سرور مجازی
تکنولوژی

توسن از اکوسیستم جدید خود با نام «دیار» رونمایی کرد: زیست‌بوم یکپارچه برای ارائه خدمات به 30 میلیون مشتری

دیار دیجیتال نام تجاری مجموعه توسن دیجیتال است که به منظور هماهنگی و یکپارچه‌سازی کسب‌وکارهای دیجیتال گروه توسن، راه‌اندازی شده است. ماموریت این مجموعه، ارائه خدمات به 30 میلیون کاربر عنوان شده است.

هلدینگ توسن امروز از اکوسیستم جدید خود به نام «دیار دیجیتال» رونمایی کرد. مجموعه‌ای که وظیفه خلق ارزش در حوزه‌های فعالیتی گروه توسن و اکوسیستم فین‌تک را برعهده داشته و یکپارچگی و هم افزایی در شرکت‌های گروه توسن را به دنبال دارد.

بر این اساس زین پس شرکت‌های آپسان، فرابوم، اعتماد هوشمند، داده‌کاوان هوشمند، سکوک، هوش مصنوعی دلفین، سپندار و سپندار ایرانیان، نوآوران توسن و زربد از اعضای اکوسیستم دیار دیجیتال خواهند بود.

گفتنی است مهم‌ترین اصول و ارزش‌های اکوسیستم توسن دیجیتال عبارت است از خلق زنجیره ارزش، قلمروزدایی، اتصال، سفر دائمی و یگانگی در بی شماری.

نوشته های مشابه

ماموریت دیار نیز ارائه خدمات به 30 میلیون کاربر عنوان شده که رویکردهای اتخاذ شده برای ارائه خدمات شامل هویت دیجیتال، اعتبار مصرف کننده، پروفایل مشتری و… است.

«امید ترابی»، عضو هیئت مدیره توسن و مدیرعامل دیار در مراسم رونمایی از اکوسیستم «دیار دیجیتال» گفت:

«زندگی دیجیتال چیزی نیست که توسط حاکمیت‌ها تعریف و ایجاد شود؛ این خود اکوسیستم‌ها هستند که باید بسترهای زندگی مرفه و دیجیتالی را راه‌اندازی کنند. توسن نیز از سال 1378 با تلاش‌های آقای فاطمی تشکیل شده و اکنون که 23 سال از عمر آن می‌گذرد به توسن دیجیتال با برند «دیار» رسیده‌ایم.»

به گفته ترابی، مجموعه دیار پاسخی است به دوران دیجیتال که دنبال یکپارچگی و هم افزایی در شرکت‌های گروه توسن است؛ همچنین قصد دارد خلق زنجیره ارزش به همراه داشته باشد و راهکارهای جدیدی دیجیتالی در B2C و B4B فراهم کند.

دیار توسن

وی با بیان اینکه توسن بیشتر به عنوان تولیدکننده Core Banking شناخته می‌شود، اعلام کرد 30 میلیون کد ملی به نوعی از آن‌ها خدمت می‌گیرند. همچنین آن‌ها بزرگترین شبکه ارتباطات با اکوسیستم فناوری چه در حوزه نرم‌افزار و چه سخت‌افزار را دارند و بیش از 40 شرکت نیز جزو همکاران تجاری آن‌ها به حساب می‌آیند.

اتصال 37 درصد دستگاه‌های خودپرداز و 64 درصد سیستم بانکی کشور به توسن از جمله آمارهای قابل توجه دیگری بود که ترابی از آن‌ها یاد و اعلام کرد به ظرفیت هزار TPS رسیده‌اند.

او با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌های دولت الکترونیک توسط گروه شرکت‌های توسن انجام شده است اظهار داشت اولین PSP کشور نیز توسط این شرکت تاسیس شده است:

«تا سال 2015 موضوع فین‌تک آنچنان در ایران مطرح نبود و بانکداری دیجیتال و اقتصاد دیجیتال در همان زمان وارد صنعت کشور شد. در این زمان فضا به سمت ترندهای حوزه فین‌تک از جمله سرویس‌های بانکی، Open API، بلاکچین، کریپتو و… رفت. ما نیز به این حوزه‌ها وارد شدیم و سرمایه‌گذاری‌های دقیقی نیز انجام دادیم؛ از ایجاد «توسن بوم» گرفته که اکنون با عنوان «فرابوم» شناخته می‌شود تا ایجاد مجموعه‌هایی چون اپسان، سکوک، ققنوس و…»

رسیدن به رکورد یک میلیارد تراکنش در سال گذشته، آمار قبال توجهی است که از سوی شرکت فرابوم سرویس‌دهی شده است. عضو هیئت مدیره توسن در این باره گفت: «رشد تراکنش‌های ما امسال نسبت به سال گذشته 15 برابر شده است. همچنین سرویس برداشت مستقیم در حال حاضر 400 پذیرنده از آن سرویس می‌گیرند و 28 سرویس‌دهنده در آن سرویس می‌دهند. همچنین 35 هزار پذیرنده جزو باشگاه فعال داخل شبکه هستند.»

وی با بیان اینکه سال گذشته 600 میلیارد تومان اعتبار را به 300 هزار نفر از مردم ایران اعطا کرده‌اند، افزود: «با بیش از 10 بانک همکاری داریم و 2 میلیون و 500 هزار نفر احراز هویت شده‌اند. همچنین یک میلیون و 200 هزار امضای دیجیتال صادر کردیم. علاوه بر این‌ها با پنج بیمه نیز همکاری می‌کنیم.»

دیار توسن

ترابی با اشاره به آخرین محصول‌شان در سال 1401، گفت: «آخرین محصول ما صفحه الکترونیک بوده که می‌تواند تغییر زیادی در فضای کسب‌و‌کار به وجود آورد و همه چیز را به سمت الکترونیکی شدن پیش ببرد.‌»

او در بخش دیگر سخنان خود، رشد بیشتر فضای بانکداری دیجیتال را از نتایج شیوع کرونا دانسته و افزود:

«حدود 300 شرکت در سکوک، درگیر زنجیره تامین تسهیلات در این پلتفرم شدند و سیصد هزار تمبر مالیاتی الکترونیکی صادر شده است. بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال مجموعه برات الکترونیکی نیز در زنجیره تبادل شده است. علاوه بر این، بیش از 980 سرویس دولتی در گستره متنوعی از صنایع در بخش‌های مختلف اقتصادی ارائه کردیم. 74 دستگاه اجرایی نیز از ما سرویس‌های مختلف را دریافت کردند.»

همان طور که مطرح شد، دیار دیجیتال در واقع پاسخ گروه توسن به تغییرات دنیای دیجیتال است که در حوزه بانکداری و پرداخت شکل گرفته است. این زیست‌بوم مالی یکپارچه قرار است زنجیره‌های ارزش بازارهای مالی، کسب‌وکارهای داده محور و دیجیتال را تکمیل کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا