سرور مجازی
تکنولوژی

اتحادیه اروپا: تمام گوشی‌ها از جمله آیفون باید از پاییز 2024 درگاه USB-C داشته باشند

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا بر سر تصویب قانونی توافق کرده‌اند که از پاییز سال 2024 همه گوشی‌های هوشمند – از جمله آیفون اپل – را برای فروش در کشورهای عضو این اتحادیه، ملزم به ارائه درگاه شارژ سیمی USB-C می‌کند. این قانون سایر محصولات الکترونیکی از جمله تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال، هدفون‌ها، کنسول‌های بازی دستی و کتابخوان‌ها را هم تحت پوشش قرار می‌دهد.

این قانون سال‌ها بود در دست بررسی قرار داشت، اما توافق بر سر جزئیات و دامنه آن امروز در اتحادیه اروپا حاصل شد. کمیته بازارهای داخلی و حمایت از مصرف‌کنندگان در پارلمان اروپا در توییتی پیش از برگزاری نشست مطبوعاتی این خبر را اعلام کرد. در بیانیه مطبوعاتی مربوطه گفته شده که این قانون تا فصل پاییز سال 2024 مصادف با پاییز سال 1403 اجرایی می‌شود.

البته این قانون برای اجرا شدن همچنان باید در دنباله سال توسط پارلمان و شورای اروپا به تصویب برسد. با این حال، «الکس اگیوس سالیبا»، سخنگوی پارلمان اروپا می‌گوید: «ما امروز دسترسی به شارژر مشترک را در اروپا محقق کردیم. مصرف‌کنندگان اروپا مدت‌هاست از سروکله زدن با شارژرهای متعددی که با هر دستگاه جدید می‌آمدند، کلافه شده بودند. حالا کاربران می‌توانند از یک شارژر برای همه وسایل الکترونیکی قابل حمل استفاده کنند.»

درگاه لایتنینگ آیفون

درگاه USB-C، راهی برای کاهش زباله‌های الکترونیکی

این قانون همچنین به بحث شارژرهای بی‌سیم و همگام‌سازی استانداردهای شارژ سریع پرداخته است. اتحادیه اروپا از این طریق می‌خواهد حجم زباله‌های الکترونیکی را کاهش دهد. قانون‌گذاران امیدوارند که در آینده هر دستگاه نیازی به عرضه کابل شارژر جداگانه نداشته باشد، چرا که هر کاربر با یک شارژر خواهد توانست همه دستگاه‌ها را شارژ کند. اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کند که با این قانون بتواند سالانه 250 میلیون یورو در هزینه و 11 هزار تن در تولید زباله صرفه‌جویی کند.

نوشته های مشابه

این تغییر بزرگ‌ترین تاثیر را بر کسب و کار اپل خواهد داشت که تنها شرکت بزرگ با درگاه مخصوص خودش است. اپل در سال 2021 حدود 56 میلیون آیفون در اروپا فروخته، در نتیجه این قانون می‌تواند مشکل بزرگی برای آن‌ها به وجود بیاورد.

البته این قانون می‌گوید دستگاه‌هایی که فقط به‌صورت بی‌سیم شارژ می‌شوند، نیازی به استفاده از درگاه USB-C ندارند، از این رو شاید اپل به کلی به سراغ حذف درگاه شارژ برود، اما این احتمال کمی بعید به نظر می‌رسد و با توجه به شایعاتی که قبلا درباره آیفون USB-C شنیده شده بود، ظاهرا خود این شرکت هم آماده پذیرش این تغییر است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا