سرور مجازی
تکنولوژی

بزرگ‌ترین نیروگاه بخار خورشیدی جهان در عربستان سعودی ساخته می‌شود

شرکت عربستانی «معادن» و شرکت آمریکایی «گلس‌پوینت» (GlassPoint) طی یک توافق اولیه اعلام کرده‌اند که می‌خواهند بزرگ‌ترین نیروگاه بخار مبتنی بر انرژی خورشیدی جهان را در یکی از پالایشگاه‌های عربستان سعودی بسازند. این نیروگاه قرار است سالانه نزدیک به 600 هزار تن از تولید کربن توسط این شرکت عربستانی کم کند.

به گزارش خبرگزاری Arab News، این نیروگاه گرمایی خورشیدی با نام MA’ADEN Solar 1 در «رأس الخیر» عربستان احداث خواهد شد و از انرژی خورشید برای تولید بخار استفاده خواهد کرد. طبق این قرارداد، گلس‌پوینت بخار خورشیدی صنعتی را در اختیار شرکت معادن قرار می‌دهد تا از آن برای تولید آلومینیوم در پالایشگاه بوکسیت استفاده شود.

«ریاض النصار»، معاون ارشد کسب و کار آلومینیوم شرکت معادن می‌گوید: «از بخار برای پالایش سنگ بوکسیت به آلومینا استفاده می‌شود. آلومینا یکی از مواد اولیه ضروری برای تولید آلومینیومی است که در یک آینده متمرکز بر محیط زیست و پایا از جمله حیاتی‌ترین فلزات برای بسیار از صنایع محسوب می‌شود.»

نیروگاه بخار خورشیدی

نیروگاه بخار خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

اکثر پالایشگاه‌ها برای جوشاندن آب و به دست آوردن بخاری که در فرآیند پالایش بوکسیت استفاده می‌شود، از زغال‌سنگ یا گاز استفاده می‌کنند. ولی گلس‌پوینت با بهره‌گیری از آینه‌های خمیده بزرگی که درون گلخانه‌ها قرار می‌گیرد، نور را به سمت لوله‌ها می‌تاباند و آب درون آن‌ها را به نقطه جوش می‌رساند تا بخار تولید کند.

نوشته های مشابه

«راد مک‌گرگور»، مدیرعامل و موسس گلس‌پوینت می‌گوید: «وقتی حرف از انرژی خورشیدی می‌شود، مردم طبیعتاً به یاد پنل‌های خورشیدی و تولید برق می‌افتند. اما در این مورد خاص، وقتی مشتری به گرما نیاز دارد، مقرون به‌صرفه‌تر است که آفتاب به‌طور مستقیم به گرما تبدیل شود.»

این نیروگاه 1500 مگاواتی خورشیدی پس از احداث جایگزین نیمی از بخار تولیدی توسط سوخت‌های فسیلی می‌شود که در حال حاضر توسط شرکت معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه بیش از 600 هزار تن آلودگی کربنی ایجاد می‌کند. مک‌گرگور مدعی است: «این نیروگاه پس از احداث به بزرگ‌ترین نیروگاه بخار صنعتی در جهان و اولین نیروگاه بخار عربستان و زنجیره تامین آلومینیوم تبدیل می‌شود.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا