سرور مجازی
zoomit

فناوری iTEARS تشخیص بیماری‌های چشمی و دیابتی را با بررسی اشک ممکن می‌کند

پیشرفت‌ فناوری نشان می‌دهد که اشک فقط وظیفه‌ی شست‌وشوی چشم و انتقال احساسات را ندارد، بلکه راز تشخیص تعدادی از بیماری‌ها نیز است.

به گزارش extremetech، مهندسان زیست پزشکی در دانشگاه پزشکی Wenzhou سیستمی را برای تشخیص اختلالات چشمی، غدد درون ریز و حتی نورودژنراتیو تنها با استفاده از چند قطره اشک خلق کرده‌اند. این سیستم که iTEARS نام دارد، از اگزوزوم‌ها در اشک برای تشخیص بیماری‌های خاصی در بدن انسان استفاده می‌کند.

اگزوزوم‌ها به‌عنوان پیام‌رسان‌های میکروسکوپی عمل می‌کنند و وظیفه‌ی حمل اطلاعات مربوط به سلامت سلول‌ها و فرایندهای مختلف بدن را برعهده دارند. هنگامی که اگزوزوم‌ها به مقدار کافی تجزیه‌و‌تحلیل می‌شوند، این قدرت را دارند که نشان دهند آیا فردی دارای اختلالات خاصی است یا خیر. اما در این میان، «کمیت» بخش سختی در آزمایش است. اشک‌ها بسیار کوچک هستند و به دست آوردن نمونه‌های اشک با غلظت کافی از اگزوزوم‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

بااین‌حال، iTEARS می‌تواند اگزوزوم‌ها را از بقیه محلول جدا و با این کار پیام‌‎های واضح‌تری دریافت کند. این فناوری از دو غشای نانومتخلخل ارتعاشی برای جداسازی اگزوزوم‌ها از اشک در کمتر از پنج دقیقه بهره می‌برد. پس از جداسازی، آن‌ها می‌توانند برای انواع مختلف آزمایش بیماری استفاده شوند.

نه‌تنها «اثر انگشت» مولکولی موجود در اگزوزوم‌های بیمار می‌تواند به تشخیص خشکی چشم کمک کند، بلکه قادر است بین انواع این اختلال تمایز قائل شده و به پزشک امکان دهد درمان مؤثرتر را انتخاب کند. اگزوزوم‌های اشک همچنین می‌توانند برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی (بیماری چشمی نسبتاً نادر مرتبط با دیابت) و حتی خود دیابت نیز مورد استفاده قرار گیرند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • هوش مصنوعی در زمینه‌ بهداشت و درمان هنوز راه زیادی را در پیش دارد

استفاده از اگزوزوم‌ها در تشخیص برخی اختلالات جدید نیست. آن‌ها در تمام مایعات بدن، از جمله خون و ادرار، وجود دارند که اغلب برای تعیین اینکه آیا فرد به بیماری یا شرایط خاصی مبتلا است یا خیر، استفاده می‌شود. اگر iTEARS به تکامل برسد، کسانی که نگران اختلالات چشمی و غدد درون‌ریز هستند می‌توانند خود را با قیمت مقرون‌به‌صرفه و به‌راحتی در خانه خود آزمایش کرده و سپس در صورت نیاز به متخصص مراجعه کنند.

شاید iTEARS فراتر از اختلالات چشمی و غدد درون‌ریز پیش برود. تیم Wenzhou باور دارد فناوری آن‌ها احتمالاً روزی برای تشخیص اختلالات عاطفی، سرطان و اختلالات عصبی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در سال‌های اخیر محققان متوجه شده‌اند که اگزوزوم‌ها ممکن است در تشخیص بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون نیز نقش داشته باشند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا