سرور مجازی
فضای مجازی

میرکاظمی: دولت را در وضعیت نامطلوبی تحویل می‌گیریم/ باید فکری به حال کسری بودجه کنیم

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود میرکاظمی در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه که با حضور معاون اول رئیس جمهور در این سازمان برگزار شد، افزود: بودجه امسال کسری دارد که باید فکری برای آن کرد.

وی با اشاره به کسری بودجه سال گذشته گفت: در خرداد سال 92, صد و چهار هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی داشتیم، امروز براساس آمار سایت بانک مرکزی 650 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی داریم که 90 درصد آن متعلق به خود دولت است نه شرکت‌ها.

میرکاظمی افزود: اگر بدهی‌ها را بررسی کنیم 300 تا 400 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی و بیش از 50 هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهی وجود دارد که اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم هزینه‌های زیادی دارد.

وی گفت: پارسال 560 هزار میلیارد تومان عملکرد مصارف داشتیم که جای سوال دارد چطور یک دفعه به هزار و 277 میلیارد تومان می‌رسد در شرایطی که می‌دانیم تحریم نیز شدیدتر شده پس نمی‌توانیم این طور ادامه بدهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر سقف اول آن را هم درنظر بگیریم که 937 هزار میلیارد تومان است آیا امکان تامین این رقم وجود دارد در حالی که حدود 270 میلیارد تومان مالیات می‌گیریم و در 5 سال اول امسال حدود 80 درصد آن محقق شده است.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه شرایط خیلی سخت است، افزود: چرا باید به این نقطه برسیم در سال 91 عملکرد هزینه جاری 89 هزار میلیارد تومان بود چرا امروز باید به 900 هزار میلیارد تومان برسد، آیا شرایط اقتصادی خوبی داشتیم؟ آیا اقتصاد مقاومتی را رعایت کردیم؟

وی گفت: من تلاش دوستان را نفی نمی‌کنم می‌دانم در بدترین شرایط تصمیم گرفتند، تامین منابع کردند، اما ادامه این مسیر به کجا می‌رسد؟ آیا نباید بازنگری کنیم.

میرکاظمی به بودجه 99 اشاره کرد و افزود: 50 درصد از درآمد‌ها عمومی بوده، 30 درصد از فروش دارایی‌های مالی به دست آمده و امسال با پرداخت‌هایی که تاکنون انجام شده عملکرد درآمدی ما 225 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که مصارف ما 280 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: علی‌رغم همه سرمایه‌گذاری‌هایی که شده است چرا شاخص‌های کلان ما بهبود پیدا نمی‌کند، آیا باید با این فرمان جلو برویم؟ تا کجا می‌توانیم پیش برویم؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: می‌خواهیم بر سر مسائل اصلی کشور تمرکز کنیم اگر بودجه به این ترتیب باشد با این سازمان عریض و طویل که حدود 5 هزار شاغل در معاونت‌ها و این سازمان وجود دارد با 50 نفر بودجه را می‌توان جمع کرد و اتفاق خاصی نمی‌افتد.

میرکاظمی گفت: در این سازمان باید از فرهیختگان کشور استفاده کرد و ریل را عوض کرد چراکه این ریل درستی نیست، ما یک سازمان انقلابی در تراز انقلاب باید داشته باشیم تا بتوانیم جلوی ناملایماتی که در آینده اتفاق می‌افتد را بگیریم.

وی افزود: امروز شاهدیم در سال 1400؛ هزینه جاری رشد 10 برابری دارد، سال‌های بعد باید چه کار کنیم؟ تا جایی که می‌توانیم آیا باید ادامه دهیم.

میرکاظمی گفت: با بدهی‌هایی که بوجود آمده باید چه کار کنیم؟ آقای نوبخت امروز رفتند، من هم یک روزی می‌روم، با این بدهی‌ها باید چه کار کرد؟ یک جایی باید این را نظام‌مند و متوقف کنیم، باید انضباطی ایجاد کرد.

وی افزود: اگر بودجه انضباط پیدا کند قطعا وضعیت بهتر خواهد شد با این وضعیت مدیران ما مستهلک می‌شوند ما راهی جز اصلاح مسیر حرکت نداریم، در 42 سال قبل سرمایه گذاری سنگینی در زیرساخت‌ها شده است، 40 سال است که تحریم هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در دوران جنگ قطعات یدکی خودرو به ما نمی‌دادند و قدرت تولید هم نداشتیم، امروز قدرت تولید داریم نباید تحریم را بیش از اندازه بزرگ کنیم، در دوران جنگ حتی قدرت تولید یک سلاح کوچک نداشتیم، اما امروز جزو چند کشور اول جهان در تولید تجهیزات نظامی هستیم.

میرکاظمی افزود: می‌توانیم موفق شویم، چون امروز قدرت تولید داریم و امیدواریم با آشنایی کامل به ظرفیت‌های کشور به خصوص نیروی انسانی، بتوانیم مشکلات را دقیق شناسایی و برای آن راه حل پیدا کنیم.

وی گفت: این سازمان علاوه بر اینکه باید بر وجوه مدیریت کند مدیریت ریل گذاری کشور را به عهده دارد و اگر بتوانیم چنین کنیم یک سازمان موفق هستیم.

میرکاظمی افزود: در گذشته زحماتی کشیده شد و تا جایی موفق شدیم، ولی الان باید قوی‌تر و با دقت بیشتر و با اراده قوی‌تر حرکت کنیم در غیر این صورت موفق نیستیم.

وی به مذاکره اشاره کرد و گفت: مذاکره جای خودش را دارد امیدواریم به نتیجه برسد و اگر نرسید ما کشور ضعیف و فقیری نیستیم منابع فراوان و نیروی انسانی زیادی داریم باید فضایی ایجاد کنیم که بتوانند رشد و نمو کنند.

* آدرس‌های غلط اقتصادی ندهیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آدرس‌های غلط اقتصادی ندهیم، آدرس‌های درست بدهیم تا بتوانیم مشکل را ریشه یابی، شناسایی و برای آن راه حل اساسی پیدا کنیم.

سید مسعود میرکاظمی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: فارغ از همه هیاهو‌هایی که در کشور وجود دارد وظیفه اصلی ماست که بتوانیم بر این امر نائل شویم.

وی گفت: اگر شاخص‌های بهره‌وری در طول 40 سال گذشته بررسی کنیم، ثابت یا منفی بوده، چرا باید اینطور باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام شده، ولی تولید موثری نداشتیم، چرا امروز باید 90 درصد واحد‌های صنعتی ما تعطیل شود؟

وی ادامه داد: به شما قول می‌دهم خیلی از آن‌ها اگر در شرایط تحریم هم نبودیم تعطیل بودند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در برخی مواقع به تولید 10 واحد یک کالا نیاز داریم، اما ظرفیت 100 واحد ایجاد شده است و قدرت رقابت هم ندارد، چرا این منابع را باید هدر دهیم.

میرکاظمی افزود: بهره‌وری سرمایه، بهره‌وری کل، بهره وری نیروی انسانی وضعیت خوبی نداشته درحالیکه خروجی‌های بالایی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف با رشد علمی یازده برابری داشتیم، متاسفانه شاخص‌های بهره‌وری نیروی انسانی، شاخص‌های خوبی نیست و نشان می‌دهد باید دقیق‌تر و ظریف‌تر مسائل کشور را رصد کنیم این امر به خصوص باید در سازمان برنامه و بودجه اتفاق بیفتد تا بتوانیم به راه حل‌هایی دست یابیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در رشد اقتصادی هم علیرغم سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌ها، متوسط رشد اقتصادی پایین بوده است، در 8 تا 10 سال گذشته رشد اقتصادی هشت دهم تا نزدیک به صفر بود.

وی افزود: تورم نیز عمدتا بالاست و در طول 40 سال گذشته، جز دو تا سه سال بقیه سال‌ها با تورم‌های دو رقمی و افزایش هزینه‌ها روبرو بودیم، امروز متوسط قیمت خوراکی که بانک مرکزی اعلام می‌کند حدود 400 تا 500 درصد است و رشد قیمت در مسکن 700 درصد و رشد قیمت در خودرو 800 درصد است، آیا این مسیر می‌تواند ادامه پیدا کند؟ به نظرم باید روی این موضوع کار کنیم و ریل را تغییر دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در هر مقطع و دولتی همه زحمت کشیدند و کار کردند، اما ممکن است نقد‌هایی باشد گفت: این به معنای در نظر گرفتن زحمت آن‌ها نیست.

وی گفت: اگر به بعد از انقلاب برگردیم شرایطی داشتیم که تحریم شدیدتر یا ضعیف‌تر بوده، قیمت نفت بالا یا پایین بوده، سلیقه‌های مختلف سیاسی چه کارگزار، چه اصلاح طلب و چه اصول گرا حاکم بودند، ولی آنچه که بعنوان شاخص‌های کلان اقتصادی مطرح می‌شود خیلی وقت‌ها مطلوب نبوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر صحبت از رشد اقتصادی 8 درصدی بوده عملا تحقق پیدا نمی‌کرد و اگر دنبال تورم یک رقمی بودند متاسفانه در بسیاری مواقع دچار تورم دو رقمی بودیم، در کشور نرخ بیکاری یک رقمی را در برنامه قرار می‌دادند، اما اتفاق نمی‌افتاد و عمدتا دو رقمی بوده است و همه این‌ها نشان می‌دهد یک مشکلی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر این مشکلات را به تحریم گره بزنیم درست است، تحریم تاثیر دارد، کسی آن را رد نمی‌کند، ولی در شرایطی که خیلی هم تحریم جدی نبوده این مشکلات را داشتیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گاهی می‌گویند نفت نمی‌فروشیم این مشکلات پیش می‌آید، اما شرایطی بوده که نفت هم فروختیم، ولی این نابسامانی را در شاخص‌های کلان کشور داشتیم.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا