سرور مجازی
تکنولوژی

مقایسه مهم‌ترین مشخصات میلگرد بناب و ابرکوه

با توجه به افزایش شدید قیمت میلگرد در سال‌های اخیر، مهندسان سازه و پیمانکاران برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سعی می‌کنند میلگرد مورد نیاز خود را از کارخانه‌های نزدیک پروژه بخرند. جدای از فاصله کارخانه تا محل پروژه، یک راه‌حل دیگر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، خرید میلگرد سبک‌بار است. کارخانه ظفر بناب، از مشهورترین کارخانه‌های تولید کننده میلگرد سبک‌بار در کشور است که در این مقاله، میلگردهای تولیدی آن با میلگرد ابرکوه که یکی از میلگردهای سنگین بازار به شمار می‌رود، مقایسه شده است.

1.   کدام میلگرد را از درب کارخانه بخرید به‌صرفه‌تر است؟

در این بخش با تاریخچه و محل استقرار 2 کارخانه ظفر بناب و ابرکوه آشنا می‌شوید و مطالعه آن به شما کمک می‌کند تا بفهمید که کدام کارخانه به پروژه شما نزدیک‌تر است و خرید میلگرد از درب آن به‌صرفه‌تر تمام می‌شود.

صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه یزد، دومین پروژه نورد مقاطع فولادی تأسیس شده توسط شرکت صنعتی و معدنی چادرملو است که از جوان‌ترین کارخانه‌های تولید میلگرد در کشور به شمار می‌رود. این کارخانه در سال 1391 تأسیس و در سال 1395 راه‌اندازی شده است. سرمد ابرکوه یزد در کیلومتر 15 جاده ابرکوه به یزد قرار دارد و از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان میلگرد در مرکز کشور به شمار می‌رود.

کارخانه فولاد ظفر بناب نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین کارخانه‌های میلگرد شمال غرب و کل کشور است که در نزدیکی شهر بناب در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این  کارخانه در سال 1386 تأسیس شده و به غیر از میلگرد، تیرآهن معمولی IPE نیز تولید می‌کند.

نوشته های مشابه

جدول زیر، مهم‌ترین مشخصات 2 کارخانه ظفر بناب و سرمد ابرکوه را نشان می‌دهد:

درست است که خرید میلگرد از نزدیک‌ترین کارخانه، در کرایه حمل بار صرفه‌جویی می‌کند، اما گاهی اوقات توجه به قیمت میلگرد یک کارخانه و خرید آن از بنگاه‌های تجاری نیز می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

2.   کدام کارخانه میلگرد را با تنوع سایز بیشتری تولید می‌کند؟

توجه به گرید میلگرد از این نظر اهمیت دارد که هر کدام از گریدهای میلگرد آجدار، برای عملیات خاصی در ساختمان‌سازی مناسب هستند. به‌عنوان مثال میلگرد آجدار گرید A2 به دلیل پایین‌تر بودن میزان کربن، برای عملیات خم‌کاری مناسب بوده و شکنندگی کمتری دارد. متداول‌ترین گریدبندی میلگرد در پروژه‌های ساختمانی و در بازار آهن‌آلات، بر اساس استاندارد روسی GOST 5781 انجام می‌شود. در این استاندارد، میلگردها در 4 گرید A1 یا ساده، A2، A3 و A4 دسته‌بندی می‌شوند. 

البته اگر بخواهید برای اطلاع از تنوع و گرید میلگرد یک کارخانه به کاتالوگ آن مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که دسته‌بندی میلگرد در کاتالوگ کارخانه‌ها، بر اساس استاندارد ملی ISIRI 3132 انجام می‌شود. در این استاندارد، دسته «س 240» معادل گرید A1 در استاندارد روسی بوده و دسته‌های آج 340 و 350 معادل گرید A2، دسته‌های آج 400 و 420 معادل گرید A3 و دسته‌های آج 500 و 520 معادل گرید A4 هستند.

در جدول زیر، تنوع سایز میلگرد ابرکوه و میلگرد بناب بر اساس استاندارد روسی GOST با یکدیگر مقایسه شده است:

تنوع سایز و گرید میلگرد ابرکوه یزد کمتر از میلگرد ظفر است، اما مناسب بودن قیمت میلگرد ابرکوه با وجود مجهز بودن خطوط تولید این کارخانه به تکنولوژی شرکت ایتالیایی STG، شاید نظر شما را نسبت به انتخاب میلگرد این کارخانه عوض کند.

3.   میلگرد بناب سنگین‌تر است یا میلگرد ابرکوه؟

در بازار آهن و فولاد ایران میلگرد ابرکوه به سنگین‌وزن بودن و میلگرد بناب به سبک‌وزن بودن شهرت دارد. اما این موضوع به این معنا نیست که میلگرد ابرکوه با کیفیت است و میلگرد بناب کیفیت ندارد. چرا که هر 2 میلگرد بر اساس موازین استاندارد ملی ایران ساخته شده‌اند و به همین دلیل، وزن هر 2 استاندارد بوده و در بازه وزنی جدول اشتال قرار دارد.

سبک‌بار بودن یا سنگین‌بار بودن میلگرد یک کارخانه، مشخص‌کننده تناسب آن با بخش خاصی از پروژه است. شما می‌توانید از میلگرد سبک‌بار برای بخش‌هایی از سازه که بار زیادی به آن وارد نمی‌شود استفاده کنید و با این کار، در هزینه‌های پروژه خود صرفه‌جویی کنید. در مقابل، استفاده از میلگرد سنگین‌بار در جای مناسب، استحکام پروژه شما را تضمین می‌کند.

در جدول زیر می‌توانید وزن سایزهای مشترک میلگرد ابرکوه و میلگرد بناب را با یکدیگر مقایسه کنید:

جدول بالا نشان می‌دهد که وزن میلگرد بناب از وزن میلگرد ابرکوه کمتر است، اما بالاتر بودن قیمت میلگرد بناب، این فاصله وزنی را جبران می‌کند و به احتمال زیاد اگر قیمت هر شاخه از میلگرد بناب را با قیمت هر شاخه از میلگرد ابرکوه مقایسه کنید، اختلاف چندانی را مشاهده نخواهید کرد.

4.   چگونه میلگرد ابرکوه را از میلگرد بناب تشخیص دهید؟

هر کارخانه تولید میلگرد، یک علامت اختصاری را روی بدنه هر شاخه از میلگرد خود حک می‌کند تا شما با استفاده از آن بتوانید میلگرد اصل آن کارخانه را از نوع تقلبی و میلگرد کارخانه‌های دیگر، تشخیص دهید. بر اساس استاندارد ملی تولید میلگرد، این علامت اختصاری باید ترکیبی از نام کارخانه و روش تولید میلگرد باشد. با استفاده از علائم زیر، می‌توانید اصالت میلگرد ابرکوه و بناب را تشخیص دهید:

  • علامت ZN.CT برای تشخیص اصالت میلگرد بناب
  • علامت SAIS برای تشخیص اصالت میلگرد ابرکوه

برای خرید هر کدام از میلگردهای ظفر بناب یا ابرکوه یزد، می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید. قیمت منصفانه و تنوع بالای کارخانه‌های تولیدکننده، برگ برنده این سایت در مقایسه با سایر فروشندگان اینترنتی میلگرد است. همچنین بسته به محل پروژه شما، باری که از آسرون می‌خرید بین 1 تا 7 روز به دستتان می‌رسد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا