سرور مجازی
اقتصادی

۱۵ سال انتظار برای تحویل واحدهای مسکن مهر/ خانه‌ها کیفیت دارند؟

به گزارش دیتاسنتر من، سال ۱۳۸۶ و در دولت احمدی‌نژاد بود که برای اولین‌بار بحث ساخت مسکن‌هایی باعنوان مسکن مهر برای کسانی که تا آن لحظه صاحب خانه‌ای نبودند مطرح شد.

دستور اجرای آن نیز همان سال به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شد. این طرح در حقیقت شامل اجاره بلندمدت زمین، جهت احداث مسکن است.

اماحالا با گذشت ۱۵ سال از زمان ابلاغ آن هنوز واحدهای نیمه‌کاره‌ای وجود دارد که با دلایل متفاوت تکمیل نشده‌اند. افرادی هنوز چشم‌انتظار هستند که برخی از آنها مقدار زیادی از سرمایه خود را برای رویای صاحبخانه شدن از دست داده‌اند.

یکی از متقاضیان که در یکی روستاهای همدان زندگی می‌کند می‌گوید: ۲۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ام. سه یا چهار سال پیش بود و گفتند همان سال به ما تحویل می‌دهند. هنوز که خبری نیست.

او همچنین با لحن کلافه‌ای بیان می‌کند: ما حتی پیشنهاد دادیم اجازه بدهید خودمان و با هزینه خودمان واحدها را تکمیل کنیم. اجازه این را هم نمی‌دهند.

او می‌گوید مشکل پیمانکار است و به‌دلایلی که مشخص نیست نمی‌خواهد ادامه دهد.

زن مسنی در ارومیه نیز همین مشکل را دارد.

«من از سال ۸۷ ثبت‌نام کردم و تا سال ۹۲ در چند مرحله حدود ۲۵ میلیون واریز کردم، بعد از آن وسعم نرسید آنها هم حذفم کردند. کلی نامه زدیم و اصرار کردیم گفتند یک نفر را معرفی کنید که خانه ندارد، خواهرم را معرفی کردم او هم نتوانست پرداخت کند. مانده‌ایم همینجور راکد، هم ما و هم خانه.»

واحدهای مسکن مهر چه زمانی تحویل داده می‌شوند؟

طبق گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در بهمن‌ماه سال گذشته علیرضا جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید بیان کرده بود: با تاکید رییس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، حل مساله مسکن مهر و تعیین‌تکلیف آن در دستور کار است.

به گفته سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید هم اکنون ۴۰ هزار واحد مسکونی در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید است که باید تکمیل و تحویل شود و با تاکید وزیر راه و شهرسازی این تعهدات در ابتدای سال آینده به طور کامل تکمیل و به اتمام می‌رسد و تحویل متقاضیان خواهد شد.

جعفری همچنین گفته بود: واحدهای باقیمانده مسکن مهر با کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اتمام است.

در نشست شورای مسکن اعلام شده بود که واحدهای مسکونی مهر که نیمه‌کاره و در مراحل پایانی کار هستند، به اتمام برسند و به متقاضیان تحویل داده شوند. در اولویت بعدی بانک مسکن باید با اتخاذ تصمیم‌هایی، اعتبارات موردنیاز را برای تکمیل زیرساخت‌ها تامین کند تا تعهدات به جای مانده از گذشته در کوتاه‌ترین زمان به اتمام برسد.

دلالی در فروش واحدهای مسکن مهر

دلالانی نیز در این بین وجود دارند که واحدها را خرید و فروش می‌کنند، درصورتیکه به‌طورقانونی خریدو فروش آنها نباید انجام شود.

متقاضی دیگری از مشهد روایتی دراین مورد دارد. او می‌گوید واحدی را در گلبهار از شرکتی خریداری کرده و چندین برابر حالت دولتی برای آن پول پرداخت کرده است.

«تمام زندگیم را فروختم، شد ۲۵۰ میلیون همان را نقد دادم، ولی واحدها همه نیمه‌کاره مانده‌اند و هرچه پیگیری می‌کنیم فایده ندارد که ندارد. حتی نمی‌گذارند وارد محوطه شویم.»

دنیای اقتصاد اردیبهشت‌ماه در گزارشی درخصوص واحدهای مسکن مهر آورده است: در سال‌های گذشته همواره مسکن مهر جزو آپارتمان‌های ارزان قیمت به ویژه در اطراف شهرهای بزرگ محسوب می‌شد اما اکنون واحدهای مسکونی مهر نیز دچار جهش قیمت شده و برای خرید آنها در شهر جدید پردیس حداقل باید بین ۷۶۰ میلیون تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان داشت.

یکی از فعالان بازار در ناحیه پرند نیز درمورد قیمت‌ها می‌گوید: قیمت این واحدها نسبت به قیمت اولیه حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

او درمورد واحدهای تحویل داده نشده نیز توضیح می‌دهد: تعداد غیرتحویلی‌ها خیلی بالا است و تاریخ معینی نیز برای تحویل آنها وجود ندارد.

امکانات رفاهی در مناطقی که این واحدها ساخته شده متغیر و در بعضی موارد بسیار پایین است. به‌نظر می‌آید از ابتدای برنامه‌ریزی برای این طرح این نکته درنظر گرفته نشده باشد.

این فعال بازار درمورد امکانات رفاهی این منطقه می‌گوید با اینکه تاحدودی امکانات نظیر داروخانه، مدرسه و غیره وجود دارد، ولی محدود است.

برخی از واحدهای مسکن مهر کیفیت ندارند

فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن نیز دراین مورد در مصاحبه با خبرنگار دیتاسنتر من توضیح می‌دهد: در طرح کلی آن امکاناتی درنظر گرفته شده بود، در برخی موارد نیز کارهایی انجام شده است، ولی از آنجایی که حجم این واحدها بالا بود برای بسیاری از مناطق امکانات رفاهی مناسب فراهم نشده است.

او درخصوص کیفیت این واحدها بیان کرد: درصد بالایی از این واحدها کیفیت موردنیاز برای سکونت ایمن را ندارند. البته در برخی از شهرک‌ها به‌طور مثال پردیس یا اندیشه درصدی باکیفیت نیز وجود دارد.

معاملات وضعیت خوبی ندارند

سعید لطفی، عضو هیات مدیره و خزانه‌دار اتحادیه املاک تهران درمورد وضعیت معاملات این واحدها در مدت اخیر بیان کرد: در یکی دو یا سه هفته پیش قیمت‌ها یا جو روانی جامعه خیلی بالا رفته بود درحال حاضر نیز معاملات وضعیت خوبی ندارد که یا به‌دلیل تعطیلات پیش رو است و یا بازار دارد خود را اصلاح می‌کند.

او کف قیمت‌ها را در فاز ۹ پردیس ۹۰۰ میلیون توامن اعلام کرد. او همچنین تاکید کرد این واحدها خام است و هنوز نیاز به تعمیرات داخلی دارد.

لطفی درمورد غیرقانونی بودن این معاملات توضیح داد: اگر دولت این معاملات را رسمی اعلام می‌کرد به تبع آن رصد می‌شد، ولی متاسفانه دولت مانع‌تراشی می‌کند تا معملات انجام نگیرد و پاسخی معکوس دریافت می‌کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا