سرور مجازی
اخبار آی تی

دعوت از اساتید و پژوهشگران برای بررسی علمی حل منازعات

به گزارش ایسنا، نخستین همایش بین المللی صلح و حل منازعه در روزهای ۹ و ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ با سخنرانی ۶۲ نفر از استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی و دومین دوره این همایش در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۳ و ۴ آذر ۱۳۹۹ در زمینه صلح و حل منازعه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد. هم اکنون دانشگاه تهران در حال آماده سازی برگزاری سومین دوره از این همایش است.

تمامی پژوهشگران و فعالان این حوزه می‌توانند چکیده مقالات خود را تا پایان تیر ماه ۱۴۰۰ از طریق پایگاه اینترنتی همایش به آدرس icpcr.ut.ac.ir ارسال کنند.

دکتر علیجانی، دبیر علمیِ این همایش درباره ضرورت برگزاری این همایش گفت: به رقم سابقه علمی ۱۵۰ ساله مطالعات صلح و حل منازعه در جهان، در ایران مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه‌ها هنوز به صورت تخصصی به این موضوع نمی‌پردازند و از این جهت در فقر علمی هستیم ولی دانشگاه‌های معتبر دنیا متخصصانی در حوزه‌های مذاکره، گفتگو، مدیریت منازعات، کاهش زیان‌های منازعات، حل منازعات و کاهش آثار و تبعات مخرّب منازعات پس از پایان، در رشته‌های مختلف تربیت می‌کنند، درصورتی که در ایران ما رشته‌ای و یا مرکز پژوهشی تخصصی در این حوزه نداریم.

وی قابلیت و توان گفت‌وگو و مدیریت منازعه و حل منازعه را مهارت و تکنیکی دانست که باید از سطوح پایین و از دوره دبستان به دانش آموزان آموزش داده شود، خاطر نشان کرد: امروز ایران به طور طبیعی و مثل هر جامعه دیگری، منازعاتی از سطوح فردی و خانوادگی، تا سطوح سازمانی و ملی و بین المللی و منازعاتی از نوع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را تجربه می‌کند؛ اما آنچه در ایران غیر طبیعی است و بسیار به کشور آسیب زده و موجب بروز مسایل و بحران‌ها شده، ضعف ایرانی‌ها در گفت‌وگو، تفاهم، مدیریت منازعه و حل منازعه است، چون تخصصی در این امور ندارند.

علیجانی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد در ایران متخصصان، سیاستگذاران، تصمیم گیران و دیپلمات‌هایی نداریم که به طور خاص در این موضوعات دارای تخصص دانشگاهی باشند و یا حتی به اهمیت آنها پی برده باشند، اظهار کرد: تضاد و تعارض منافع در هر جامعه‌ای و بین کشورها در نظام بین الملل امری طبیعی است، ولی طبیعی‌تر و کار معقول در این فرایند، حل آن تضادها و تعارضات با کمترین هزینه و بیشترین فایده ممکن است که از طریق گفت‌وگو، مذاکره و به کار بستن مهارت‌های علمیِ خاص آنها حاصل می‌شود.

دبیر سومین همایش بین المللی صلح و حل منازعه با اشاره به اختلافات و منازعاتِ موجود در منطقه غرب آسیا با بیان اینکه متأسفانه این منطقه به انبار سلاح‌های مرگبار تبدیل شده است، یادآور شد: دامن زدن به هرگونه اختلاف، منازعه و خشونت در خاورمیانه، به ضرر همگان خواهد بود و همانند هر منازعه و خشونتی، بیشترین قربانیانِ آن بی گناهان و کودکان خواهند بود.

به گفته وی، برگزاری سومین همایش بین المللی صلح و حل منازعه در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه به صورت برخط است، ولی درصورتی که بحران کرونا فروکش کند و مراجع قانونی اجازه برگزاری تجمعات را بدهند، همایش همزمان به صورت حضوری هم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا