سرور مجازی
اقتصادی

دریافت ۳۸ میلیون تومانی شهریه برای پایه اول دبستان!

به گزارش دیتاسنتر من، شهریه‌ مدارس غیردولتی برای پایه اول دبستان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان شده است که دیگر پرداخت این هزینه در توان هر خانواده‌ای نیست.

بر اساس گزارش تسنیم، این روزها مسیر آموزش و یادگیری فرزندان طبقه قدرت و ثروت جامعه از مسیر فرزندان عامه مردم متفاوت شده است. مدارس خاص با خدمات آموزشی و فوق‌برنامه ویژه‌ای که برایشان تدارک دیده‌اند، مسیر موفقیت را برایشان سهل و تضمین می‌کنند.

بسیاری از دغدغه‌مندان نظام آموزشی معتقدند در حوزه آموزش باید برابری اجتماعی باشد. یعنی تمام دانش‌آموزان، از امکان برابری برای توسعه‌ استعدادها و مهارت‌های خود در زمینه آموزش برخوردار باشند.

با وجود مدارس خاص از غیردولتی گرفته تا انواع خاص مدارس دولتی همچون شاهد، سمپاد و… شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که آموزش و تدریس باکیفیت به‌مثابه یک کالا قابل خریداری است. اگر خانواده‌ای به‌دنبال آموزش باکیفیت برای فرزندش باشد باید هزینه آن را بپردازد.

در این میان نظام آموزش و پرورش کشور نه‌ تنها در تحقق آموزش رایگان بلکه در تامین کیفیت مناسب نیز ناکام مانده و زوج «شهریه ـ کیفیت» را جایگزین «اصل ۳۰ ـ کیفیت» کرده است.

وام ۳۰ میلیونی برای ثبت‌نام در مدارس غیردولتی

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی خبر داده: کمک‌هزینه تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای شهریه مدارس، از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه به خانواده‌های دانش‌آموزان اعطا می‌شود.

برخی از شهریه‌های دریافتی مدارس غیردولتی که اتفاقا جزو مدارس معروف در این حوزه نیستند از ۱۶ میلیون تومان برای پایه اول دبستان آغاز می‌شود و به ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان هم می‌رسد.

همچنین برخی مدارس به‌دلیل خدمات ویژه‌تر مانند استخر، ۳۸ میلیون تومان شهریه برای پایه اول دبستان دریافت می‌کنند.

البته این تنها روایتی از شهریه مدارس غیردولتی برای پایه اول دبستان در مناطق میانی پایتخت است، قطعا رقم شهریه در مدارس مناطق بالاتر و همچنین دوره متوسطه بیشتر است.

همچنین برای دوره پیش‌دبستانی طبق بررسی‌ای که از یک مدرسه غیردولتی در غرب تهران داشتیم حدود ۲۵ میلیون تومان شهریه دریافت می‌‌کنند.

گویای این موضوع ماجرای خانواده‌ای است که به‌دلیل مشکل فرزند دبستانی خود در تمرکز که نیازمند توجه بیشتر معلم است اما جمعیت بالای دانش‌آموزان در کلاس درس مدارس دولتی این امکان را نمی‌دهد، مدرسه غیردولتی را حتی با وجود دشواری پرداخت شهریه انتخاب کرده‌اند.

بسیاری از فعالان حوزه عدالت آموزشی سال‌هاست نسبت به جداسازی و طبقه‌بندی دانش‌آموزان بر اساس پایگاه اجتماعی و سطح ثروت خانواده هشدار می‌دهند.

آنها این مسئله را خدمت ویژه نظام آموزشی کشور به‌نفع ثروتمندان و صاحبان قدرت می‌دانند.

فعالان حوزه عدالت آموزشی می‌گویند: این جداسازی‌ها به‌نفع طبقات محروم نیست و تبعیض به‌نفع افرادی است که وضعیت اقتصادی مناسب و توانایی ذهنی خوبی دارند و  کافی است یک حمایت و توجه به آنها شود تا پیشرفت خود را داشته باشند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا