سرور مجازی
تکنولوژی

سامانه دفاعی چین ظاهرا می‌تواند مسیر موشک‌های هایپرسونیک را پیش‌بینی کند

محققان آکادمی هشدارهای زودهنگام نیروی هوایی چین مدعی توسعه فناوری جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند مسیر حرکت موشک‌های هایپرسونیک یا فراصوت را پیش‌بینی کند. این سیستم ظاهرا قادر به شناسایی موشک‌هایی است که سرعت آن‌ها به پنج برابر سرعت صوت می‌رسد.

ماه گذشته میلادی در گزارشی اعلام شد که دارپا مشغول کار روی سامانه‌ای دفاعی برای مقابله با موشک‌های هایپرسونیک است. حالا خبرگزاری South China Morning Post هم خبر داده که محققان چینی مدعی ساخت سامانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی برای دفاع در برابر این موشک‌ها شده‌اند.

این سامانه می‌تواند مسیر حرکت و سوژه احتمالی موشک‌های مافوق صوت را پیش‌بینی کند و سه دقیقه زودتر از زمان برخورد مقابل آن‌ها بایستد. پژوهشگران نتیجه مطالعات مربوط به این سامانه را در مجله چینی Journal Of Astronautics منتشر کرده‌اند.

مقایسه حرکت موشک هایپرسونیک و بالستیک
مقایسه حرکت موشک هایپرسونیک و بالستیک

موشک‌های هایپرسونیک هم قابل تشخیص‌ هستند

به گفته محققان، با وجود سرعت بسیار زیاد موشک‌های هایپرسونیک، این جنگ‌افزارها همچنان باید تابع قوانین فیزیک باشند و با کوچک‌ترین حرکت نشانه‌هایی را از خود به جا می‌گذارند که به تشخیص آن‌ها در سامانه‌های دفاعی منجر می‌شود. چینی‌ها برای این سامانه از یک الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده خواهند کرد تا سیستم را با داده‌های اولیه‌ای که از موشک‌ها به دست می‌آید، آموزش داده و مسیر حرکت را پیش‌بینی کنند.

نوشته های مشابه

یکی از پژوهشگران در مصاحبه با SCMP اذعان کرده که این داده‌های اولیه می‌توانند نویز زیادی داشته باشند و کار هوش مصنوعی برای ردیابی خطر را سخت کند. بنابراین آن‌ها یک الگوریتم یادگیری عمیق ویژه ساخته‌اند که می‌تواند نویز را از سیگنال‌ها حذف کرده و مانند مغز انسان روی جدیدترین و مهم‌ترین داده‌ها تمرکز کند.

نتیجه این تلاش‌ها یک سامانه پیچیده هوش مصنوعی است که می‌تواند با توان یک لپ‌تاپ معمولی مسیر حرکت موشک‌های هایپرسونیک را پیش‌بینی کند. محققان چینی مدعی‌اند که این سامانه قادر است مسیر موشک را ظرف 15 ثانیه پیش‌بینی کند. شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان داده که این سامانه در مقابل گستره وسیعی از جنگ‌افزارها با حداکثر سرعت 12 ماخ موثر عمل می‌کند. با این حال، هنوز باید کارهای بیشتری صورت بگیرد تا این سامانه برای استفاده‌های واقعی آماده شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا