سرور مجازی
اقتصادی

پیش‌بینی بازارهای دلار، طلا و سکه/ نگاهی به بازارهای مالی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

به گزارش دیتاسنتر من، امروز شاخص کل بعد از رشد ۲۲ هزار و ۲۲۵ واحدی روی رقم یک میلیون و ۶۰۶ هزار واحد قرار گرفت. از آن سو قیمت دلار صرافی ملی با کاهشی نسبی همراه بود و بازار طلا و سکه روندی کاهشی را پشت سر گذاشت.

ریزش بازار بیت‌کوین تمام شد؟

هنوز نمی‌توان گفت ریزش بازار رو به پایان است. چون اول از همه بایدبیت‌کوین محدوده‌های مقاومت خود را پشت سربگذارد و اگر در این کار موفق باشد می‌توان به پایان ریزش بازار امیدوار شد. از طرفی هنوز پیش‌بینی‌های زیادی مبنی بر نزول بیشتر بازار وجود دارد و بسیار از کارشناسان عقیده دارند احتمالا کف بازار پایین‌تر این اعداد است.

حتی اگر بیت‌کوین مقاومت ۳۲ هزار دلار را پشت سربگذارد باز هم نمی‌توان گفت که بازار صعودی شده است. چون کارشناسان عقیده دارند که تا زمانی که بالای ۵۰ هزار دلار تثبیت نشویم، نمی‌توانیم به صعود بازار اطمینان داشته باشیم. اگر مقاومت ۳۲ هزار دلار را پشت سر بگذاریم صرفا از ریزش به کانال ۲۰ هزار دلار فرار می‌کنیم.

پیش‌بینی بورس فردا

در پایان معاملات بورس، شاخص کل پس از رشد ۲۲ هزار و ۲۲۵ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۶۰۶ هزار واحد قرار گرفت.  همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۰.۳درصدی مواجه شد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با دیتاسنتر من می‌گوید: با توجه به وضعیت اقتصادی و اخبار مختلف به آینده بورس خوش‌بین هستم. احتمالا بورس تا پایان سال بازدهی ۵۰ درصدی به سهامداران خود بدهد.

وی توضیح می‌دهد: علی‌رغم افزایش شاخص کل به بیش از ۱۵ درصد از ابتدای سال تا اکنون، برخی از صنایع بازدهی بیشتری داشتند. بیش از ۵۰۰ شرکت ظرف سه ماه گذشته بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بازدهی را ثبت کرده‌اند. در حال حاضر صنایع مثبت و پرسود بورسی تغییر موقعیت می‌دهند و گاهی اوقات سبزپوش و سرخ‌پوش می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قیمت دلار می‌گوید: قیمت دلار بازار آزاد نوساناتی دارد. بر همین اساس به نظر می‌رسد که آثار اقتصادی حذف ارز ترجیحی بیش از آن چیزی است که در حال حاضر درباره آن تحلیل می‌شود.

او می‌افزاید: در اصل، آثار تورم خود را به مرور زمان نشان می‌دهد. البته ممکن است به دلیل عدم تکاپوی سرمایه در گردش، تأمین مواد اولیه اغلب صنایع و شرکت‌ها تا حدودی با وقفه مواجه شود. ولی با یک وقفه زمانی آثار خود را در افزایش نرخ فروش محصولات به ترتیبی نشان می‌دهد که حتی اگر حاشیه سود برخی از صنایع و شرکت‌ها کاهش پیدا کند، اما باعث افزایش سود شرکت می‌شود.

نجات سود سهامداران بورس

آقابزرگی ادامه می‌دهد: بنابراین شاهد افزایش سود شرکت‌ها خواهیم بود که عمدتاً ریشه آن در افزایش نرخ فروش محصولات یا همان تورم است. در این شرایط، پیش‌بینی آینده‌نگر و eps forward اغلب شرکت‌ها با افزایش مواجه می‌شود. در نتیجه بهترین حالت ممکن ذخیره سود است. البته احتمالا روند به ترتیبی پیش می‌رود که این افزایش سود، نهایتا منجر به افزایش قیمت سهام می‌شود.

وی با اشاره به عدم تناسب ارزش واحد پول ملی در ماه‌های گذشته و ماه جاری نسبت به چند ماه آینده می‌گوید: مسلما این آثار تورم را در افزایش شاخص کل به وضوح خواهیم دید. به عبارت دیگر، گذر از شاخص دو میلیون واحدی که رکورد بازار سرمایه بوده است، با فرض ثابت بودن همه شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی، تا پایان سال جاری قابل پیش‌بینی است.

پیش‌بینی طلا

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با دیتاسنتر من گفت: در بازار طلا باوجود اینکه شاهد کاهش اونس جهانی به دنیال اتخاذ سیاست‌های انقباضی فدرال رزو بودیم در بازار طلا و سکه و طلای آب‌شده داخلی روندی صعودی را پشت سر گذاشتیم.

او دراین مورد توضیح داد: این موضوع از افزایش قیمت دلار در کشور نشات می‌گیرد.  مادامی که شاهد افزایش قیمت دلار در بازار داخلی هستیم طلای داخلی نیز روندی صعودی را طی می‌کند.

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز بیان کرد: به نظر من اونس جهانی در میان‌مدت برخلاف بقیه بازارها که به‌خاطر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و کاهش نرخ بهره روند نزولی گرفتند روندی صعودی و دراین صورت طلای داخلی رشدی بیشتر از دلار را خواهد داشت.

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز بیان کرد: اگر انس جهانی افزایش پیدا کند طلای داخلی رشدی بیشتر از دلار خواهد داشت.

پیش‌بینی دلار

محبی درخصوص روند اخیر دلار بیان کرد: افزایش قیمت کالاهای مصرفی مخصوصا مواد غذایی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اخباری که از احتمال افزایش قیمت در بخش‌های مختلف وجود دارد انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: انتظارات تورمی خود یکی از عواملی است که می‌تواند در شکل‌گیری تورم نقش اساسی داشته باشد، بنابراین موضوعاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد باعث می‌شود مردم به دنبال این باشند تا دارایی‌های خود را به دارایی‌هایی امن‌تر تبدیل کنند. این موضوع که دلار در روزهای اخیر افزایش داشته برگرفته از عواملی است که انتظارات تورمی افراد را در جامعه افزایش داده است.

محبی بیان کرد: انتظار می‌رود درصورتی که اقدامات اصلاحی توسط دولت صورت انجام شود قیمت دلار کاهشی شود.

این کارشناس درمورد تاثیر بازار جهانی نیز گفت: در بازارهای جهانی با توجه به سیاست‌های شدید انقباضی فدرال رزرو شاهد افزایش ارزش دلار در جامعه جهانی هستیم و این افزایش به ایران هم تسری پیدا می‌کند.

او بیان کرد: بنابراین دو مسئله مهم در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده؛ افزایش اننتظارات تورمی در جامعه و افزایش قیمت دلار در سطح جهانی.

محبی پیش‌بینی کرد: انتظار می‌رود این روال در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد و شاهد نوسان قیمت ارز باشیم. مگر اینکه دولت به ارائه راهکار‌های نهایی و اساسی دست بزند تا نرخ را کنترل کند. تنها راه جلوگیری از افزایش دلار درحال حاضر اقدامات اصلاحی دولت است.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارهای دیتاسنتر من بخوانید.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا