سرور مجازی
zoomit

گوگل شبکه توزیع محتوای خود موسوم به Media CDN را با مقیاس‌پذیری بالا راه‌اندازی کرد

گوگل این هفته در اجلاس NAB Show Streaming Summit 2022 از Media CDN رونمایی کرد. این پلتفرم برای ارائه‌ی خدمات تحویل محتوا (CDN) با استفاده از زیرساخت شبیه یوتیوب طراحی شده است. گوگل اعلام کرده است Media CDN با حضور در بیش از ۱,۳۰۰ شهر در ۲۰۰ کشور جهان، برای خودکارسازی همه‌ی جنبه‌های ارائه‌ی محتوا توسعه داده شده است.

به‌گزارش TechCrunch، شیوع کرونا میزان تقاضا برای خدمات تحویل محتوا (CDN) را افزایش داد؛ زیرا تعطیلی مشاغل کاربران را مجبور کرد در خانه‌های خود بمانند. به‌گفته‌ی‌ The Global Internet Phenomena، پخش ویدئو ۵۳٫۷ درصد از ترافیک پهنای باند اینترنت را ازآنِ خود کرده است که درمقایسه‌با سال گذشته ۴٫۸ درصد افزایش یافته است. این شرایط باعث شد شرکت‌هایی که دسترسی به شبکه‌های تحویل محتوا را می‌فروشند، سود زیادی به‌دست آوردند. براساس برآوردها، درآمد بازار CDN در سال ۲۰۲۰ درحدود ۷ درصد رشد کرد و به ۴٫۴۵ میلیارد دلار رسید.

Media CDN که برای سرعت‌بخشیدن به وب و API به مجموعه‌ی CDNهای گوگل می‌پیوندد، به‌هیچ‌وجه در نوع خود اولین نیست. CDNهای زیادی وجود دارند که برای ارائه‌ی محتوای رسانه‌ها بهینه شده‌اند؛ اما گوگل از مزایای ظاهراً منحصر‌به‌فردی مثل پروتکل تحویل متناسب با تک‌تک کاربران و شرایط شبکه و نرخ‌های تخلیه پیشرو در صنعت استفاده می‌کند.

افزون‌براین، Media CDN ابزارهایی برای درج آگهی دارد که به مشتریان اجازه می‌دهد تبلیغات مدنظرشان را به‌صورت پویا در محتوای ویدویی نمایش دهند. به‌گفته‌ی گوگل، سرویس تحویل محتوای این شرکت برپایه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز توسعه داده شده است تا تجربه‌های تعاملی مثل ارائه‌ی آمار لحظه‌ای درطول رویدادهای ورزشی و شناسایی پیوندهای خرید تعبیه شده در بیلبوردهای مجازی را تقویت کند.

وقتی از بازار خدمات CDN صحبت می‌شود، می‌توان گوگل را به ماهی کوچکی در یک حوض تشبیه کرد. IDC سال ۲۰۱۹ تخمین زد که Akamai حدود ۴۲ درصد از بازار CDN را دراختیار دارد و پس‌از‌آن ChinaNet Center با سهم ۱۳ درصدی در جایگاه دوم این فهرست در آن سال قرار گرفت. این در حالی بود که Verizon در سال ۲۰۱۹ حدود ۵ درصد از سهم بازار CDN را دراختیار داشت.

اریک اشمیت، مدیر ارشد تحقیقاتی، می‌گوید Media CDN زمینه را برای گسترش درخورتوجه تسلط گوگل بر پخش ویدئو و تبلیغات وب فراهم می‌کند. اشمیت ایمیلی به TechCrunch ارسال کرده و در آن گفته است:

Media CDN نشان‌دهنده‌ی گسترش امپراتوری آلفابت (شرکت مادر گوگل) است و در‌واقع می‌توان آن را تجاری‌سازی فناوری‌هایی دانست که یوتیوب برای ارائه‌ی خدمات خود از آن‌ها استفاده می‌کند. ارائه‌دهندگان محتوای تلویزیونی و ویدئویی که تصمیم می‌گیرند از فناوری Media CDN گوگل استفاده کنند، می‌توانند مقیاس‌پذیری بالایی از این سرویس انتظار داشته باشند. همچنین، مشتریان بالقوه باید خطرها وابستگی فنی به گوگل را برای ارائه‌ی تبلیغات ارزیابی کنند؛ زیرا این شرکت بین پیشنهاد‌های ابری خود و محصولات نرم‌افزاری تبلیغاتی، پیوند ایجاد می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • گوگل در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ یک میلیارد دلار کمتر از سال قبل درآمد داشت
  • نگرانی ژاپن از تسلط اپل و گوگل بر بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند

اگر این پیش‌بینی واقعیت داشته باشد، Media CDN می‌تواند بخش خدمات ابری گوگل را تقویت کند؛ سرویسی که همیشه برای کسب سود بیشتر تلاش کرده است. آلفابت در جدیدترین گزارش درآمدش اعلام کرد خدمات ابری این شرکت که واحد تجاری Media CDN زیرنظر این بخش فعالیت می‌کند، در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ با رشد ۴۳ درصدی به درآمد ۵٫۸ میلیارد دلاری رسیده؛ اما زیان‌های عملیاتی این بخش نیز به ۹۳۱ میلیون دلار افزایش یافته است.

mydtc.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا