سرور مجازی
تکنولوژی

گوگل رکوردشکنی کرد: محاسبه عدد پی تا 100 تریلیون رقم

محققان گوگل Cloud مدعی هستند که رکورد سه سال پیش خود در محاسبه ارقام عدد پی را شکسته‌اند. این شرکت در سال 2019 گفته بود که توانسته 31.4 تریلیون رقم از عدد پی را محاسبه کند. اما حالا اعلام شده که محققان توانسته‌اند عدد پی را تا 100 تریلیون رقم پیدا کنند.

«اما هاروکا ایوائو» از گوگل کلود در ماه اکتبر سال 2021 فرآیند جدید محاسبه ارقام عدد پی را آغاز کرد و پس از 157 روز در ماه مارس توانست به رقم 100 تریلیون دست یابد. این تلاش در سال 2019 حدود 121 روز طول کشیده بود اما با توجه به عظمت بسیار بیشتر تلاش اخیرا می‌توانیم به افزایش توان کامپیوترهای گوگل پی ببریم.

ایوائو می‌گوید برای پیدا کردن این ارقام از همان ابزارها و تکنیک‌های قبلی استفاده کرده، اما این افزایش سرعت تحت تاثیر بهبود سیستم‌های گوگل کلود از جمله در دستیابی به سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه‌ای در شبکه و تعادل بیشتر در قابلیت Persistent Disks بوده است.

گوگل

پردازش 82 هزار ترابایت داده توسط گوگل

تفاوت مهم بعدی در زمینه محاسبه حجم عظیم اطلاعاتی است که در این فرآیند به کار رفته‌اند. کامپیوترهای گوگل در زمان رکورد قبلی حدود 19 هزار ترابایت داده را پردازش کردند. این رقم حالا به حدود 82 هزار ترابایت رسیده است.

نوشته های مشابه

گوگل در پست خود از طریق چند مقایسه جالب تلاش کرده تا نشان دهد که 100 تریلیون چه عدد بزرگ و دستاورد مهمی است. برای مثال ایوائو می‌گوید اگر 100 تریلیون اینچ نان شیرینی را روی هم بگذارید، می‌توانید 3304 بار به ماه بروید و دوباره به زمین برگردید. عدد حاصله به‌صورت کامل توسط گوگل منتشر شده و محققان می‌توانند آن را دانلود کنند.

این رکورد هنوز در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت نشده، اما ارقام این عدد توسط یک الگوریتم جداگانه موسوم به فرمول Bailey-Borwein-Plouffe به تایید رسیده است. در نتیجه احتمالا مشکلی برای ثبت این رکورد وجود نخواهد داشت.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا