سرور مجازی
تکنولوژی

آتشفشان‌های باستانی احتمالا منبعی برای وجود یخ روی ماه هستند

اگر بخواهیم انسان را برای ماموریت‌های طولانی به ماه بفرستیم، باید منابع مورد نیاز برای حیات را به شکلی مقرون به صرفه تامین کنیم. پیش‌تر محققان مدعی شده بودند که در قطب‌های قمر زمین آب یخ‌زده وجود دارد، حالا در یک تحقیق جدید گفته شده که آتشفشان‌های باستانی هم ممکن است صفحات ضخیمی از یخ را روی ماه به وجود آورده باشند.

پژوهشگران دانشگاه کلرادو بولدر می‌گویند ممکن است صفحات ضخیمی از یخ در اثر آتشفشان‌های کهن در ماه به وجود آمده باشند. اگرچه آتشفشان‌های ماه خیلی وقت است که غیرفعال شده‌اند، ولی مدت‌ها قبل فعال بوده‌اند. حالا مدل‌سازی‌های کامپیوتری نشان داده که فعالیت‌های آتشفشانی می‌توانسته مقادیر زیادی بخار آب را به بیرون پرتاب کرده باشد. در نتیجه، ممکن است این آب‌ها در سطح سیاره یخ بسته و هنوز موجود باشند.

آتشفشان‌های ماه

در کنار آتشفشان‌های ماه یخ آب وجود دارد

«اندرو ویلکاسکی»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما این یخ را شبیه برفکی بر سطح ماه در نظر می‌گیریم که در طول زمان به وجود آمده است.» از این رو، ممکن است لایه‌های زیادی از یخ زیر سطح این کره و در دهانه‌های آن وجود داشته باشد. «پل هین»، دیگر نویسنده این مقاله مدعی است: «این احتمال وجود دارد که 5 یا 10 متر زیر سطح، با صفحات بزرگی از یخ روبرو شوید.»

برخی از همین محققان قبلا احتمال داده بودند که ماه بسیار بیشتر از انتظارات آب داشته باشد و این عنصر حیاتی در شکاف‌هایی مخفی شده باشند که هرگز نور خورشید را به خود نمی‌بینند. با این حال، قبلا نمی‌شد گفت که این یخ‌ها از کجا آمده‌اند. حالا یافته‌های جدید می‌تواند احتمال بدهد که منشاء این آب‌ها از فوران آتشفشان‌ها در 3 تا 4 میلیارد سال قبل بوده باشد.

نوشته های مشابه

منتها این مطالعه که نتایج آن در مجله The Planetary Science Journal منتشر شده، بر اساس مدل‌سازی صورت گرفته و باید به‌صورت میدانی مورد ارزیابی قرار بگیرد. ناسا قصد دارد از طریق کاوشگر VIPER به همین سوال پاسخ دهد و زیر سطح ماه به دنبال یخ بگردد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا