سرور مجازی
اقتصادی

برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف برنج / ماکارونی جایگزین برنج می‌شود؟

برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف برنج / ماکارونی جایگزین برنج می‌شود؟

سهراب سهرابی روز یکشنبه ۱۹ شهریور در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر غلات آبی کشور که در محل موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، اظهار کرد: میزان بارندگی در سال زراعی جاری ۱۸۶.۴ میلیمتر مربع است که در مقایسه با بلند مدت ۲۰.۵ درصد کاهش و در مقایسه با سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به آخرین میزان خرید تضمینی گندم در کشور افزود: ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن میزان خرید گندم تضمینی سال جاری بوده که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد و در مقایسه با دو سال قبل ۱۲۷ درصد افزایش داشته است.

به گفته این مسئول، باید تلاش کنیم میزان مصرف کودهای شیمیایی را متعادل و در زمینه مدیریت بیماری‌ها به خصوص در شهرهایی که آمار آفات غلات بیشتر است، با حساسیت بیشتری اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به بارش‌های نسبتا خوب در بهار امسال، برخی استان‌ها در زمینه خرید تضمینی گندم در مقایسه با چند سال گذشته رکورد زدند که خوزستان، کردستان، کرمانشاه و فارس جزو استان‌های برتر در این حوزه بوده‌اند.

این مسئول تاکید کرد: علاوه بر این هفت استان هم بودند که در مقایسه با ۳۰ سال اخیر در زمینه تولید گندم رکورد زدند که خوزستان با تولید یک میلیون و ۷۲۰ هزارتن، کردستان با یک میلیون و ۳۴۴ هزار تن، کرمانشاه با ۸۰۶ هزار تن خرید و آذربایجان غربی با ۶۷۱ هزار تن بخشی از استان‌ها بودند.

وی با اشاره به اینکه در کنار افزایش کمی میزان تولید گندم، ارتقای کیفیت آن هم مدنظر بوده، ادامه داد: افزایش پروتئین گندم به ۱۲ درصد بخشی از این اقدامات بوده است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم گفت: البته با وجود تلاش‌های صورت گرفته گندم تولید شده در آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مرکزی و کردستان همچنان وضعیت خوبی ندارد.

سهرابی تاکید کرد: خوشبختانه در سال زراعی جاری میزان خرید بذر مادری و گواهی شده کشور از مرز ۴۴۰ هزار تن عبور کرده که ۲۸۰ هزار تن آن مربوط به گندم آبی و ۱۶۶ هزار تن آن هم گندم دیم بوده است.

وی با اشاره به تدوین سند امنیت غذایی کشور گفت: در این سند بر کاهش میزان مصرف برنج کشور تا سال ۱۴۱۰ تاکید شده و باید از ۳۵ کیلوگرم به ۲۹ کیلو گرم برسد که در این خصوص ماکارونی می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

این مسئول افزود: با توجه به نرخ رشد جمعیت و تاکیدی که در سند امنیت غذایی شده باید به سمت خودکفایی در بحث تولید گندم حرکت کنیم و به تولید شش تن گندم آبی و دو تن گندم دیم در افق ۱۴۱۰ در هر هکتار برسیم.

سهرابی ابراز کرد: در این زمینه نیاز است در کنار تدوین بسته های مدیریتی، حمایت لازم از کشاورزان صورت بگیرد تا انگیزه آنها برای افزایش تولید بیشتر شود و به روزی برسیم که بتوانیم جشن خودکفایی در تولید گندم را بگیریم.

بیشتر بخوانید:

  • کاهش قیمت جهانی مواد غذایی/ انفجار قیمت برنج

۲۱۷

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا