سرور مجازی
نرم افزار

وردپد از ویندوز می‌رود

وردپد از ویندوز می‌رود

«وردپد»، یک اپلیکیشن اصلی ویرایش متن است که به کاربران اجازه می‌دهد اسناد را با متن فرمت شده، ایجاد و ویرایش کنند و تصاویر و پیوندها را به فایل‌های دیگر اضافه کنند. این اپلیکیشن از سال ۱۹۹۵، از زمانی که ویندوز ۹۵ منتشر شد، به صورت خودکار روی سیستم‌های ویندوز نصب شده و به کاربران یک واژه پرداز اولیه و ویرایشگر اسناد یکپارچه شده در سیستم عامل، عرضه کرده است.

به گزارش دیتاسنتر من از ایسنا، این شرکت اکنون برنامه «مایکروسافت ورد» را به عنوان جایگزینی برای کاربران «وردپد» و «نوت پد» (Notepad) را برای کاربرانی که نیازی به پشتیبانی متن غنی ندارند، پیشنهاد می‌کند.

مایکروسافت اعلام کرد: «وردپد» دیگر به روزرسانی نمی‌شود و در نسخه بعدی ویندوز حذف خواهد شد. ما «مایکروسافت ورد» را برای اسناد متنی غنی مانند. doc و. rtf و «نوت پد»  ویندوز را برای اسناد متنی ساده مانند txt توصیه می‌کنیم.

با توجه به این که این برنامه از زمان انتشار «ویندوز ۱۰ اینسایدر بلید ۱۹۵۵۱» در فوریه سال ۲۰۲۰، یک قابلیت اختیاری در ویندوز بود، این تصمیم مایه تعجب نیست. این برنامه حتی با وجود این که هنوز به صورت پیش‌فرض روی همه سیستم‌های ویندوز نصب می‌شود، حذف نصب آن با استفاده از «ویژگی‌های اختیاری» کنترل پنل، امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

هر چند از سوی مایکروسافت به عنوان دلیل حذف «وردپد»  اعلام نشده است اما اوایل سال میلادی جاری، عملیات بدافزار Qbot،  با بهره برداری از حفره موجود در اپلیکیشن «وردپد» ویندوز ۱۰، آلوده کردن رایانه‌ها و فرار از شناسایی را آغاز کرد.

مایکروسافت پنج سال پیش اعلام کرد که برنامه کلاسیک Windows Paint با انتشار به‌روزرسانی پاییزی ویندوز ۱۰ در ژوئیه سال ۲۰۱۷، حذف خواهد شد.  با این حال، پس از سیل درخواست‌های کاربران، این شرکت تصمیم گرفت این برنامه را به طور کامل حذف نکند و در عوض، آن را از طریق فروشگاه مایکروسافت در دسترس قرار دهد. اگر افراد زیادی درخواست کنند، شاید مایکروسافت، «وردپد»  را هم به فروشگاه برنامه خود منتقل کند تا به عنوان جایگزینی با امکانات کمتر برای مایکروسافت آفیس و نرم افزارهای مشابه در دسترس باقی بماند.

بر اساس گزارش «بلیپینگ کامپیوتر»، این شرکت همچنین حذف دستیار صوتی کورتانا در نسخه‌های پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ Canary که در اوایل اوت سال ۲۰۲۳ منتشر شد را رسما آغاز کرد. برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی «ویندوز کوپایلوت» که در کنفرانس امسال «بیلد» رونمایی شد، جای این برنامه به عنوان دستیار دیجیتالی ویندوز را گرفته است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا