سرور مجازی
فضای مجازی

۵ نکته در رابطه با فضاپیمای استارلاینر

بوئینگ فضاپیمای CST۱۰۰ Starliner خود را با موفقیت به مدار زمین فرستاد. فضاپیمای مسافربری CST-۱۰۰ Starliner قرار است تا هفته آینده در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) قرار بگیرد.

به گزارش indianexpress، شرکت بوئینگ در حال حاضر یکی از تنها دو شرکتی است (همراه با اسپیس ایکس ایلان ماسک) که مستقیماً توسط ناسا برای توسعه فضاپیما‌هایی که می‌توانند فضانوردان را فراتر از جو زمین حمل کنند، تأمین مالی می‌شود. در حالی که مانور موفقیت آمیز لنگر انداختن استارلاینر به ایستگاه فضایی بین المللی در کانون توجه اخبار قرار دارد، در اینجا برخی از حقایق این فضاپیما اشاره می‌کنیم.

همکاری با ناسا

ناسا و بوئینگ برای توسعه فضاپیمای Starliner CST۱۰۰ با یکدیگر همکاری کردند. فضاپیمای قابل استفاده مجدد برای ماموریت‌های مداری در مدار پایین مانند تحویل خدمه به ایستگاه فضایی بین المللی در نظر گرفته شده است. بوئینگ این فضاپیما را به عنوان بخشی از برنامه خدمه تجاری ناسا ساخت. انتظار می‌رود هفته آینده اولین ماموریت موفقیت آمیز خود را به پایان برساند.

 فضاپیمای استارلاینر بوئینگ

بوئینگ استارلاینر در حال حاضر دومین OFT (تست پرواز مداری) خود را انجام می‌دهد و در صورت موفقیت در ماموریت فعلی، اولین CFT (تست پرواز خدمه) خود را در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ انجام خواهد داد. اگرچه برنامه اولیه تولید سه کپسول فضایی بود، اما این شرکت برنامه‌های خود را تغییر داد و اکنون قصد دارد به طور متناوب دو کپسول تولید کند.

داخل Starliner چیست؟

به گزارش اسپیس دات کام، بوئینگ استارلاینر بیش از ۵۰۰ پوند (۲۲۵ کیلوگرم) محموله را در طول ماموریت فعلی OFT-۲ حمل می‌کند. بیشتر این محموله غذا برای خدمه فعلی ایستگاه فضایی بین المللی است.

 استارلاینر

بار سوم جذابیت دارد

اکثر مردم از این واقعیت آگاه هستند که این اولین پرواز آزمایشی برای بوئینگ استارلاینر نیست. این در واقع سومین تلاش این شرکت برای انجام موفقیت آمیز یک ماموریت OFT است. بوئینگ در دسامبر ۲۰۱۹، اولین پرواز Starliner خود، OFT-۱ را انجام داد. سوخت فضاپیما پس از یک نقص نرم افزاری که باعث شد زمان ماموریت را به اشتباه شمارش کند، به سرعت تمام شد و فضاپیما دو روز پس از پرتاب در نیومکزیکو فرود آمد.

این شرکت پس از آن در سال گذشته به دومین تلاش خود نزدیک شد، اما مشکلی در دریچه‌های پیشران سفینه منجر به این شد که پرواز هرگز انجام نشود، زیرا Starliner باید برای تعمیر دریچه‌ها به کارخانه بازگردانده می‌شد. به نظر می‌رسد که استارلاینر پس از رسیدن به مدار خود، در مسیر موفقیت آمیز قرار گرفتن در ایستگاه فضایی بین المللی است.

مشکلات تمام نشدنی

با وجود موفقیت آمیز بودن ماموریت فعلی OFT-۲، این پرواز آزمایشی بدون مشکل نبود. بوئینگ استارلاینر در حین پرتاب دو رانشگر ناموفق را مشاهده کرد. اولین رانشگر بعد از اینکه Starliner شروع به سوزاندن پیشرانش کرد تا خود را در مدار نهایی خود قرار دهد، از کار افتاد. سپس سیستم کنترل پرواز به سمت رانشگر دوم تغییر مسیر داد که ۲۵ ثانیه بعد خاموش شد. سپس یک رانشگر سوم همانطور که در نظر گرفته شده بود کار کرد و ماموریت توانست انجام شود. بوئینگ در حال حاضر در حال مطالعه این موضوع است و ادعا می‌کند که ۱۰ مورد از ۱۲ رانشگر مورد نیاز Starliner کار می‌کنند.

 فضاپیمای استارلاینر

برنامه هفته آینده

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فضاپیمای استارلاینر باید هفته آینده پس از اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی به مدت تقریباً چهار تا پنج روز به زمین بازگردد. فرود در یکی از پنج نقطه در نزدیکی نیومکزیکو رخ خواهد داد. سپس ناسا و بوئینگ به طور مشترک برای پرواز آزمایشی آینده برنامه ریزی خواهند کرد.


بیشتر بخوانید

  • رقابت بوئینگ با اسپیس ایکس و آمازون بر سر شبکه پهن باند ماهواره‌ای

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا