۴۰ میلیون بازدید ماهانه از دیجیکالا در سال ۱۴۰۰
بهگزارش دیتاسنتر من، دیجیکالا یکی از فروشگاههای آنلاین ایرانی است که ماهانه نزدیک به ۴۰ میلیون بازدیدکننده یکتا دارد و ۲۴۹ هزار فروشنده در آن فعال هستند و بیش از ۷/۵ میلیون تنوع کالایی در آن وجود دارد. درمجموع ۸ هزار و ۷۰۰ همکار مستقیم دیجیکالا در بیش از ۸۲۸ نوع شغل در ۲۴ استان کشور مشغول کار هستند. بدینترتیب، این فروشگاه آنلاین اکوسیستم بزرگی از اقتصاد دیجیتال را ایجاد کرده است و نقش پررنگی در تجارت الکترونیک کشور ایفا میکند.
نگاهی به چند سرویس فعال پرطرفدار
سرویس جدیدی که از مرداد ۱۴۰۰ دیجیکالا عرضه کرده، «جت» نام دارد که با هدف برآوردهکردن نیاز مشتریان در سریعترین زمان ممکن راهاندازی شده است و در گروههای سوپرمارکتی، دارو، شیرینی، نان، میوه، کافه، پروتئینی و گل به کاربران خدمترسانی میکند. دیجیکالا جت بیش از ۲ میلیون کاربر یکتای ماهانه دارد و روزانه بیش از ۱۷ هزار سفارش در آن ثبت میشود و کمترین زمان ارسال سفارش در آن ۵ دقیقه است. این سرویس با ۲ روش همکاری با فروشگاههای معتبر و اختصاصی فعالیت میکند و خدماتش تاکنون در شهرهای تهران، کرج، قم، اصفهان، شیراز و مشهد راهاندازی شده است.
«فیدیبو» بهعنوان اولین و بزرگترین پلتفرم کتاب الکترونیک و صوتی و پادکست در ایران، یکی دیگر از سرویسهای دیجیکالا است که بیش از ۳ میلیون نصب موفق داشته است و بیش از ۱۳۰ هزار عنوان محتوا در آن وجود دارد و حدود ۱,۳۰۰ ناشر در آن فعال هستند.
«دیجیپی» بهعنوان سوپراپلیکیشن پرداختیاری دیجیکالا در سال ۱۴۰۰، ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار خُرد به کاربران اعطا کرده است. علاوهبراین، در سال گذشته ازطریق درگاههای پرداخت دیجیپی ۲۸۲ هزار میلیارد ریال تراکنش پردازش شده است و ۳۵ هزار میلیارد ریال به کاربرانی که از خریدشان منصرف شدهاند، بازگردانده شده است.
«دیجینکست» با هدف توسعه و گسترش تکنولوژیهای نوآورانه، کسبوکارهای نوپا، پیششتابدهی و شتابدهی سرمایه تزریق میکند و برنامههای آموزشی ارائه میدهد. این مرکز نوآوری و سرمایهگذاری تاکنون در ۴۹ استارتاپ سرمایهگذاری کرده است و ۲۵ استارتاپ فعال و ۵ محصول بر لبه تکنولوژی دارد.
«دیجیاستایل» ازطریق همکاری با برندهای داخلی و خارجی مختلف کالاهای مربوط به مد و پوشاک را تأمین و عرضه میکند و اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ برند فعال و بیش از ۳۱۲ هزار تنوع کالایی و در سال گذشته، بیشتر از ۲۴ میلیون بازدید ماهانه داشته است.
«کمدا» بهعنوان پلتفرم خریدوفروش اجتماعی سرویس دیگر دیجیکالا است که بیشتر از ۴/۵ میلیون کالا در آن ارائه شده است و بیش از ۲۰۰ هزار کاربر فروشنده دارد و حدود ۱/۳ میلیون بار نصب شده است.
رشد ۶۳ درصدی کسبوکارهای فعال
تعداد کسبوکارهای فعال در مارکتپِلِیس (بازارگاه) دیجیکالا در سال ۱۳۹۶ حدوداً ۵ هزار و ۷۰۰ مورد و در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۲۱ هزار مورد و در سال ۱۳۹۸ تقریباً ۶۱ هزار مورد بوده است. در سال ۱۳۹۹، تعداد کسبوکارهای موجود در بازارگاه دیجیکالا رشد چشمگیری تجربه کرد و به ۱۵۲ هزار مورد و در سال ۱۴۰۰، این رقم با رشد ۶۳/۶ درصدی، به حدود ۲۵۰ هزار مورد رسیده است.
در سال گذشته، هر فروشنده فعال در این مارکتپلیس ماهانه بهطور میانگین ۴۹۴ میلیون ریال درآمد کسب کرده است. همچنین، در خرداد ۱۴۰۰، یکی از فروشندگان موبایل رکورد فروش را زده و در یک ماه ۴۶۷ میلیارد ریال درآمد بهدست آورده است.
همکاری دیجیکالا با ۳ هزار ۴۰۰ فروشنده بومی محلی
توانمندسازی کسبوکارهای بومی محلی پروژهای بود که در پاییز ۱۳۹۹ با هدف عرضه محصولات بومی روستاییان با همکاری ۱۵ نهاد فعال و در حوزه محرومیتزدایی و ۳۵ استارتاپ اجتماعی محلی رقم خورده است. «بومی محلی» پروژه کارآفرینی دیجیکالا با هدف معرفی و فروش محصولات بومی، خانگی و روستایی است که هم فرصت دیدهشدن را به تولیدکنندههای محلی کشور و هم امکان دسترسی آسانتر به بازارهای محلی را به کاربران میدهد. بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ فروشنده بومی محلی در این سرویس فعال هستند و بیش از ۳۰ هزار و ۴۰۰ محصول متنوع در آن وجود دارد و ۱۷ مرکز پشتیبانی تجارت الکترونیک فعال نیز دارد.
وضعیت خُردهفروشی آنلاین در ایران و جهان
طبق گزارش دیجیکالا، خُردهفروشی آنلاین ۳۰ درصد از بازار چین و کرهجنوبی را ازآنِ خود کرده است. این نوع خُردهفروشی ۲۸ درصد از بازار بریتانیا، ۲۰ درصد از بازار آمریکا، ۱۶ درصد از بازار استرالیا و ۱۴ درصد از بازار آلمان را دراختیار دارد. همچنین، خُردهفروشی آنلاین در بازار فرانسه ۱۳ درصد و در بازار ژاپن ۱۱ درصد سهم دارد. این در حالی است که سهم خُردهفروشی آنلاین در بازار ایران منفی ۴ درصد اعلام شده است.
در بازار ایران ۱۰۴ هزار و ۹۸۲ فروشگاه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی وجود دارد که در اینستاگرام و تلگرام مشغول خُردهفروشی هستند. از مجموع میزان خُردهفروشی در ایران، ۹۶ درصد سهم بازارهای آفلاین و ۴ درصد سهم بازارهای آنلاین خردهفروشی بوده است. سهم خُردهفروشی آنلاین در سال ۱۴۰۰ درمقایسهبا سال ۱۳۹۹، رشد ۲۵ درصدی را تجربه کرده و از ۳/۲ به ۴ درصد رسیده است.
کاربران دیجیکالا چه ویژگیهایی دارند؟
۷۰ درصد از کل کاربران دیجیکالا آقایان و ۳۰ درصدشان بانوان هستند. بیش از ۵۰ درصد از کاربران دیجیکالا در بازه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال قرار دارند و نزدیک به ۲۰ درصد از آنها ۱۸ تا ۲۴ ساله و کمی بیش از ۱۰ درصد از کاربران این فروشگاه آنلاین ۴۵ تا ۵۴ ساله هستند. کاربران در بازههای سنی کمتر از ۱۸ سال و بین ۵۵ تا ۶۴ سال و بیشتر از ۶۵ سال کمتر از ۱۰ درصد از کاربران دیجیکالا را تشکیل میدهند.
کاربران در دیجیکالا امکانهای مختلفی مانند پرداخت آنلاین، پرداخت در محل، پرداخت اعتباری، پرداخت کیفپول و کارت هدیه برای پرداخت دارند که در میان آنها، پرداخت آنلاین با ۷۸ درصد استفاده محبوبترین روش پرداخت در این پلتفرم است. ۱۰/۵ درصد از پرداختها در محل، ۵/۵ درصد ازطریق اعتباری، ۵ درصد با کیفپول و کمتر از ۱ درصد با کارت هدیه انجام میشود.
«دیجیپلاس» سرویسی برای ارائه خدمات ویژه به کاربران خوشخرید دیجیکالا است که اعضای آن میتوانند با بهرهمندی از امکانات آن، بهتر و بهصرفهتر خرید و هدایای خاصی دریافت کنند. در سال ۱۴۰۰، مجموعا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ارسال رایگان در دیجیپلاس انجام شده است و کاربران دیجیپلاس حدود ۵ میلیون سفارش ثبت کردهاند. مبلغ ۲۶۷ میلیون ریال بیشترین هدیه نقدی دریافتی یکی از کاربران دیجیپلاس بوده و حدود ۸۳۶ هزار اشتراک در دیجیپلاس خریده شده است.
۶۱ درصد از کاربران دیجیکالا را به دیگران توصیه میکنند
با اینکه همواره کاربران دیجیکالا در شبکههای اجتماعی یا بخش نظرات وبسایت دیجیکالا برخی مشکلات و تجربههای نامطلوب خود مانند تأخیر در ارسال سفارش یا غیراصلبودن کالاها را گزارش میدهند، آمارهای موجود در گزارش سال ۱۴۰۰ دیجیکالا رضایت چشمگیر کاربران را نشان میدهد. طبق نظرسنجی شاخص توصیهکنندگان این فروشگاه آنلاین، بهطورکلی حدود ۱۳ درصد از مشتریان دیجیکالا پس از خرید در این نظرسنجی شرکت کردهاند که حدود ۶۱ درصد از آنها نمره ۱۰ یا ۹ را دادهاند که نشان میدهد این افراد استفاده از دیجیکالا را به دیگران توصیه میکنند. علاوهبراین، بیش از ۲۰ درصد از مشتریان نمره ۸ و ۷، حدوداً ۱۰ درصد نمره ۶ و ۵، تقریباً ۲ درصد نمره ۱ تا ۴ و نزدیک به ۴ درصد نیز نمره ۰ را به شاخص رضایتشان از خدمات دیجیکالا دادهاند.
بیشترین دلایل نارضایتی کاربران از دیجیکالا به کیفیت کالا مربوط میشود. عواملی مانند مغایرت اطلاعات مندرج با کالای دریافتی، مشکلات فنی و ظاهری کالا، تأخیر در ارسال سفارش، هزینه ارسال سفارش و ناکافیبودن اطلاعات نیز در رتبههای بعدی دلایل نارضایتی عنوان شده است. درمقابل طبق گزارش دیجیکالا، در سال گذشته عواملی مثل تأخیر در ارسال سفارش و ناکافیبودن اطلاعات کالاها و قیمت نامناسب کاهش یافته است.
تشخیص کالای تقلبی در دیجیکالا
باتوجهبه اینکه یکی از دلایل اعتراض مشتریان دیجیکالا تقلبیبودن برخی کالاهای موجود در این پلتفرم است، این فروشگاه آنلاین تلاش کرده اقدامات جامعی درقبال این نوع از کالاها انجام دهد. دیجیکالا پس از شناسایی کالاهای غیراصل، ۳ اقدام مهم انجام میدهد: ۱. درج نشان غیراصل روی کالا؛ ۲. سلب دسترسیهای مربوطه از فروشندگان درصورت لزوم؛ ۳. غیرفعالکردن کالاها در گروه آرایشی و بهداشتی و سلامتمحور. نحوه شناسایی کالاهای غیراصل معیارهای نظارتی مختلفی دارد که یکی از آنها گزارش کاربران و شکایت و مرجوعی زیاد یک کالا بهدلیل غیراصلبودن است.
پروژههای مسئولیت اجتماعی
دیجیکالا درکنار انواع خدمات خود، پروژههای مسئولیت اجتماعی را نیز مدنظر قرار داده است. در گزارش دیجیکالا، آمده است که توسعه پایدار و متوازن در جامعه ایرانی نقطه تمرکز اصلی این فروشگاه آنلاین در حوزه مسئولیت اجتماعی است. تعریف و پیشبرد پروژههایی درزمینه توسعه کسبوکارهای خُرد، حمایت از پروژههای نیکوکاری و توانمندسازی مؤسسههای مردمنهاد، توجه به تجربه کارکنان در محیط کار و کاهش تأثیرات محیطزیستی همگی بخشی از اهداف توسعه پایدار محسوب میشوند. دیجیکالا مهر، پروژه دست مهر، پویش کیف مهربانی، پویش یلدا به مهربانی و… ازجمله پروژههایی است که دیجیکالا در حوزه مسئولیت اجتماعی اجرا کرده است.