سرور مجازی
فضای مجازی

مالکیت بخش‌های اینترنتی گوگل خاتمه می یابد

گروهی از قانونگذاران به رهبری سناتور مایک لی، قانون رقابت و شفافیت در تبلیغات دیجیتال را روز پنجشنبه معرفی کردند. این قانون شرکت‌هایی همچون گوگل و متا که از تبلیغات دیجیتالی بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد دارند را از مالکیت در این بخش منع می‌کند.  به گفته سناتور لی، رانت‌های انحصاری بر هر وب‌سایت یا شرکتی که با تبلیغات پشتیبانی می‌شوند و تجارتشان رشد می‌کند باعث افزایش مالیات بر میلیون‌ها مصرف کننده می‌شود.

به گزارش سایت vox، گوگل در حال حاضر مالک دو بخش خریدار و فروشنده  است که باید از بین این دو یکی را انتخاب کند. البته، اتهاماتی وجود دارد که نشان می‌دهد گوگل از تبلیغات برای دستکاری ناعادلانه بازار به نفع خود استفاده می‌کند. در اکتبر ۲۰۲۰، وزارت دادگستری و ۱۴ دادستان آمریکا از این شرکت به دلیل اقدامات ضد رقابتی برای حفظ موتور و انحصار تبلیغات جستجو شکایت کردند.  

همچنین در جولای سال گذشته، ۱۷ دادستان آمریکایی از گوگل به دلیل کسب و کار تبلیغاتی که صورتحساب کاربران را هدف قرار داده بود شکایت کردند. احتمالاً دو لایحه ضد انحصار تا پایان تابستان گوگل را از مالکیت محصولات خود در پلتفرم‌ها منع می‌کند.  براساس گزارش‌ها،  در سال ۲۰۲۱، تبلیغات جستجو این غول فناوری نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد داشت. گزارش‌ها حاکی از آن است که غول فناوری و جست‌وجو رقبای زیادی دارد، اما با این وجود تخمین زده می‌شودف  حدود ۹۰ درصد از بازار جهانی را در اختیار داشته باشد.

گوگل

گوگل علاوه بر موتور جست‌وجوی کروم، موتور جست‌وجوی پیش فرض در سافاری اپل و فایرفاکس موزیلا هم است. اما شرکت اپل و موزیلا لزوماً این جست‌وجوگر را انتخاب نکردند، زیرا فکر می‌کنند  گوگل بهترین موتور جستجو برای کاربرانشان است. اما پیش بینی می‌شود  این شرکت هر ساله میلیارد‌ها دلار به اپل و صد‌ها میلیون دلار  به موزیلا پرداخت می‌کند.

گوگل برای اینکه موتور جستجوی پیش‌فرض باشد هزینه زیادی می‌کند، زیرا از تبلیغات در نتایج جستجوی خود بسیار بیشتر از آن سود می‌برد. به طور مستقیم، توانایی گوگل در دانستن اینکه بسیاری از اینترنت همیشه به دنبال چه چیزی هستند، به اطلاع بخشی دیگر از کسب و کار آن کمک می‌کند. این یک شرکت است که بر اساس داده‌ها ساخته شده است.

 گوگل به توسعه‌دهندگان و سازندگان  پول پرداخت می‌کند یا از آن‌ها می‌خواهد که برنامه‌هایش را روی تلفن‌هایی که می‌فروشند، از قبل بارگذاری کنند. دستگاه‌هایی که از نسخه اندروید Google استفاده می‌کنند نیز باید دارای Play Store از قبل بارگیری شده باشند. دستگاه‌های اندرویدی حتی برای برنامه‌هایی که خارج از فروشگاه Google Play دانلود می‌شوند، هشدار‌های امنیتی می‌دهند تا کاربران را از دریافت برنامه‌هایشان از آن‌ها منصرف کنند.

به گفته شرکت اطلاعات برنامه Sensor Tower، نودو پنج درصد از برنامه‌های اندروید در آمریکا از فروشگاه Google Play دانلود می‌شوند. این باعث می‌شود که تقریباً به همان اندازه که اپ استور اپل در اختیار اپل است، آن را در انحصار دستگاه‌های اندرویدی قرار دهد. به گفته این شرکت،  رقابت زیادی در زمینه شلوغی دارد. اما آمازون تنها رقیبی است که مانند گوگل همه بخش‌های فناوری تبلیغات را در اختیار دارد و هیچ کس دیگری سهم بازار بزرگی را در آن بخش‌ها ندارد تخمین‌ها از ۹۰ درصد بازار سرور تبلیغات ناشر تا ۵۰ درصد در عرضه متغیر است.

تبلیغات گوگل

گوگل می‌گوید که هزینه کمتر یا برابر با میانگین صنعت را دریافت می‌کند و رقابت زیادی دارد که از نظر صنعت، قیمت‌ها و هزینه‌های تبلیغات در طول سال‌ها کاهش یافته است. اما اسکات مورتون می‌گوید که اگر گوگل در همه بخش‌های آن چندان مسلط نبود، این چشم‌انداز را در نظر نمی‌گیرد.


بیشتر بخوانید

  • کشمکش رگولاتور روسیه با گوگل

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا