سرور مجازی
فضای مجازی

سیستم هوش مصنوعی که نگاه انسان را تقلید می‌کند

دانشمندان دانشگاه کاردیف یک سیستم پیشرفته هوش مصنوعی (AI) را ایجاد کردند که می‌تواند به طور دقیق مناطقی از تصویر را پیش بینی کند که یک فرد به احتمال زیاد آنجا را نگاه می‌کند.

به گزارش techxplore، بر اساس مکانیک مغز انسان و توانایی آن در تشخیص تفاوت میان بخش‌های مختلف یک تصویر، محققان می‌گویند این سیستم جدید به‌طور دقیق‌تر از هر چیزی که قبلاً ساخته شده، بینایی انسان را ردیابی می‌کند. کاربرد‌های این سیستم جدید در حوزه رباتیک، ارتباطات چندرسانه ای، ویرایش خودکار تصاویر و یافتن تومور‌ها در تصاویر پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گروه تحقیقاتی محاسبات چند رسانه‌ای در دانشگاه کاردیف اکنون در حال برنامه ریزی سیستم برای کمک به رادیولوژیست‌ها است. نتایج مربوط به این سیستم در مجله Neurocomputing ارائه شده است. این تیم در مطالعه خود از یک الگوریتم کامپیوتری یادگیری عمیق به نام شبکه عصبی کانولوشنال استفاده کردند که برای تقلید از شبکه عصبی به هم پیوسته در مغز انسان طراحی شده است و به طور خاص بر روی قشر بینایی مدل شده است.

هوش مصنوعی

این تیم در مطالعه خود، از یک پایگاه داده عظیم از تصاویر استفاده کردند که در آن هر تصویر قبلاً توسط انسان‌ها ارزیابی یا مشاهده شده بود سپس این تصاویر به الگوریتم وارد شدند و با استفاده از نوعی هوش مصنوعی به نام یادگیری عمیق، سیستم به آرامی شروع به یادگیری از تصاویر کرد تا جایی که می‌توانست به دقت پیش‌بینی کند کدام قسمت‌های تصویر برجسته‌تر هستند.

دکتر هانتائو لیو، یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشکده علوم کامپیوتر و انفورماتیک دانشگاه کاردیف، می‌گوید: “این مطالعه نشان داده است که سیستم پیشرفته ما که از آخرین پیشرفت‌ها در یادگیری ماشین استفاده می‌کند، برتر از سایر سیستم‌ها است. کد این سیستم را ما به صورت رایگان در دسترس همه قرار گرفته است تا همه بتوانند از این برنامه بهره ببرند.”


بیشتر بخوانید

  • استفاده از هدست واقعیت مجازی برای درمان بیماران

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا