سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

فیسبوک برای کاهش هزینه‌هایش، روی چیپ‌های سرور اختصاصی کار می‌کند

فیسبوک احتمالا به لیست شرکت‌هایی اضافه می‌شود که می‌خواهند وابستگی‌شان به اینتل و کوالکام را کاهش دهند. علت چنین موضوعی را باید در گزارشی تازه جستجو کنیم که می‌گوید این شبکه اجتماعی روی تراشه‌های اختصاصی برای دیتاسنترها کار می‌کند که یکی از آن‌ها بطور خاص برای کارهای یادگیری ماشینی مانند مدیریت الگوریتم پیشنهاد محتوای فیسبوک توسعه می‌یابد.

طبق گفته‌ها، پردازنده دیگری که فیسبوک در حال طراحی آن است، وظیفه کدگذاری ویدیوها را برعهده خواهد داشت تا بتواند کیفیت ویدیوهای زنده در پلتفرم‌های این شبکه اجتماعی را افزایش دهد. چنین کاری علاوه بر کاهش وابستگی فیسبوک به شرکت‌های تولیدکننده چیپست، می‌تواند ردپای کربنی و یا انتشار گازهای گلخانه‌ای دیتاسنترهای این شرکت را هم کاهش دهد.

این چیپ‌های جدید در کنار تراشه‌های دیگری که فیسبوک در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کند، به کار می‌رود. در واقع فیسبوک تصمیم تعویض کلی تمامی پردازنده‌های موجود را ندارد و تنها می‌خواهد که وابستگی فعلی‌اش به شرکت‌هایی مثل کوالکام و اینتل را کاهش دهد.

چنین تصمیمی برای فیسبوک جهت تولید چیپ‌های سفارشی موردنیاز خود کار سختی نیست. این شرکت قبلا نیز در حال توسعه چیپ‌های نیمه سفارشی بوده. برای مثال فیسبوک در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که در حال طراحی مدار مجتمع با کاربرد خاص یا تراشه ASIC است تا با آن بتواند کدگذاری ویدیوها و وظایف استنتاجی را انجام دهد.

سخنگوی فیسبوک گفته این شرکت همواره به دنبال راه‌هایی است تا با مشارکت کمپانی‌های سیلیکون ولی بتواند عملکرد کامپیوتری خود را بهتر کند و مصرف برق را کاهش دهد. با این حال، وی اعلام کرده فیسبوک در حال حاضر اطلاعات بیشتری را از برنامه جدیدش منتشر نمی‌کند.

قبل از این شرکت‌های گوگل، آمازون و مایکروسافت میلیون‌ها دلار خرج کردند تا بتوانند چیپ‌های کامپیوتری موردنیاز را خودشان تولید کنند. هدف این شرکت‌ها در واقع پس‌انداز بیشتر و عملکرد بهتر سرورهاست، بنابراین اگر فیسبوک هم در چنین مسیری گام بردارد، تعجب چندانی نخواهیم کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا