سرور مجازی
تکنولوژی

نشست خبری عرضه اولیه تپسی برگزار شد: از پیش‌بینی رشد 2 برابری درآمد تا عرضه به روش سلب حق تقدم

هم‌بنیان‌گذاری تپسی در نشست خبری عرضه اولیه این شرکت از پیش‌بینی رشد 100برابری درآمد تپسی در بهار 1401 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد. مدیرعامل این شرکت نیز با بیان اینکه در حال کار روی سوپراپ تپسی هستند، اعلام کرد عرضه اولیه سهام این شرکت به روش سلب حق تقدم خواهد بود.

بخش اول نشست خبری ویژه عرضه اولیه تپسی در فرابورس، صبح امروز برگزار شد. مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار تپسی، مدیرعامل و کارشناس ارزش‌گذاری این شرکت از جمله سخنرانان نشست امروز بودند و به توضیحاتی درباره امیدنامه، فعالیت شرکت، گزارش ارزش‌گذاری و سوالات پیرامون آن پرداختند.

«میلاد منشی‌پور»، مدیرعامل شرکت تپسی با تشریح میزان پوشش‌دهی تپسی در کل کشور اعلام کرد این تاکسی اینترنتی اکنون 20 میلیون مسافر و 1800 کاربر راننده دارد که در 13 استان کشور فعال هستند.

به گفته وی طبق آمار اسفندماه 1400، درآمد تپسی از محل کمیسیون 15 درصدی حدود 360 میلیارد ریال بوده است: «تکنولوژی و هوش مصنوعی پیشرفته تپسی به طور مستقیم باعث افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها می‌شود. الگوریتم‌هایی مثل تخمین سفر و بهترین قیمت، درآمدزایی بالایی به طور سالانه برای تپسی محقق خواهند کرد. همچنین هزینه‌های عملیاتی کنترل شده و کاهش خواهد یافت و این امر به رشد آتی منجر خواهد شد.»

نوشته های مشابه

«هومن دمیرچی»، هم‌بنیان‌گذار تپسی با اشاره به واکسیناسیون در کشور تاثیر بر افزایش تقاضای سفر با تپسی، پیش‌بینی کرد طی بهار 1401 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، درآمد آن‌ها 2 برابر شده است. او همچنین ابراز امیدواری کرد درآمد عملیاتی سال 1401 این شرکت به 680 میلیارد تومان برسد که نسبت به سال گذشته 155 درصد افزایش دارد:

«28 درصد از این افزایش درآمد ناشی از تورم سالانه بوده و 72درصد آن نیز براساس برنامه‌های ما خواهد بود. این برنامه‌ها شامل توسعه جغرافیایی، افزایش عمق بازار و همچنین کاهش کرونا است.»

عضو هیئت مدیره این شرکت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر روی سوپراپ تپسی کار می‌کنند اظهار داشت تپسی لاین و تپسی پک دو خدمت اولیه این سوپراپ خواهند بود که آن‌ها را در مسیرشان توانمند می‌سازد: «تپسی لاین یک سرویس اشتراکی است که هزینه سفرها را تا 30 درصد کاهش می‌دهد. در تپسی پک نیز وظیفه تحویل مرسولات را در ظرف کمتر از 5 ساعت برعهده خواهیم گرفت که با قیمتی به صرفه‌تر برای مشتریان خواهد بود.»

نحوه عرضه اولیه تپسی

مدیرعامل تپسی توسعه کسب و کار را هدف تپسی از ورود به بورس عنوان و تاکید کرد تمام منابع حاصل از عرضه اولیه، برای توسعه و رشد آتی به شرکت تزریق خواهد شد. موضوعی که البته جزو ضوابط پذیرش استارتاپ‌ها در بورس است.

فرابورس

منشی‌پور همچنین به روش عرضه اولیه تپسی در فرابورس اشاره و اعلام کرد این شرکت به روش سلب حق تقدم، عرضه خواهد شد: «افزایش سرمایه بلافاصله رخ داده سپس یک عرضه چهار تا پنج درصدی در روزهای آتی صورت گرفته و کشف قیمتی انجام خواهد شد. سپس عرضه اصلی به روش سلب حق تقدم خواهد بود.»

به گفته وی 50 درصد از سهام سهام‌داران عمده در قالب وثیقه نزد سازمان بورس است و فروش این سهام نیز تنها با مجوز این سازمان ممکن است.

ارزش هر سهم تپسی

بخش دیگر این نشست به گزارش ارزش‌گذاری شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس با نماد معاملاتی تپسی اختصاص داشت که «احسان مرادی» مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان به عنوان ارزش‌گذار و متعهد خرید این سهام توضیحاتی درباره تپسی ارائه کرد.

به گفته وی ارزش سهام تپسی براساس جمع‌بندی این شرکت و کارشناس رسمی دادگستری حدود 14هزار ریال است: «این ارزش‌گذاری سهام با رویکرد مبتنی بر ارزش خالص دارایی‌ها به مارکت 16هزار و 427 میلیارد ریالی صورت گرفته است.»

«گلناز شانه‌وند»، کارشناس ارزش گذاری تامین سرمایه کاردان نیز اعلام کرد صورت‌های مالی حسابرسی نشده 1395 تا 1399 و حسابرسی شده سال 1400، مبنای ارزش‌گذاری تپسی بوده است و به دلیل رشد سریع شرکت‌های دانش بنیان، پیشبینی‌ها به صورت ماهانه انجام شده است.

به گفته او، جمع دارایی‌های تپسی اکنون حدود 2هزار و 780 میلیارد تومان است.

شانه‌وند با تاکید بر اینکه عامل اصلی تعیین‌کننده ارزش تپسی، تعداد سفرها هستند، گفت:

«در حال حاضر نرخ رشد مرکب تعداد سفرهای تپسی 99 درصد است اما در ارزش‌گذاری نصف این رقم محاسبه و پیش‌بینی رشد 42 درصدی در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود تعداد سفرهای تپسی در 1401 به رقم سال 1398 و پیش از دوران کرونا یعنی معادل 110 میلیون سفر برسد.»

گفتنی است بخش دوم نشست عرضه اولیه تپسی، فردا برگزار خواهد شد که متعهد عرضه و خرید، بازارگردان و مشاور عرضه به ارائه توضیحات خواهند پرداخت.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا