سرور مجازی
تکنولوژی

برخورد ریزشهاب سنگی بزرگتر از حد انتظار با تلسکوپ فضایی جیمز وب ۱۰ میلیارد دلاری

تلسکوپ فضایی جیمز وب در تاریخ بین دوم تا چهارم خردادماه (23 تا 25 می) با ریزشهاب سنگی که اندازه آن بزرگتر از حد انتظار بود، اصابت کرد و به یکی از 18 بخش آینه اصلی آن آسیب قابل توجهی وارد شد.

این ضربه کار دانشمندان در مطالعه داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب را افزایش می‌دهد. آن‌ها در مطالعات خود باید اختلال ایجاد شده توسط این آسیب را تصحیح کنند. ناسا که ابعاد این ریزشهاب سنگ را اعلام نکرده است، عقیده دارد تلسکوپ هنوز با دقت بالا درحال انجام ماموریت است. اولین تصویر رسمی جیمز وب در تاریخ 12 جولای منتشر خواهد شد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا یا «JWST»، تلسکوپی فوق‌العاده قدرتمند است که به منظور رصد دورترین نقاط کیهان و مطالعه عالم پس از انفجار بزرگ، در روز کریسمس 2021 به فضا پرتاب شد تا در نقطه «L2» قرار بگیرد.

پیش از این نیز تلسکوپ فضایی جیمز وب برخوردهایی را تجربه کرده است

ناسا در یک پست وبلاگی اعلام کرده است تلسکوپ جیمز وب از زمان راه‌اندازی تاکنون حداقل توسط چهار ریزشهاب سنگ مختلف مورد اصابت قرار گرفته است، اما همه آن‌ها به حدی کوچک بودند که اختلالی در سیستم ایجاد نکردند. ریزشهاب سنگ قطعه کوچکی از یک سیارک است که ابعادی در حدود میلی‌متر دارد.

نوشته های مشابه

با این‌حال، آنچه در حوالی 23 تا 25 می با این تلسکوپ قدرتمند برخورد کرد، فراتر از ابعاد مذکور بود – ناسا اندازه دقیق آن را ذکر نکرده است. این برخورد تاثیر قابل توجهی در سیستم تشخیص و جمع‌آوری داده‌های این تلسکوپ گذاشته است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

ناسا از ابتدا انتظار داشت که JWST در طول عمر خود مورد اصابت ذرات ریز فضایی قرار گیرد. تکه‌های سنگ فضایی که با سرعت زیاد حرکت می‌کنند، یکی از ویژگی‌های اجتناب‌ناپذیر فضا هستند. به همین علت، ناسا آینه‌های طلایی تلسکوپ را طوری طراحی کرد که در طول زمان در برابر ضربات زباله‌های کوچک فضایی مقاومت کنند. آژانس فضایی همچنین ترکیبی از شبیه‌سازی‌ها و آزمایش‌های زمینی را با نمونه‌هایی از آینه‌ها انجام داد تا تعیین کند چگونه آینه‌ها باید در برابر ضربه‌ها مقاوم شوند.

با این‌حال، ناسا می‌گوید: «مدل‌هایی که برای شبیه‌سازی استفاده کردیم، شامل ریزشهاب سنگ‌هایی با این ابعاد نبودند و آنچه با جیمز وب برخورد کرده است، فراتر از چیزی بود که تیم می‌توانست روی زمین آزمایش کند. این ریزشهاب سنگ‌ها رویدادهای تصادفی اجتناب‌ناپذیری هستند که پیش‌بینی آن‌ها تقریبا غیرممکن است.»

می‌دانیم در صورتی که جیمز وب در فضا دچار مشکل شود، امکان ارسال انسان یا فضاپیمای روباتیک برای تنظیم آن وجود ندارد. همین امر سبب شده تا نگرانی‌ها در مورد آسیب‌های این تلسکوپ بیشتر باشد. با این‌حال ناسا در پایان گفت: « عملکرد جیمز وب هنوز هم فراتر از انتظار ماست. این تلسکوپ قادر است وظایف خود را به خوبی انجام دهد. ما منتظر هستیم تا اولین تصویر رسمی جیمز وب را در تاریخ 12 جولای مشاهده کنیم.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا