سرور مجازی
اقتصادی

هزینه سفر حج چقدر شد؟

به گزارش دیتاسنتر من، امسال با وجود اینکه عربستان از پذیرش زائر خارجی خبر داده و قرار است یک میلیون مسلمان به انجام مناسک حج بپردازند، اما عربستان با اعمال محدودیت‌ها و همچنین اجرایی کردن تصمیم‌های نابهنگام، موجب بروز مشکلاتی برای کشورهای مختلف شده است.

سنگ‌اندازی عربستان برای زائران حج امسال/ از اعمال محدودیت سنی تا افزایش هزینه‌ها

فارس نوشت، پس از محدودیت سنی برای پذیرش زائران از سوی سعودی‌ها و امکان تشرف زیر ۶۵ سال، اکنون عربستان با افزایش هزینه حج تمتع آن هم در حالی که کمتر از ۴۰ روز تا آغاز رسمی مناسک حج تمتع مانده است، مسؤولان حج کشورها را سردرگم کرده‌ است؛ به طوری که برخی از کشورها با افزایش قیمت‌ها مخالف هستند و از عربستان خواسته‌اند که سال آینده این هزینه‌ها را اعمال کند، اما طرف سعودی حاضر به انصراف از تصمیم خود نیست.

پس از اعمال افزایش هزینه‌ها در اواخر هفته گذشته از سوی سعودی‌ها، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت از تلاش برای تأمین این هزینه از سایر بخش‌ها خبر داد و قرار بود که این هزینه تا حد امکان از زائران دریافت نشود و حتی عوامل اجرایی حج تمتع که در عربستان حضور دارند، طی مذاکراتی با طرف سعودی این هزینه را کاهش دهند و به نوعی تخفیف بگیرند.

۱۱۶۰ ریال سعودی برای خدمات ایام تشریق به هزینه‌های حج افزوده شد

به گفته یک منبع مطلع، عربستان مبلغ یک هزار و ۱۶۰ ریال سعودی برای خدمات اسکان و تغذیه در مشعر، عرفات و منا به ازای هر زائر طلب کرده است و تا زمانی که این هزینه از سوی کشورها به حساب عربستان واریز نشود، امکان اعزام زائران به سرزمین وحی وجود ندارد. بر همین اساس، با توجه به قیمت روز ۱۰ هزار تومانی هر ریال سعودی، زائران باید ۱۱ میلیون و ۶۰ هزار تومان دیگر برای خدمات ایام تشریق بپردازند که البته مسؤولان سازمان حج و زیارت تلاش کردند تا این هزینه‌ها کاهش یابد.

ویزای زائران حج تمتع هنوز صادر نشده است

با این امر، به نظر می‌رسد که طرف سعودی درباره کاهش هزینه حج تمتع کوتاه نیامده و ایران باید این مبلغ را سریع‌تر واریز کند تا ویزای زائران کشورمان صادر شود. البته هنوز مشخص نیست که آیا عربستان در صورت واریز هزینه کلی با احتساب این افزایش هزینه‌ها، سامانه مسار را برای صدور ویزای زائران کشورمان باز می‌کند یا با پرداخت هزینه قبلی امکان صدور ویزا وجود دارد. چرا که برای زائران سایر کشورها که پیش از این هزینه حج را واریز کرده‌اند، ویزا صادر شده است و عربستان آنها را مکلف کرده قبل از آغاز اعزام‌ها هزینه اضافی را نیز پرداخت کنند. بر همین اساس، شرط اعزام زائران به سرزمین وحی، پرداخت هزینه کلی حج تمتع اعلام شده است و در غیر این صورت عربستان اجازه ورود زائران را نمی‌دهد.

تلاش سازمان حج برای اضافه نشدن هزینه اضافه به زائران بی‌نتیجه ماند/ زائران باید دوباره دست به جیب شوند

با توجه به اینکه مسؤولان سازمان حج و زیارت اعلام کرده بودند که سعی دارند هزینه اضافه به زائران تحمیل نشود و از طرفی هم هزینه‌ها را از سایر منابع تأمین می‌کنند، اما روز گذشته مقرر شد تا بخشی از هزینه‌ها از زائران دریافت شود و به این ترتیب زائرانی که هزینه حج تمتع سال جاری را ۲ سال گذشته به امید افزایش پیدا نکردن هزینه‌ها واریز کرده بودند، باید مبلغی را بپردازند.

بر اساس بررسی‌های خبرنگار فارس، زائران حج تمتع سال جاری باید علاوه بر مبالغ قبلی که واریز کرده بودند، از حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیگر پرداخت کنند که گفته می‌شود این تفاوت قیمت‌ها بسته به نوع کاروان است. بر همین اساس نیز در صفحه شخصی زائران حج تمتع در سامانه رزرو، امروز مبالغی قرار گرفته شده که زائران برای تشرف به سرزمین وحی باید آن را واریز کنند.

این امر در حالی است که حسینی روز گذشته در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه گزارش تیم اعزامی به عربستان از افزایش نرخ برخی از خدمات و کالاها در کشور میزبان حکایت دارد، گفته بود که تلاش داریم با مذاکره با طرف‌های سعودی این هزینه‌ها را تعدیل کنیم؛ ولی بخشی از آن نیز باید از زائر دریافت شود که اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

اکنون با وجود اینکه از سوی سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است، اما زائران باید بیش از آنچه که سال ۹۹ و حتی امسال به عنوان مابه التفاوت هزینه حج پرداخت کردند، هزینه‌ای به عنوان افزایش قیمت حج در ایام تشریق بپردازند.

احتمال بازگرداندن بخشی از هزینه‌های تحمیلی

کمتر از ۲ هفته تا آغاز اعزام زائران به سرزمین وحی بر اساس برنامه سازمان حج و زیارت باقی مانده است و نه تنها هنوز ویزای زائران صادر نشده، بلکه حتی با اعمال افزایش هزینه‌ها، بسیاری از زائران نسبت به بالا رفتن قیمت حج گلایه داشته و برخی هم امکان تأمین این هزینه را ندارند و معتقدند که عربستان در حال سنگ‌اندازی برای تشرف زائران به حج تمتع است.

حال باید منتظر بود و دید که تصمیم سازمان حج و زیارت درباره هزینه اضافه شده برای تشرف به حج تمتع و تکلیف افرادی که امکان پرداخت این هزینه را ندارند، چیست؟

البته حجت‌الاسلام نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه برای کمک به زائران بخشی از افزایش هزینه‌ها قرار است از منابع راهبردی سازمان حج و زیارت تأمین شود، گفته است مبلغی که از زائران گرفته می‌شود، علی‌الحساب است و اگر موفق شدیم با حذف برخی از موارد و گرفتن تخفیف، هزینه‌ها را کاهش دهیم،‌ مبلغ باقیمانده طبق روال قبل به زائران بازگردانده خواهد شد.

بر همین اساس، احتمال بازگرداندن بخشی از هزینه اضافه تحمیل شده به زائران وجود دارد و شاید بهتر باشد سازمان حج و زیارت برای کاهش هزینه‌ها، تعداد نیروهای اجرایی را تقلیل دهد.

سازمان حج و زیارت که همواره در تلاش است تا اعزام زائران به خوبی و در صحن و امنیت کامل انجام شود و با وجود برنامه‌ریزی قبلی، به دلیل تصمیم‌های لحظه آخریِ عربستان با مشکلاتی مواجه شده و در تلاش است تا بخشی از هزینه‌ها را تأمین کند تا زائران متحمل هزینه اضافه نشوند؛ چرا که سال ۱۳۹۹ با وجود آمادگی زائران کشورمان، حج تمتع برای زائران خارجی برگزار نشد، سازمان حج و زیارت با مذاکراتی که با بانک مرکزی داشت، اعلام کرد که زائران در صورتی که هزینه حج تمتع را به طور کامل بپردازند، در حج آینده مشمول افزایش هزینه‌ها نخواهند شد.

متوسط هزینه حج امسال به ۴۵ میلیون تومان افزایش یافت

البته پس از اینکه عربستان امسال از پذیرش یک میلیون زائر خبر داد و سهمیه ایران بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت، سازمان حج و زیارت سعی کرد تا بر اساس وعده سال ۹۹، هزینه اضافه بر زائران تحمیل نشود و افراد فقط مابه التفاوت هزینه‌های ریالی حج تمتع را بپردازند.

بر همین اساس، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت از پرداخت بخشی از هزینه‌های حج از سوی افرادی که در حج سال ۹۹ هزینه‌ها را واریز کرده بودند، خبر داد و به این ترتیب زائران بسته به استان اعزامی و نوع کاروان از ۲ میلیون و ۴۰۰ تا حدود چهار میلیون تومان غیر از هزینه واریز شده در سال ۹۹ پرداخت کردند.

با این اقدام هزینه حج تمتع از سوی سازمان حج و زیارت به طور میانگین ۳۷ میلیون تومان اعلام شد و روند اجرایی حج تمتع سرعت گرفت. اما اواخر هفته گذشته عربستان به یکباره هزینه حج تمتع را افزایش داد و به این ترتیب اگر متوسط هزینه اضافه شده حج امسال را ۸ میلیون تومان در نظر بگیریم، هزینه حج تمتع سال جاری از ۳۷ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

به گزارش فارس، امسال بیش از ۳۹ هزار نفر از زائران کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که البته هنوز با توجه به خالی بودن ظرفیت کاروان‌ها، ثبت‌نام از مشمولان ادامه دارد. البته با توجه به افزایش هزینه حج تمتع، ممکن است باز هم برخی از زائران از تشرف به سرزمین وحی انصراف دهند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا