد با کمک میکروب‌های موجود در روده‌شان.»

محققان از تکنیکی تحت عنوان متاژنومیکس استفاده کردند تا چند آنزیم کدگذاری‌شده با توانایی تجزیه‌ی پلی‌استایرن و استایرن کشف کنند. هدف بلندمدت این است که آنزیم‌ها در کارخانه‌های بازیافت ازطریق خرد کردن مکانیکی و سپس روش زیست‌تجزیه‌پذیری آنزیمی برای تجزیه‌ی زباله‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار بگیرند.

مقاله‌های مرتبط:

• ‌هر آنچه باید درمورد بازیافت بدانید
  • چرا زباله‌های پلاستیکی قابل بازیافت نیستند؟

دکتر رینک می‌گوید ابرکرم‌ها مثل کارخانه‌های کوچک بازیافت هستند که می‌توانند با دهان‌شان پلی‌استایرن را خرد کنند و سپس آن را به باکتری‌های داخل روده برسانند. دیگر میکروب‌ها می‌توانند از پلاستیک‌های خردشده با این روش برای تولید ترکیبات ارزشمندی مثل پلاستیک‌های زیستی استفاده کنند. محققان امیدوار هستند این روش جدید به افزایش بازیافت زباله‌های پلاستیکی و کاهش محل‌های دفن زباله منتهی شود.

جیارویی سان، محقق دیگری که در مطالعه‌ی جدید دانشگاه کوئینزلند نقش داشته می‌گوید آن‌ها قصد دارند باکتری روده‌ی ابرکرم‌ها را در آزمایشگاه رشد دهند و توانایی آن در تجزیه‌ی پلی‌استایرن را به‌شکل دقیق‌تری بررسی کنند: «سپس می‌توانیم به‌دنبال راه‌های جدیدی برای ارتقاء این فرایند و رساندن آن به سطح موردنیاز کارخانه‌های بازیافت باشیم.» دکتر رینک می‌گوید فرصت‌های زیادی برای تخریب بیولوژیک زباله‌های پلاستیکی پیش روی دانشمندان قرار دارد.

نتایج این مطالعه در ژورنال Microbial Genomics منتشر شده است.