سرور مجازی
اقتصادی

کم‌صداترین خودروهای ساخت داخل را بشناسید/ عکس

کم‌صداترین خودروهای ساخت داخل را بشناسید/ عکس

اگر از علاقه‌مندان به اخبار خودرو هستید، احتمالا می‌دانید که به‌زودی قرار است واردات خودروهای دست دوم به کشور آزاد شود. این چالش بزرگی را برای اتومبیل‌های ایرانی که کیفیت به‌مراتب پایین‌تری نسبت به هم رده‌های خارجی خود دارند به‌وجود خواهد آورد. ولی مشتریانی هم هستند که خیلی به این قضیه امیدی ندارند و حال حاضر را بهترین زمان برای خرید یک خودرو ایرانی جدید می‌دانند. برای بسیاری از افراد «صدای داخل کابین خودرو» نقش بسیار تاثیرگذاری در خرید یک اتومبیل دارد. در واقع آن‌ها نمی‌خواهند حتی کوچک‌ترین صدایی در داخل خودرو شنیده شود. آیا می‌شود چنین توقعی را از خودروهای ایرانی هم داشت؟

در دنیای اتومبیل‌ها، مشخصه‌ای به‌نام “NVH” برای سنجش سر و صدا، لرزش و کیفیت سواری یک خودرو وجود دارد. در واقع هرچه‌قدر که یک خودرو امتیاز NVH بالاتری را کسب کند، این نشان می‌دهد که از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار است. اما آیا این مشخصه در اتومبیل‌های ایرانی هم در نظر گرفته می‌شود؟ آیا کم صداترین خودروهای ساخت داخل هم امتیاز NVH دارند؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

کم صداترین خودروهای ساخت داخل

مشخصه‌ای به‌نام NVX در مورد اتومبیل‌های ایرانی وجود ندارد. بلکه در واقع اگر قرار است مشخص کنیم که کدام خودرو ایرانی بهترین تجربه سواری را دارد، باید از تجربیات شخصی کارشناسان حوزه خودرو و بررسی‌های مشتریان آن‌ها استفاده کنید. کاری که ما انجام دادیم و در این مقاله نتایج آن را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

کم صداترین خودروهای ساخت داخل - ایران خودرو تارا

۱. تارا (محصول ایران خودرو)

تارا، باکیفیت‌ترین و بهترین خودرو ساخته شده در ایران است که البته آن را هم باید مدیون همکاری ایران خودرو و شرکت پژو سیتروئن باشیم. این اتومبیل از پلتفرمی به‌نام IKP1 ساخته شده که در حقیقت نسخه تغییر یافته پلتفرم PF1 پژو سیتروئن است. به‌همین خاطر هم وقتی تارا را با اتومبیل‌هایی مثل پژو ۳۰۱ یا پژو ۲۰۰۸ مقایسه می‌کنیم، نقاط مشترک زیادی را بین آن‌ها پیدا می‌کنیم. این درحالیست که بسیاری از دیگر خودروهای ایران خودرو مثل دنا و سمند، از پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ استفاده می‌کنند.

پلتفرم مدرن‌تر ایران خودرو تارا در کنار استفاده از متریال باکیفیت‌تر در طراحی و تولید تجهیزات داخل کابین آن، باعث شده تا آن خودرویی بی‌صدا با کیفیت سواری بالا باشد. در کنار این‌ها باید به حضور پیشرانه ارتقا یافته TU5 در زیر کاپوت این اتومبیل نیز اشاره کرد. البته شنیده می‌شود ایران خودرو در تولید و تحویل تارا دنده دستی به مشتریانش به مشکل خورده است!

دنا پلاس توربو

۲. دنا پلاس توربو اتوماتیک (محصول ایران خودرو)

دومین محصول، دنا پلاس توربو اتوماتیک است. همانطور که در بالاتر هم گفته شد، این محصول روی پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ طراحی و تولید می‌شود. اما حداقل کیفیت ساخت بالاتری نسبت به دیگر اتومبیل‌های هم رده خودش داشته و یک پیشرانه توربو در زیر کاپوت آن، به هر چه بی‌صداتر شدن خودرو کمک می‌کند. این یک پیشرانه ۱.۷ لیتری توربو با توان تولید ۱۵۰ اسب بخار است که از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، نیرو را به چرخ‌ها می‌رساند.

شاید این خودرو به‌اندازه تارا بی‌صدا نباشد، اما پیشرانه توربو آن ویژگی جذابی برای خرید محسوب می‌شود. همچنین بد نیست بدانید که این محصول از تارا اتوماتیک گران‌تر است.

کم صداترین خودروهای ساخت داخل - سمند سورن پلاس

۳. سمند سورن پلاس (محصول ایران خودرو)

سورن پلاس ایران خودرو هم مبتنی بر همان پلتفرم دنا ساخته شده است. بنابراین نمی‌توانیم انتظار تفاوت زیادی بین صدای ورودی به داخل کابین آن‌ها داشته باشیم. گرچه به‌کار رفتن پیشرانه متفاوت زیر پوست این خودرو، باعث شده در سرعت‌های بالاتر، صدای بیشتری را به‌داخل کابین راه بدهد.

یکی دیگر از شکایت‌های صاحبان سمند سورن پلاس، مربوط به درب‌های سنگین این خودرو است که پس از گذشت چند سال استفاده شروع به ایجاد سر و صدا می‌کنند. البته این مشکل با رگلاژ درب‌ها و صداگیری، حل شدنی است. با تمام این تفاسیر، سورن پلاس هنوز هم یکی از کم صداترین خودروهای ساخت داخل محسوب می‌شود.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

227227

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا