سرور مجازی
تکنولوژی

بزرگ‌ترین و احتمالا قدیمی‌ترین گیاه دنیا در ساحل استرالیا کشف شد

محققان نوعی علفزار دریایی را در ساحل غربی استرالیا کشف کرده‌اند که منطقه‌ای به وسعت 200 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و ظاهرا بزرگ‌ترین گیاه جهان محسوب می‌شود. این گیاه که می‌تواند پیرترین گیاه جهان هم باشد، اولین بار 4500 سال پیش به وجود آمده و رفته‌رفته وسعت خود را افزایش داده است.

این گیاه در شرایطی کشف شد که محققان دانشگاه استرالیای غربی و دانشگاه فلیندرز مشغول مطالعه تنوع علفزارهای دریایی در منطقه خلیج کوسه بودند. محققان در این پروژه نمونه‌های گیاهی را از سراسر این منطقه گردآوری و بعد 18 هزار شاخص ژنتیکی را بررسی کردند تا نمایه‌های گیاهی منطقه را تهیه کنند.

نمای هوایی از بزرگترین گیاه دنیا در خلیج کوسه، استرالیا

ولی نتیجه کار آن‌ها را شگفت‌زده کرد چون فقط یک نمونه گیاهی وجود داشت. «جین اجلو»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «فقط یک گیاه در فضایی به وسعت 180 کیلومتر در خلیج کوسه گسترده شده و خود را به بزرگ‌ترین گیاه شناخته‌شده زمین تبدیل کرده است. به نظر می‌رسد که این علفزار 200 کیلومتر مربعی فقط از یک جوانه به وجود آمده است.»

بزرگ‌ترین گیاه دنیا فاصله زیادی با رکورددار قبلی پیدا کرد

بزرگ‌ترین گیاه دنیا

این گیاه دریایی حداقل از نظر فضای تحت اشغال خود به راحتی مقام نخست جهانی را در دست گرفته است. رکورد قبلی مربوط به درختی در ایالت یوتای آمریکا بود که Pando نام داشت و فقط 400 متر مربع فضا را در بر می‌گرفت. افزون بر این، محققان می‌گویند اهمیت این گیاه دریایی به سن حداقل 4500 ساله آن هم مربوط می‌شود.

نوشته های مشابه

این گیاه یک گیاه پلی پلوئیدی است که از والدین خود دو ژنوم کامل دریافت کرده است. این ژنوم‌ها در سایر گیاهان معمولا دو ژنوم نصفه هستند. دکتر «الیزابت سینکلر»، دیگر نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: «گیاهان پلی پلوئید معمولا در محل‌هایی با وضعیت محیطی سخت وجود دارند و غالبا نازا هستند، اما اگر عاملی مانع آن‌ها نشود، می‌توانند به رشد خود ادامه دهند. این گیاه دریایی هم چنین شرایطی داشته است.»

محققان حالا می‌خواهند به مطالعه روی این گیاه ادامه دهند تا از اسرار بیشتری درباره آن پرده بردارند. نتایج تحقیقات فعلی این گروه در مجله Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا