سرور مجازی
zoomit

روسیه صادرات گازهای خنثی ازجمله نئون و هلیوم را ممنوع کرد

رسانه‌ی تایوانی اکونومیک‌ دیلی به‌نقل از گزارش اکونومیک‌ تایمز هند اعلام کرد روسیه صادرات گازهای خنثی مانند هلیوم و نئون را محدود کرده است. این محدودیت عمدتاً برای شرکت‌هایی مشکل‌ساز خواهد شد که از این گازها در تولید تراشه‌ها استفاده می‌کنند. ازآن‌‌جا‌که روسیه و اوکراین درمجموع یکی از صادرکنندگان بزرگ‌ گازهای هلیوم و نئون هستند، چنین شرایطی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

ایالات متحده بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی هلیوم جهان است و پس‌از‌آن قطر و الجزایر و روسیه ازجمله تولیدکنندگان اصلی این گاز محسوب می‌شوند. بااین‌حال، ایالات متحده با منابع طبیعی خود کاملاً محافظه‌کارانه رفتار می‌کند؛ بنابراین، می‌توان اطمینان داشت که این کشور به‌تنهایی نمی‌تواند جای خالی روسیه را پر کند.

به‌گزارش Gizmodo، ممنوعیت صادرات نئون و هلیوم و گازهای خنثی در روسیه مشکل کمبود جهانی تراشه‌ها را تشدید خواهد کرد. براساس گزارش رویترز، دولت روسیه برای صادرات این گازها به‌ مجوز دولتی ویژه نیاز دارد. این برنامه تا ۳۱ دسامبر سال جاری ادامه خواهد یافت. روسیه در گذشته این گازها را به ژاپن و بسیار از کشورهای دیگر صادر کرده است.

به‌گفته‌ی کابینه‌ی روسیه، صادرات مواد خام ازطریق دولت فدرال تعیین خواهد شد. گزارشی از اکونومیک تایمز هند حاکی از آن است که روسیه قصد دارد از منابع طبیعی خود به‌عنوان طعمه استفاده کند تا در ازای صادرات این گازها، محصولات نیمه‌هادی وارد کند. بااین‌حال، وزارت صنعت‌وتجارت روسیه صادرات این گازها را تأیید نمی‌کند. اکنون با‌‌توجه‌‌‌به توافق قبلی کابینه‌ی روسیه، وضعیت کمی پیچیده‌تر شده است.

مقاله‌های مرتبط:

  • درگیری روسیه و اوکراین باعث افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه تراشه‌ها خواهد شد
  • روسیه از اپل، گوگل و پنج شرکت بزرگ دیگر با تقاضای جریمه‌های هنگفت، شکایت کرد

واسیلی شپاک، معاون وزیر بازرگانی روسیه، در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز گفت این اقدام فرصتی برای همسوشدن مجدد زنجیره‌های شکسته‌شده است و ایجاد زنجیره‌های جدید فراهم می‌کند. بااین‌حال، اکونومیک تایمز هند معتقد است این اقدام در تلافی ممنوعیت بین‌المللی در تأمین محصولات نیمه‌هادی مربتط و موردنیاز برای تولید ریزتراشه‌های روسیه است.

رسانه‌ی تایوانی اکونومیک دیلی اعلام کرده است بدون گازهای نئون، آرگون، هلیوم و سایر گازهای روسیه، احتمالاً روند تولید محصولات الکترونیکی در برخی از کشورها دشوارتر خواهد شد. شایان‌ ذکر است روسیه ۳۰ درصد گاز نئون جهان را تأمین می‌کند.

کاخ‌سفید ماه آوریل به سازندگان تراشه هشدار داد زنجیره‌ی تأمین خود را غیرمتمرکز و از محدودیت‌هایی جلوگیری کنند که روسیه در برخی مواد خام مهم موردنیاز برای ساخت تراشه‌ها اعمال کرده است،. یکی از دلایل روسیه برای این اقدام، تلافی تحریم‌های فناوری اعمال‌شده ازطریق اروپا و ایالات‌ متحده روی این کشور است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا