سرور مجازی
تکنولوژی

تلاش‌ها برای ممنوعیت واردات آیفون منجر به افزایش دو برابری واردات مسافری شد

براساس گزارش‌های رسمی، واردات مسافری آیفون از 19هزار و 400 دستگاه در اسفند 1400 به 37 هزار و 160 دستگاه در اردیبهشت 1401 رسیده است که از افزایش دو برابری این نوع واردات آیفون حکایت دارد. این در حالی است که واردات قانونی این گوشی طی 2 ماه اخیر، بیش از 68 درصد کاهش یافته است.

انجمن واردکنندگان موبایل، آمارهای جدیدی از واردات رسمی تلفن همراه به کشور منتشر کرده است که نشان از رونق واردات مسافری و کاهش واردات قانونی دارد. به نظر می‌رسد تلاش برخی نمایندگان مجلس برای ممنوعیت واردات آیفون و مشکلاتی همچون حاشیه‌های تامین ارز گوشی‌های آیفون یا تغییر موقت گروه کالایی گوشی‌های برند اپل موجب این تغییرات شده است.

براساس این گزارش، مجموع واردات قانونی آیفون طی اسفند و بهمن ماه سال گذشته، 280 هزار دستگاه بوده است. در حالی که واردات این برند در فروردین و اردیبهشت 1401 به کمتر از 100 هزار دستگاه رسیده که بیانگر کاهش 68درصدی واردات قانونی آیفون طی 2 ماه اخیر است.

اما آمارهای سامانه همتا در همین مدت نشان از افزایش 2 برابری واردات مسافری آیفون دارد. طبق گزارش سامانه همتا، واردات مسافری آیفون از 19 هزار و 400 دستگاه در اسفند ماه 1400، به 24هزار و 540 دستگاه در فروردین و در نهایت به 37 هزار و 160 دستگاه در اردیبهشت 1401 رسیده است.

نوشته های مشابه

احتمال می‌رود بخش قابل توجهی از این گوشی‌های مسافری قاچاق و با سوء استفاده از رویه مسافری باشد. موضوعی که پیش‌تر انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با دیجیاتو نسبت به خطرات آن هشدار داده بود:

«یک میلیارد دلار به واردات گوشی پرچمدار در سال گذشته اختصاص یافته است که رونق قاچاق منجر به فاجعه اقتصادی بزرگی خواهد شد چرا که این یک میلیارد دلار از بازار آزاد تامین خواهد شد و تبعات وحشتناکی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.»

گفتنی است مصرف سالیانه آیفون در کشور بین یک تا 1.5 میلیون دستگاه برآورد می‌شود که با توجه به ثبت سفارش‌های انجام شده و در صورت تخصیص ارز لازم، نیاز کشور در سال 1401 تامین خواهد شد.

بازار موبایل ایران همچنان در اختیار سامسونگ است

طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، طی 2 ماه ابتدایی سال 1401 در مجموع حدود 2 میلیون و 240هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده که از این تعداد، 2 میلیون و 380هزارتای آن مصرف شده است:

«با توجه به ذخیره کالایی که از واردات ماه‌های پایانی سال گذشته در بازار موجود بوده است، تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا را شاهد هستیم. علت کاهش واردات طی 2ماه ابتدایی سال را می‌توان اختلال در تخصیص و تامین ارز برای واردات موبایل‌ بالاخص گوشی‌های با ارزش بیشتر از 600 دلاری دانست.»

بررسی گلکسی اس ۲۲ اولترا

بر اساس همین گزارش طی 12 ماه گذشته یعنی از اردیبهشت 1400 لغایت اردیبهشت 1401 تعداد 18 میلیون و 170هزار دستگاه موبایل وارد و در مقابل 18میلیون و 980هزار دستگاه مصرف (خریداری و در شبکه ارتباطی کشور فعال) شده است.

سهم بازار برندها طی 12 ماه گذشته نیز به ترتیب با 49 درصد در اختیار سامسونگ است و شیائومی با 26درصد در رتبه دوم قرار دارد. سهم سامسونگ از بازار ایران به نسبت سال 1400، نزدیک به یک درصد افزایش یافته و شیائومی نیز با کاهش سهم 2 درصدی رو به رو شده است.

گفتنی است نوکیا با سهم 13درصدی از بازار موبایل ایران و اپل با 6 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. هواوی، جی‌پلاس و GLX نیز هر کدام یک درصد از سهم بازار موبایل کشور را در دست دارند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا