سرور مجازی
zoomit

هوم پاد مینی اپل پرفروش‌ترین اسپیکر هوشمند در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ شد

درحالی‌که با همه‌گیری کرونا، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند با کاهش فروش مواجه شده، اما بخش‌های جوان‌تر و کمتر اشباع‌شده موفق شدند رشد خود را در طی سال‌های گذشته حفظ کنند. به‌عنوان مثال فروش بلندگوهای هوشمند فقط در یک بازه‌ی زمانی سه‌ماهه نسبت به سال گذشته با کاهش فروش مواجه شد. در واقع سه‌ماهه اول سال جاری برای صنعت تحت سلطه‌ی آمازون خیلی خوب نبود و نسبت به سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱ کاهش ۴٫۵ درصدی را تجربه کرد.

همان‌طور که فون‌آرنا اشاره می‌کند، وقتی علی‌بابا، بایدو و شیائومی سه جایگاه از ۶ جایگاه برترین فروشندگان بلندگوهای هوشمند را به‌خود اختصاص داده‌اند، کاهش میزان فروش در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی چندان هم غافل‌گیرکننده نیست. این شرکت‌ها تقریباً به‌طور کامل به‌تولید داخلی و فروش داخلی متکی هستند و به‌دلیل رشد بی‌سابقه‌ی کووید ۱۹ در چین، با مشکلات بسیار زیادی مواجه شدند.

کاهش دورقمی فروش این سه‌ شرکت تاحد زیادی به صعود جایگاه اپل در بازار اسپیکرهای هوشمند کمک کرد، اگرچه جایگاه آمازون و گوگل همچنان دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد. به‌طور طبیعی بسیار ناعادلانه خواهد بود که افزایش فروش هوم‌پاد مینی را به‌تعطیلی مجدد چین و سایر اختلال‌های بازار ناشی از جنگ روسیه و اوکراین نسبت دهیم، به‌خصوص با توجه به آمار درخوتوجه دیگری که بلندگوی کوچک مجهز به سیری اپل به آن دست یافته است.

آمار فروش اسپیکرهای هوشمند در سه ماهه اول ۲۰۲۲

برای اولین‌بار، اپل اکنون جایگاه پرفروش‌ترین بلندگوی هوشمند را در سرتاسر جهان به‌خود اختصاص داد؛ جایی‌که این محصول حتی فروشی بیشتر از نسل چهارم آمازون Echo Dot و گوگل Nest Mini تجربه کرد. این در حالی است که هردو محصول اشاره‌شده به‌میزان درخورتوجهی مقرون‌به‌صرفه‌تر از هوم‌پاد مینی هستند.

درمجموع ۴٫۵ میلیون هوم‌پاد مینی در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ به‌فروش رسیده است. این یعنی سهم اپل در بازار اسپیکرهای هوشمند ۱۲٫۷ درصد از مجموع ۳۵٫۳ میلیون اسپیکری است که در این بازه‌ی زمانی روانه‌ی بازار شد. این آمار نشان‌دهنده‌ی موفقیتی باورنکردنی برای اپل در بازار بلندگوهای هوشمند است.

همه‌ی شرکت‌های تولیدکننده اسپیکرهای هوشمند با مشکلاتی مواجه شده‌اند

آمازون و گوگل پس از رشد نسبتاً کم تک‌رقمی در مقایسه با سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال گذشته، با عرضه‌ی تعداد مدل‌های بیشتری که دراختیار دارند، به‌ترتیب با ۲۸٫۲ و ۱۷٫۲ درصد در جایگاه اول و دوم قرار دارند.

نمایشگر هوشمند آمازون Echo Show 15

مقاله‌ی مرتبط:

  • هر آنچه از هدست واقعیت ترکیبی اپل انتظار داریم
  • هدست واقعیت ترکیبی اپل حتی درصورت معرفی‌نشدن در WWDC 2022 ستاره اصلی این مراسم خواهد بود

با نگاه به آینده، انتظار می‌رود میزان فروش اسپیکرهای هوشمند این سه شرکت اواسط سال ۲۰۲۳ دوباره به روند افزایش خود ادامه دهد. البته این سه برند باید به‌نوعی بر چالش‌های بزرگ پیش‌روی خود غلبه کنند. به‌طور خاص، بازار ایالات متحده نشانه‌هایی از اشباع شدن را نشان می‌دهد که فروش محصولات آمازون، گوگل و اپل را بسیار دشوار می‌کند.

البته احتمال دارد داستان موفقیت شگفت‌انگیز و تاحدودی غیرمنتظره‌ی هوم‌پاد مینی اپل، کوتاه باشد و رشد آن احتمالاً در سال ۲۰۲۳ به میزان درخورتوجهی کاهش خواهد یافت. باید دید آیا اپل تلاش خواهد کرد تا از این موج محبوبیت جهانی استفاده کند یا خیر؛ به‌عنوان مثال یک اسپیکر هوشمند یا شاید نمایشگر هوشمند جدید معرفی کند. البته به‌نظر نمی‌رسد این شرکت درحال‌حاضر برنامه‌ای برای تولید و معرفی چنین محصولاتی داشته باشد.

درهمین‌حال، انتظار می‌رود تمرکز اصلی آمازون و گوگل در آینده روی افزایش فروش دستگاه‌های اضافه به مصرف‌کنندگان یا تشویق آن‌ها برای به‌روزرسانی مدل‌های قدیمی‌تر باشد، زیرا بعید به‌نظر می‌رسد پایگاه کاربران این دو شرکت بیشتر گسترش یابد. به‌عنوان مثال نمایشگر هوشمند مرموز نسل بعدی Nest Hub با امکان استفاده به‌عنوان یک تبلت مستقل می‌تواند راهکاری برای جذب مشتریان جدید یا ترغیب مشتریان قدیمی به ارتقا باشد. آمازون نیز احتمالاً می‌تواند روی تبلیغات و افزایش فروش Echo Show 15 تمرکز کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا