سرور مجازی
تکنولوژی

بازیابی یک سورتمه راکتی هایپرسونیک پس از رسیدن به سرعت 5 ماخ برای اولین بار در تاریخ

نیروی هوایی آمریکا برای اولین بار توانسته با موفقیت یک سورتمه راکتی قابل استفاده مجدد را که با سرعت هایپرسونیک یا فراصوت حرکت می‌کرد، بازیابی کند. این آزمایش که در ماه مارس 2022 انجام شد، بخشی از پروژه «بازیابی سورتمه هایپرسونیک» (HSR) نیروی هوایی بود و با موفقیت توانست سورتمه‌ای را که با 5.6 برابر سرعت صوت حرکت می‌کرد، متوقف کند.

نیروی هوایی آمریکا اخیرا از یک راکت هایپرسونیک در مسیر آزمایشی پرسرعت هولومن (HHSTT) از هشت چهل و ششمین گردان هوایی ارتش در نیو مکزیکو استفاده کرد تا حرکت زمینی روی مونوریل را آزمایش کند. انجام این آزمایش‌ها مستلزم توسعه فناوری‌های پیشرفته‌ای برای ترمز سورتمه است تا شرایط بررسی‌های بعدی را برای محققان فراهم کند.

آزمایش‌های سورتمه‌ای به مهندسان اجازه می‌دهند کنترل بسیار بیشتری بر راکت‌ها داشته باشند. به‌علاوه، پرواز در سطح زمین کاربردی است چون موشک‌های هایپرسونیک نظامی برای استفاده‌های مفید و عملی باید بتوانند در ارتفاعات پایین پرواز کنند.

سورتمه راکتی
سورتمه راکتی هایپرسونیک به سرعت 1951 متر بر ثانیه رسید

سریع‌ترین بازیابی سورتمه راکتی مونوریلی در 30 سال اخیر

به گفته نیروی هوایی آمریکا، HHSTT تنها مسیر سورتمه‌ای است که قابلیت بازیابی وسایل نقلیه هایپرسونیک را دارد. اگرچه در گذشته سورتمه‌های راکتی دیگری توانسته بودند به سرعتی بالغ بر 8 ماخ برسند، اما قادر به بازیابی سورتمه نبودند. «پاول دولس»، فرمانده گردان هوایی 846 در خصوص این موفقیت به تیم خود گفت: «دستاورد شما سریع‌ترین بازیابی یک سورتمه مونوریلی را در بیش از 30 سال اخیر به ثبت رساند، و این اولین باری است که ما موفق به بازیابی یک سورتمه قابل استفاده مجدد در این سرعت شده‌ایم.»

نوشته های مشابه

فناوری پرواز هایپرسونیک دارای پتانسیل‌های زیادی برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی است، اما انجام تحقیقات در این حوزه همواره فوق‌العاده سخت و دشوار بوده است. یکی از مشکلات اصلی گرمای شدیدی است که با رسیدن به پنج برابر سرعت صوت به وجود می‌آید. این حرارت می‌تواند از 1000 درجه سلسیوس فراتر برود و همه مواد، قطعات و سیستم‌ها را نابود کند. به همین خاطر، مهندسان مایلند اثرات این گرما را بررسی کنند و یکی از راه‌های انجام این کار استفاده از مسیرهای آزمایشی هایپرسونیک است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا