سرور مجازی
فضای مجازی

برخورد مجدد ریزشهاب‌سنگ‌ها با تلسکوپ جیمز وب

ناسا در یک بروز رسانی جدید در وب سایت خود اعلام کرد که بین ۲۳ و ۲۵ می، تلسکوپ فضایی جیمزوب مورد اصابت یک ریزشهاب سنگ قرار گرفته است و بر یکی از بخش‌های آینه اصلی آن تأثیر گذاشته است. البته تلسکوپ در سطوحی بیش از نیاز‌های ماموریت به کار خود ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش interestingengineering، شهاب سنگ قطعه‌ای از یک سیارک است و می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. اما یک میکروشهاب یا ریز شهاب واره یک قطعه میکروسکوپی از یک شهاب سنگ است و کوچکتر از یک دانه شن است. ناسا تخمین زده که میلیون‌ها شهاب سنگ و ریزشهاب هر روز به جو زمین برخورد می‌کنند، اما بیشتر آن‌ها به دلیل اصطکاک در جو زمین می‌سوزند.

فضای بیرونی زمین هیچ جوی ندارد و فضاپیما‌ها در معرض خطر قرار دارند. اگرچه اندازه این ریز شهاب سنگ‌ها ممکن است کوچک باشد، اما با سرعت بسیار زیاد حرکت می‌کنند که می‌تواند برای فضاپیماها تهدید باشد. این اجرام فضایی کوچک یکی از مهمترین عواملی هستند که آژانس‌های فضایی هنگام ساخت فضاپیما در نظر می‌گیرند و تلسکوپ جیمز وب نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

مهندسان ناسا به خوبی از شرایط محیطی سخت در مد نقطه لانگژی دوم که جیمز وب در آن قرار دارد آگاه بودند و به همین دلیل آن را به گونه‌ای طراحی کرده اند که از پرتو‌های کیهانی، نور فرابنفش و ذرات باردار خورشید در امان بماند.

تلسکوپ جیمز وب

پل گیتنر، معاون فنی مدیر پروژه در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا می‌گوید: ما جیمز وب را با پیشبینی خطرات احتمالی طراحی کرده و ساختیم تا اطمینان حاصل کنیم که می‌تواند ماموریت علمی بلندپروازانه خود را حتی پس از سال‌ها حضور در فضا انجام دهد.

لی فاینبرگ، مدیر تلسکوپ نوری وب در ناسا، گفت که آژانس فضایی از زمان پرتاب تلسکوپ فضایی، چهار برخورد ریزشهاب‌سنگ کوچک‌تر اما قابل اندازه‌گیری را مشاهده کرده است. پنجمین موردی که بین ۲۳ و ۲۵ مه رخ داد، بزرگتر از آنچه ناسا پیش بینی می‌کرد بود و باعث برخورد با آینه‌های تلسکوپ شد.

اگرچه این اتفاق یک اثر قابل تشخیص بر روی داده‌های دریافتی از تلسکوپ گذاشته، اما ناسا مطمئن است که تلسکوپ بالاتر از الزامات ماموریت خود عمل می‌کند و انتظار نمی‌رود این حادثه بر برنامه عملیاتی جیمز وب تأثیر بگذارد.


بیشتر بخوانید

  • تصاویری که تلکسوپ جیمز وب تاکنون از فضا شکار کرده است

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا