سرور مجازی
سخت افزار

رشد خیره‌کننده بازار تراشه هوش مصنوعی: ارزش بازار انویدیا به 2 تریلیون دلار رسید

رشد خیره‌کننده بازار تراشه هوش مصنوعی: ارزش بازار انویدیا به 2 تریلیون دلار رسید

روز پنجشنبه شرکت انویدیا به موازات رشد تصاعدی تقاضای تراشه‌های هوش مصنوعی در جهان، توانست یکه‌تاز رقابت در این عرصه شود و در وال استریت تکانه‌ای ایجاد کند؛ بدین ترتیب که ارزش بازار خود را به 2 تریلیون دلار رساند.

به گزارش دیتاسنتر من از رویترز، در این روز ارزش هر سهم Nvidia با جهش فوق‌العاده 15 درصدی به 780.85 دلار رسید و این سازنده تراشه به جایگاه سومین شرکت باارزش آمریکایی در بورس بازگشت.
با این اوصاف، در شرایط فعلی Nvidia رقم خیره کننده 260 میلیارد دلار به ارزش بازار خود اضافه کرده است.
همزمان شرکت‌های فناوری دیگر نیز کم و بیش رشد صعودی ارزش سهام خود را شاهد بودند.

به گفته پل مارینو، کارشناس ارشد بورس: «این جهش کم‌سابقه، مشخص می‌کند که فضا برای رشد شرکت‌های فناوری چون انویدیا فوق‌العاده مهیاست،‌ زیرا همه نیازهای زیرساختی فعلی در صنعت نیمه‌هادی‌ها از جمله رباتیک، کریپتو، هوش مصنوعی، بازی تا خودروهای خودران را لمس و عرضه می‌کنند. آنها بهترین تراشه‌هاذرا می‌سازند و مردم همه به این ارزشگذاری اطمینان دارند.»
به گفته وی، انویدیا با رسیدن به مرز 2 تریلیون دلار، آنهم در حالی که تنها در ظرف 9 ماه 1 تریلیون دلار افزایش داشته، شاهد سریع‌ترین سرعت تاریخ خود بوده است.

از زمان اوج گرفتن فناوری هوش مصنوعی، و افزایش تقاضا برای تراشه‌های Nvidia مورد استفاده شرکت‌هایی که برای ارتقای محصولات هوش مصنوعی خود عجله داشتند، این شرکت سیلیکون ولی با استفاده از این فرصت توانست رشد چشمگیر 233 درصدی در درآمد سه ماهه اول را پیش‌بینی کند که بالاتر از انتظارات بازار برای افزایش 208 درصدی بود.
در همین حال،‌ دیگر رقبای انویدیا در این بازار چندان درخشان ظاهر نشدند: AMD با افزایش 10 درصد، SMCI با رشد 20 درصد،‌و آرم هلدینگ با رشد 9.5 درصد. اعداد به‌خوبی طلایه‌داری و آینده درخشان انویدیا را تابحال نشان می‌دهند.
 

چرا انویدیا برنده رقابت بر سر هوش مصنوعی است؟

یک کارشناس سرمایه‌گذاری می‌گوید: «در دوران جویندگان طلا در اواسط دهه 1800، افرادی بیشترین پول را در هجوم طلا به دست آوردند که “ابزار” را برای انجام کار می‌ساختند، نه کسانی که به دنبال خود طلا بودند! شرکت انویدیا امروز دقیقا همان نقش را در این انقلاب فناوری ایفا می‌کند.»

انویدیا با داشتن 80 درصد از سهم بازار تراشه‌ های هوش مصنوعی پیشرفته، توانست درآمد سه ماهه چهارم خود را نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر کرده و به 22.10 میلیارد دلار برساند. در این میان، تقاضای شدید پردازنده‌های گرافیکی(GPU) نقش موثری در رشد درآمد شرکت داشت.
علاوه بر این، برخی برآوردها حاکی از آنست که ارزش بازار Nvidia در 12 ماه آینده به 3 تریلیون دلار نیز خواهد رسید.

با این حال، تحلیلگران نگرانند که بدلیل وجود تحریم و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی آمریکا علیه چین، فروش تراشه به این کشور را مختل کند و به رشد درآمد این کشور آسیب برساند،‌ مثلا فروش این شرکت در چین به حدود 9 درصد از فروش کل سه ماهه چهارم رسید که کمتر از 22 درصد در سه ماهه قبل کاهش داشت.
 

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا