سرور مجازی
تکنولوژی

نگاهی به جزئیات ارائه تسهیلات به کسب و کارهای نوپا و غیرنوپا از سوی وزارت ارتباطات

مدیر کل دفتر همکاری‌های فرا سازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان فناوری اطلاعات با حضور در جلسه کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از جزئیات حمایت‌های مالی سازمان فاوا از کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.

به گزارش دیجیاتو، به نقل از روابط عمومی نصر تهران، فرهاد سنجری با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات از محل منابعی که از طریق قانون بودجه در اختیار دارد، می تواند تسهیلاتی به حوزه کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات اعطا کند، گفت: « این تسهیلات در دو بخش وام وجوه اداره شده (که به همان بند د تبصره 18 معروف است) و بند الف تبصره 18 که برای اولین بار از سال 1400 منابع آن‌را جذب کردیم، تقسیم می‌شود.»

به گفته او در خصوص بند الف تبصره 18، یک تفاوت معناداری وجود دارد و آن، این است که سقف تسهیلات را به شدت افزایش دادیم تا شرکت‌ها بتوانند از آن بهره‌مند شوند. در این راستا 6 برنامه طراحی شده است.

حمایت از توسعه کسب و کارهای نوپا و غیرنوپای حوزه فاوا

آن طور که سنجری در توضیحات خود تاکید دارد، برنامه اول این سرمایه‌گذاری‌ها در مورد حمایت از اشتغال‌زایی کسب وکارهای نوپا و غیرنوپا و نیز دفاتر پیشخوان است.

نوشته های مشابه

به گفته او این وام بدین صورت است که به ازای هر نفر اشتغال 200 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود. کلیه وام‌های تخصیص یافته حدود یکسال تنفس و36 ماه بازپرداخت دارد به جز طرح‌های ملی.

سنجری همچنین با اشاره به اینکه این وام با سود 10 درصد است، گفت: «طرح اول در مورد حمایت از اشتغال‌زایی به ازای هر نفر اشتغال جدید که شرکت‌ها داشته باشند بدین صورت است که 50درصد اول را در یک سال اخیر به کار گیرند و 50 درصد مابقی را تعهد بدهند که حین اجرای طرح توسعه بکار گیرند که به ازای هر نفر 200 میلیون تومان تا سقف 2 میلیارد تومان تسهیلات اعطا می‌شود.»

او همچنین طی توضیحات خود تاکید دارد که تا به امروز از این طرح استقبال خوبی صورت گرفته است و استان‌ها از این طرح استفاده می‌کنند.

سنجری با تاکید بر اینکه کسب‌وکارها برای دریافت این تسهیلات باید 5 نفر را در یکسال اخیر استخدام و بیمه کنند، گفت: «این کسب‌وکارها به 5 نفر دیگر تعهد می‌دهند که آنها را به کارگیرند. به این 10 نفر هر کدام 200 میلیون تومان تسهیلات تخصیص پیدا می‌کند.»

حمایت از توسعه پلتفرم های ارائه خدمات بر بستر فناوری اطلاعات

مدیر کل دفتر همکاری‌های فرا سازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان فناوری اطلاعات همچنین در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌های اعلام شده، به پلتفرم‌های برترحوزه ارتباطات نفری 3 میلیارد تومان تسهیلات اعطا می‌شود، گفت: « در همین راستا 7 میلیارد تومان به عرضه کنندگان پلتفرم تخصیص پیدا می‌کند. با توجه به وجود محدودیت و اینکه به 10 شرکت تسهیلات اعطا می‌شود، این کسب‌وکار باید بالای یک میلیون نصب فعال یا ثبت‌نامی داشته باشند.»

سنجری همچنین در ادامه توضیحات خود با اشاره به چگونگی تحقق این طرح گفت: «هر کسب‌وکار باید برای 3 میلیارد تومان به ازای هر 200 میلیون تومان یک نفر را بکار گیرند و آن هم شرط 50 درصد به 50 درصد است که مثلا 7 نفر را قبلا و مابقی را تعهد بدهند که حین اجرا بکار گیرند. همچنین ملاک این است که تعداد عرضه‌کنندگان را توسعه دهند.»

حمایت از آموزش، توانمندسازی و هدایت شغلی نیروی انسانی

اگر شرکتی یک نیروی انسانی تازه وارد را به کار گیرد و به مراکز آموزش حرفه‌ای معتبر و شناخته شده یا مورد تایید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معرفی کند و فرد مشغول به کار شده و او را بیمه کند، تسهیلات ویژه‌ای دریافت خواهد کرد.

سنجری با توضیح درباره این تسهیلات گفت: «62 میلیون تومان تسهیلات برای هر نفر که بکارگرفته می‌شود به اضافه 18 میلیون تومان بلاعوض. به کسب‌وکار اعطا می‌شود.»

به گفته او هدف از این طرح این است که در کل کشور 5 هزار نیروی انسانی را از این طریق تحت آموزش قرار بگیرند.

حمایت از توسعه بسترهای آنلاین ارائه محصولات و خدمات در واحدهای صنفی و کسب و کارهای متداول و سنتی یکی دیگر از اهدافی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

او همچنین در ادامه توضیحات خود گفت: «50 هزار واحد صنفی سنتی را بر بستر آنلاین هدایت کنیم. به ازای هر 20 واحد صنفی، کسب و کارها باید یک نفر پشتیبان استخدام کنند و به ازای هر پشتیبان 200 میلیون تومان تسهیلات می گیرند. در اینجا اگر در بحث غرفه سازی آنلاین را ارائه دهند تسهیلات را می‌دهیم. سرانه اشتغال هر نفر را 200 میلیون تومان در نظر می‌گیریم. سقف این طرح 10 میلیارد تومان است.»

تلاش برای گردش سرمایه

در این طرح اگر قراردادی با بخش عمومی و دولتی از طرف کسب‌وکارها بسته شود، تا سقف 2 میلیارد تومان برای آن کسب‌وکار تسهیلات در نظر گرفته شده است. مثلا اگر قرارداد سه میلیارد تومان باشد ما 2 میلیارد تومان را پرداخت می‌کنیم. اما مابه التفاوت پیش پرداخت با کل قرارداد است.

سنجری با توضیح درباره چگونگی دریافت این مبلغ توسط کسب‌وکارها، گفت: «حتما باید یک فاز از قرارداد را دریافت کرده باشند. این سقف برای قرارداد با شرکت‌های دولتی و عمومی و سازمان‌های دولتی و عمومی است.»

او خطاب به کسب‌وکارها در توضیح این روند گفت: «اما اگر شما با یک بخش خصوصی قرارداد دارید که خدمات به آنها ارائه دهید به شرط آن که قرارداد را سازمان نظام صنفی تایید کند. ما تا سقف 600 میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم. وام سرمایه در گردش یک جا پرداخت می‌شود و باید بعد از یکسال برگردانده شود.»

حمایت از طرح های ویژه ملی

تسهیلات طرح‌های ویژه و ملی به میزان 50 میلیارد تومان است و یک سال تنفس و یک سال مشارکت را شامل می‌شود و بازپرداخت آن 3 ساله است برای طرح های ملی تفاهمنامه یا قراردادی با یکی از دستگاه‌های تابع وزارت ارتباطات و یا معاونت های وزارت ارتباطات بیزینس پلن تایید شده باشد که به ما ارسال می کنند و بعد از ارزیابی تسهیلات را پرداخت می‌کنیم.

سنجری با تاکید بر اینکه شرکت باید آورده نقدی و غیرنقدی داشته باشد، گفت: «تلاشمان این است که حداکثر استفاده از این منابع که اعتبارش تا تیرماه است انجام شود. برای سال 1401 نیز چنین اعتباراتی در نظر گرفته شده است.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا