سرور مجازی
فناوری

فیبر نوری ۱۰ میلیون خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد

فیبر نوری ۱۰ میلیون خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد

طرح توسعه پروژه فیبرنوری یکی از مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم به شمار می رود و طبق گفته مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرار است تا پایان سال هشت تا ۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش این فناوری گیرند که تاکنون چهار میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته اند. 

به گزارش دیتاسنتر من از ایسنا، مسئولان معتقدند مهم ترین پیشران رسیدن به اقتصاد دیجیتال در حال حاضر توسعه صنعت ارتباطی مبتنی بر دسترسی فیبرنوری است و اجرای چنین طرح عظیمی در کشور سبب ساز رونق شرکت های تکنولوژی و اشتغال زایی خواهد شد که خود موجب رشد تولید و تحقق شعار سال است.

در این مسیر، شرکت مخابرات ایران با تمام توان به سمت تحول دیجیتال در حال حرکت است و در برنامه‌های نهضت جهادی توسعه فیبرنوری را عملیاتی خواهد کرد.

در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته ای که گذشت اعلام کرد: هدفشان این است که چنین سرویس پرسرعت و باکیفیتی را برای همه هموطنان فراهم کنند و ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۴۰۴ این امکان در همه شهرها فراهم می‌شود.

همچنین وی در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه در کشور اظهار کرد که اکنون در بیش از ۱۵۰ شهر کار آغاز شده است. در حدود ۷۰ شهر نیز کار به اتمام رسیده است. در ۵۰۰ شهر نیز مقدمات انجام کار یعنی توافق با شهرداری ها و مدیریت شهری صورت گرفته است. همچنین حدود چهار میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند و این امکان برای آنان فراهم است تا از این شبکه استفاده کنند.

میلیاردها مراجعه مردم به دستگاه‌های دولتی به تراکنش‌ تبدیل شد عنوان دیگر خبر مهم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود. محمد خوانساری – رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران – در پیام خود به مناسبت سالگرد تاسیس این سازمان، اظهار کرد: سیزدهمین سالگرد تاسیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حالی فرا رسیده است که به واسطه دولت الکترونیکی، میلیاردها آمد و رفت مردم به دستگاه‌های دولتی تبدیل به تراکنش‌هایی شده‌اند که در مرکز ملی تبادل اطلاعات مبادله می‌شوند.

وی گفته که امروزه، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با ارائه صدها خدمت، مردم را بی‌نیاز از تبادلات کاغذی کرده است و سکوهای داخلی، هر روز نقش پر رنگ‌تری را در اقتصاد دیجیتال کشور به خود اختصاص می‌دهند.

هوش مصنوعی به آسان‌تر شدن پیشرفت‌های علمی کمک کرده و به نظر می‌رسد توانایی‌های هوش مصنوعی محدود به قوه تخیل ما و قدرت رایانه‌ها است؛ در حالی که مزایای هوش مصنوعی واضح و روشن است، اختلاف نظرهایی نیز پیرامون این فناوری وجود دارد اما با همه این تفاسیر هوش مصنوعی می‌تواند تأثیراتی بر آینده هم داشته باشد.

از سوی دیگر با گذشت چنیدن ماه از راه اندازی سایت ۴۰۳.online برای دسترسی بهتر کاربران ایرانی به سایت تحریمی، برخی کاربران درخواست هایی جهت بهبود عماکرد مانند تغییر در سیاست افزودن به سایت های پشتیبانی شده دارند. بنابراین امیر محمدزاده لاجوردی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در پاسخ به درخواست این کاربر اعلام کرد در حال پیاده‌سازی سازوکاری مبتنی بر هوش مصنوعی جهت اضافه کردن خودکار و لحظه‌ای سایت‌های تحریم‌شده هستند. 

از مهم ترین خبرهایی که در این هفته منتشر شد می توان به ارائه سوابق خودرو از طریق سکوی مورد تایید وزارت ارتباطات اشاره کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اواسط هفته با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی اعلام کرد در جلسه اخیر دولت، آیین نامه «جزء ۴ بند ک تبصره ۱۰ قانون بودجه» به تصویب رسید. وی گفت: دستگاه‌های ذیربط مکلف شدند که زیرساخت‌های لازم برای ارائه کلیه سوابق خودروها (نقل و انتقال، تصادفات، معاینه، گارانتی و …) را از طریق سکوهای مورد تایید وزارت ارتباطات با رضایت طرفین معامله فراهم کنند.

 گفتنی است؛ در هفته ای که گذشت به شکایات مشترکان مخابرات ایران ایران هم رسیدگی شد. 

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که کمیته عالی حفاظت از حقوق مصرف‌کننده در جلساتی مجزا، ۱۲۷ شکایت ثبت شده مشترکین شرکت مخابرات ایران در استان‌های زنجان، گیلان، قزوین، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، تهران، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، مازندران، سیستان و بلوچستان، همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) که در فرآیند تعیین شده این سامانه بی‌پاسخ مانده بود را بررسی و رسیدگی کرد. 

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا