سرور مجازی
فضای مجازی

ماجرای تبعیض در "تخصیص اعتباری" ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی/ بانک مرکزی لیست شرکتها را منتشر کند

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ بررسی آمارها از موجودی کالا در گمرکات، بنادر و ورودی کشتی ها نشان میدهد، بیش از 7 میلیون تن کالا از 6 قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی از دولت دریافت می کنند دپو شده است. به گفته مقامات مسئول برای اولین بار یک و چهار دهم میلیون تن کالا روی کشتی به مدت یک ماه مانده است.

مهرداد جمال ارونقی در خصوص دلایل رسوب کالا گفته است: از شروع فرآیند اظهار تا صدور مجوز بازارگاه که بتوانیم پروانه صادر و اجازه ترخیص کالا را بدهیم حداقل 45 روز طول می کشد.

وی درباره نامه ای با مضمون اجازه ترخیص درصدی کالا از وزارت جهاد کشاورزی گفت: وارد کننده ها از این شرایط استقبال کردند چون 4 ماه کالای آنها مانده و نمی توانند کالای خودشان را خارج کنند و نامه 90 درصد با پیشنهاد گمرک بوده است و 3 ماه می شود که این مصوبه 90 درصدی قطع شده و کلی کالا مانده است.

ارونقی گفت: شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته اعلام کرده بود فقط 16 شرکت اعتباری وارد کنند و به غیر از آن افرادی که کالای خودشان را وارد کرده بودند به آنها اعتباری نمی دادند یعنی کالاها در گمرکات و بنادر ماندند و علی رغم اینکه اسناد مالکیت داشتند کالای خود را نمی توانستند خارج کنند. ما این مشکل را مطرح کردیم و نهایتاً اعلام شد تمامی شرکت ها می توانند اگر کالای خودشان را در این شرایط به بنادر و گمرکات کشور رساندند حتماً از شیوه اعتباری استفاده کنند ولی هیچکس اقدام نکرد.

بر همین اساس گمرک ایران از بانک مرکزی درخواست کرده است، تا لیست شرکتهایی که به صورت اعتباری در سال 99 به آنها ارز داده شده را با میزان ارزی که به آنها اختصاص پیدا کرده و چه مدت زمان بعد از ترخیص کالا داده شده را منتشر کند.

معاون فنی و امور گمرک ایران گفت: فقط یک و هشت دهم میلیارد یورو کالا در بندر امام خمینی (ره) است که باید تعیین تکلیف شود و هیچ کدام از اینها تخصیص نشده اند و تأمین نگرفتند و همه کالاها دپو شده است. امروز در بنادر شمالی بالای 110 هزار تن کالا بیش از 8 ماه در آنجا ماندند و نمی توانیم تشخیص دهیم که این کالا فاسد شده یا نشده است که قرنطینه باید اعلام نظر کند و حتی کالا تا 16 ماه هم داریم که در بنادر شمالی وجود دارد. در بنادر جنوب کشور هم که الآن در محوطه های روباز کالا را نگهداری می کنند دمای هوا 50 درجه است.

تایید واردات اعتباری کالاهای اساسی از سوی جهاد کشاورزی

در همین خصوص معروفان مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی گفته است: از میزان 3 میلیارد دلاری که در حدود 4 ماه دریافت کردیم حدود یک و نیم میلیارد دلار آن تأمین شده است و مصوب شده علاوه بر تخصیص نقدی، تخصیص اعتباری هم انجام شود. امسال مقرر شده هر فردی اعتبار نزد فروشنده خارجی دارد می تواند کالا وارد کند که 43 شرکت اعلام آمادگی کردند و تا امروز 19 شرکت اقدام کرده اند.از محل تخصیص ارز 1 میلیارد و 200 میلیون دلار به صورت اعتباری است.

میزان 5 میلیارد و 500 میلیون دلار از 6 میلیارد دلار داده شده که 3 میلیارد و 250 میلیون دلار برای 4 قلم نهاده ها است.

وی ادامه داد: تا تاریخ دهم خرداد 1400 هر فردی که کالا وارد کرده به صورت نقدی ارز به او داده شده است و از این تاریخ به بعد 1 دلار نقدی به هیچ فردی داده نشده است که تبعیض نشود و همه آنها به صورت اعتباری بوده است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا