سرور مجازی
zoomit

هدست واقعیت ترکیبی اپل حتی درصورت معرفی‌نشدن در WWDC 2022 ستاره اصلی این مراسم خواهد بود

اپل دوشنبه‌شب به‌وقت تهران کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان موسوم به WWDC 2022 را برای معرفی iOS 16 ،iPadOS 16 ،tvOS 16 ،watchOS 9 و macOS 13 برگزار می‌کند؛ بااین‌حال به‌نوشته‌ی مارک گارمن در بلومبرگ، هدست مورد‌انتظار اپل که مبتنی‌بر فناور‌ی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است، صرف‌نظر از حضور یافتن یا نیافتن در WWDC می‌تواند تمام توجهات را به خود جلب کند.

مارک گارمن می‌گوید در فاصله‌ی کمتر از ۲۴ ساعت مانده به مراسم بزرگ اپل همچنان هیچ‌کس با قطعیت نمی‌داند که کوپرتینویی‌ها در WWDC هدست واقعیت ترکیبی خود را رونمایی می‌کنند یا خیر. اکنون هیجان برای محصول بزرگ بعدی اپل به بیشترین حد رسیده است و بسیاری از توسعه‌دهندگان، مشتریان و حتی مهندسان اپل منتظرند رونمایی رسمی هدست واقعیت ترکیبی هستند. اپل در بدترین حالت ممکن به‌صورت خلاصه‌وار به هدست جدید خود اشاره خواهد کرد؛ ولی همچنان احتمال رونمایی کامل محصول در WWDC وجود دارد.

اپل به‌‌احتمال زیاد در WWDC 2022 هدست واقعیت ترکیبی خود را کاملاً رونمایی نخواهد کرد

اپل احتمالاً در WWDC امسال افزون‌بر نسخه‌ی جدید سیستم‌‌عامل‌های خود، محصولاتی مثل مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ و نسل جدید مک‌بوک پرو را معرفی می‌کند. بااین‌همه‌، بزرگ‌ترین سؤال مربوط به هدست واقعیت ترکیبی و سیستم‌عامل آن، یعنی realityOS یا rOS است.

اپل در هدست واقعیت ترکیبی خود اِلِمان‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را ترکیب می‌کند تا محصولی برای رقابت نزدیک با متا (شرکت مادر فیسبوک) بسازد. به‌تازگی شرکتی ناشناس علامت تجاری جدیدی به نام realityOS ثبت کرده که ظاهراً مربوط به سیستم‌عامل هدست اپل است.

در‌ظاهر اپل ارتباطی با این علامت تجاری ندارد؛ اما فراموش نکنید شرکت‌هایی مثل اپل همواره برای ثبت علائم تجاری از شرکت‌های کاغذی استفاده می‌کنند. در این زمینه، به‌نظر می‌رسد اپل شرکتی کاغذی با عنوان Realityo Systems LLC را بنیان‌گذاری و ازطریق این شرکت علامت تجاری realityOS را ثبت کرده است.

یک زن با هدست واقعیت مجازی افزوده ترکیبی اپل / Apple طرح غیررسمی

هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که ثابت کند اپل مالک علامت تحاری realityOS است؛ اما شواهد زیادی نشان می‌دهند realityOS به اپل تعلق دارد. اپل نخستین‌بار در سال گذشته‌ی میلادی خواستار ثبت علامت تجاری realityOS در کشور لیختن‌اشتاین شده بود. اپل معمولاً علائم تجاری مدنظرش را در لیختن‌اشتاین و سپس آن‌ها را در ایالات متحده ثبت می‌کند.

طبق قوانین اگر علامتی تجاری را در یک کشور ثبت کنید، هنگام تلاش برای ثبت‌کردن همان علامت تجاری در کشوری دیگر از اولویت بیشتری برخوردار خواهید بود، البته به‌شرطی که کل این روند در کمتر از ۶ ماه انجام بگیرد. به‌همین‌دلیل، علامت تجاری realityOS در آمریکا تقریباً ۶ ماه پس از ثبت‌ در لیختن‌اشتاین، دیده شده است.

چند هفته پیش، اپل هدست واقعیت ترکیبی خود را برای اعضای هیئت‌مدیره به‌نمایش درآورد تا گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی تکمیل روند تولید محصول شدت بگیرد. بااین‌حال، مارک گارمن، افشاگر خوش‌نام، می‌گوید احتمالاً هدست اپل در WWDC به‌طور کامل رونمایی نمی‌شود و در کنفرانس امسال، اشاره‌های غیرمستقیم زیادی به هدست می‌شود. گارمن پیش‌بینی می‌کند هدست اپل سال ۲۰۲۳ عرضه شود. ظاهراً اپل هم‌اکنون در حال بررسی شرایط است تا هدست را در ابتدا فقط برای بازار آمریکا عرضه کند.

پروژه‌ی اپل در حوزه‌ی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی صرفاً به هدست و rOS محدود نیست

گارمن می‌گوید پروژه‌ی اپل در حوزه‌ی واقعیت ترکیبی صرفاً شامل هدست و سیستم‌عامل نمی‌شود. این شرکت به مجموعه‌ی بزرگی اپلیکیشن اختصاصی و متفرقه برپایه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیاز دارد تا هدست هنگام عرضه به بازار محتوایی غنی داشته باشد.

در ما‌ه‌های اخیر، کار روی سیستم‌عامل realityOS و فریم‌ورک‌های مرتبط به آن بسیار بیشتر از قبل شده است. قطعاً به‌روزرسانی بعدی Metal و Reality Composer از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. در چند وقت اخیر، اپل نسخه‌ی جدید Final Cut Pro و Logic Pro را با پشتیبانی از محتوای واقعیت مجازی و صدای فراگیر به‌روزرسانی کرده است تا نشان دهد به‌دنبال ایجاد اکوسیستمی قدرتمند برای هدست واقعیت ترکیبی است.

کوپرتینویی‌ها تلاش می‌کنند پلتفرمی همه‌جانبه به‌منظور توسعه‌ی محتوا برای هدست واقعیت ترکیبی ایجاد کنند. این شرکت قصد دارد اِلِمان‌های رابط کاربری نظیر پایش حرکات بدن، پایش حرکات دست، ژست‌های حرکتی و تایپ دستی را به‌گونه‌ای توسعه دهد که به‌طور خودکار وارد اپلیکیشن‌های متفرقه شوند؛ مشابه کاری که برای آیفون انجام شده است. برای نمونه، صفحه‌کلید پیش‌فرض iOS به‌صورت خودکار در تمامی اپلیکیشن‌های متفرقه ارائه می‌شود.

رندر منتسب به هدست واقعیت ترکیبی اپل

همچنین، اپل مشغول کار روی نسخه‌ی جدید SwiftUI به‌منظور توسعه‌ی اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است. این سیستم همکاری نزدیکی با RealityKit و Metal خواهد داشت. به‌علاوه، گفته می‌شود اپل در حال کار روی محیط توسعه‌ی جدیدی برای مک است تا توسعه‌دهندگان بتوانند هدست را شبیه‌سازی کنند و اپلیکیشن را به‌طور بهینه توسعه دهند.

سیستم‌عامل هدست واقعیت ترکیبی اپل در ابتدا انشعابی از iOS و tvOS محسوب می‌شد و شرکت کوپرتینویی موفق شده قابلیتی را توسعه دهد که می‌تواند به‌سادگی اپلیکیشن‌های آیپد و اپل تی‌وی را به اپلیکیشن‌های سازگار با هدست تبدیل کند. عملکرد این قابلیت شباهت‌هایی به فریم‌ورک Catalyst برای تبدیل اپلیکیشن‌های آیپد به مک دارد.

اپلیکیشن‌های متفرقه بخش بسیار مهمی از پروژه‌ی اپل را تشکیل می‌دهند؛ اما این شرکت اپلیکیشن‌های اختصاصی متنوع زیادی نیز خواهد داشت. مارک گارمن به‌طور مشخص‌تر می‌گوید اپل روی نسخه‌ی واقعیت مجازی FaceTime کار می‌کند که توانایی اسکن‌کردن چهره‌ی کاربر و تبدیل‌کردن حرکات او به میموجی را دارد. اپل روی نسخه‌ی واقعیت مجازی Maps و Notes و Calendar نیز کار می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • هر آنچه از هدست واقعیت ترکیبی اپل انتظار داریم
  • اپل محتواهای ویدئویی هدست واقعیت ترکیبی را با کمک کارگردانان هالیوودی تولید می‌کند

افزون‌براین، متخصصان اپل مشغول کار روی قابلیت دیگری هستند تا هدست با استفاده از آن بتواند نمایشگر کامپیوترهای مک را بزرگ و آن را وارد فضای سه‌بعدی کند. اپل از کارکنان بخش سرگرمی هم کمک می‌گیرد و با خرید شرکت‌هایی مثل NextVR به‌دنبال تولید نسخه‌ی سه‌بعدی محتواها است. به‌همین‌دلیل، اگر درنهایت نسخه‌ی واقعیت مجازی سریال‌های سرویس اپل‌ تی‌وی‌ پلاس و تمرین‌های ورزشی سرویس فیتنس پلاس را شاهد باشیم، متعجب نخواهیم شد.

شایعه‌ای هیجان‌انگیز نیز می‌گوید اپل با همکاری کارگردانان هالیوودی، مشغول تولید محتوا برای هدست واقعیت ترکیبی خود است. تمامی این‌ها باعث می‌شوند هدست واقعیت ترکیبی اپل ستاره‌ی اصلی همایش WWDC باشد؛ حتی اگر به‌صورت کامل رونمایی نشود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا