سرور مجازی
اقتصادی

مرز روانی دلار شکست/ سکه وارد کانال جدید شد!

مرز روانی دلار شکست/ سکه وارد کانال جدید شد!

قیمت دلار امروز، چهارشنبه 22 شهریور ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش 5 تومانی نسبت به‌روز قبل در سطح 41 هزار و 287 تومان قرار گرفته است. این میزان افزایش دلار تقریباً طی یک ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

همچنین قیمت یورو امروز برخلاف روند روز گذشته و با کاهش 65 تومانی در سطح 44 هزار و 282 تومان قرار گرفته است.

در همین راستا قیمت درهم امارات نیز با رقم 11 هزار و 242 تومان بر تابلو درج شده که تغییر محسوسی نسبت به‌روز گذشته نداشته است.

نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب 37 هزار و 534 تومان، 40 هزار و 257 تومان و 10 هزار و 220 تومان درج شده است.

اما در بازار غیررسمی، قیمت دلار امروز توانست از مرز روانی 50 هزار تومان عبور کند و تا عصر امروز در حدود 50 هزار و 100 تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با روز گذشته رشد 400 تا 500 تومانی را نشان می‌دهد.

امروز علاوه بر تهران، بازارهای همسایه هم شاهد نوسان صعودی قیمت دلار بودند. اسکناس آمریکایی در هرات عصر امروز در مقایسه با روز سه‌شنبه در حول‌وحوش 350 تومان بالاتر بود و با 49 هزار و 750 تومان رسید. به‌عبارت‌دیگر، امروز دلار در تهران یک مرز را شکست و در هرات به یک‌قدمی یک مرز مقاومتی مهم رسید.

یکی از نکات مهم بازار امروز، دیر اعلام شد نرخ حواله درهم بود. قیمت درهم در نیمه اول معاملات نقدی امروز اعلام نشد؛ اما در نیمه دوم قیمت درهم با گپ مثبت روانه بازار شد و در ساعت‌های پایانی بازار نزدیک به 100 تومان از روز گذشته گران‌تر بود. قیمت درهم عصر امروز 13 هزار و 750 تومان بود.

این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ داد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و آزادسازی ارزهای بلوکه شده همچنان در بین معامله‌گران داغ است.

اما در بازار امروز چه اتفاقی افتاد فنر قیمت دلار در تهران در رفت؟ فعالان اقتصادی معتقدند امروز علاوه بر سیگنال صعودی دلار هرات و نرخ درهم، سیگنال‌های سیاسی مثبت هم تا حدودی رنگ باخت.

معامله‌گران می‌گویند اولین سیگنال سیاسی امروز از طرف آمریکا به بازار فردوسی تهران ارسال شد. «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد چهارشنبه مدعی شد که ایران نمی‌تواند هرطور خواست از وجوه منتقل‌شده از کره جنوبی به قطر استفاده کند.

جان کربی همچنین گفته اگر ایران تلاش کند، پول آزاد شده را منحرف کند ما اقدام می‌کنیم و دوباره آن را مسدود خواهیم کرد. آن‌طور که وی گفته تهران هیچ معافیتی از تحریم‌ها دریافت نخواهد کرد.

این اظهارات در حالی است که سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در تازه‌ترین صحبت‌های خود درباره چگونگی هزینه‌کردن ۶ میلیارد دلار از پول‌های آزادشده ایران از کره جنوبی گفته بود: این مبالغ هر کجا که بخواهیم هزینه خواهد شد.

یکی از خبرهایی که امروز موردتوجه معامله‌گران قرار گرفت. ادعایی بود که از خبرگزاری فارس منتشر شد. فارس در گزارشی مدعی شده با واریز ارزهای آزادشده ایران به‌حساب 6 بانک ایرانی در قطر تا اوایل هفته آینده، ایران امکان خرید کالا و پرداخت وجه آن با روال متعارف بانکی را از طریق این ارزها خواهد داشت؛ پیش‌بینی می‌شود بخشی از این ارزها به‌صورت اسکناس وارد چرخه ارزی شود و قیمت دلار غیررسمی تا 47 هزار تومان هم در هفته اول کاهش یابد.

خبر دیگر بازار امروز بازگشایی سامانه سوئیفت بودجه از سال ۹۷ برای اکثر بانک‌های ایرانی تحریم شده بود، رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که این سامانه برای انتقال شش میلیارد دلار ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی باز شده است.

در بازار طلا هم قیمت اونس طلا امروز تا نزدیک کف کانال 1900 دلار پایین آمد و عصر امروز در حدود 1910 دلار قیمت خورد. قیمت طلای جهانی در روزهای گذشته تا مرز 1930 دلار بالا رفته بود.

قیمت طلای آب شده هم در معاملات امروز مسیر صعود را دنبال کرد. این فلز گران که در معاملات پشت خطی سه‌شنبه‌شب با 10 میلیون و 114 هزار تومان به کار خود پایان داده بود و عصر امروز در زمان‌نگارش این گزارش با رشد تقریباً 46 هزارتومانی به 10 میلیون و 160 هزار تومان رسید. در کنار طلای آب‌شده، قیمت طلا 18 عیار هم امروز تا حدودی بالا رفت. هر گرم طلا 18 عیار امروز با 2 میلیون و 348 هزار و 600 تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز قبل رشد 12 هزار و 900 تومانی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، بازار سکه هم امروز شاهد جهش قیمت سکه امامی بود. فلز زردرنگ داخلی که روز گذشته با کاهش 100 هزارتومانی به تا سطح مقاومتی 27 میلیون و 850 هزار تومان عقب‌نشینی کرده بود در بازار امروز با رشد 400 هزارتومانی به 28 میلیون و 250 هزار تومان رسید.

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا