سرور مجازی
zoomit

آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس با طراحی آشنا، پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای و تراشه نسل قبل معرفی شدند

اپل در رویداد Far Out امسال، از نسل چهاردهم آیفون‌ها رونمایی کرد. برخلاف سال‌های گذشته، امسال نام‌گذاری آیفون‌های جدید با تغییر و تحول روبه‌رو شده است و دیگر از مدل مینی خبری نیست. درواقع آیفون ۱۴ پلاس مدل جدید خانواده به‌حساب می‌آید که البته از نظر ابعاد، شباهتی به آیفون جمع‌وجور اپل ندارد.

در بخش طراحی، آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس اپل تغییر چندانی نسبت به مدل‌های سال گذشته به خود ندیده‌اند. علاوه‌بر ناچ دوربین سلفی، طراحی سنسور Face ID هم دست‌نخورده باقی مانده است و همچنان نمایشگر تخت، جلوه‌ی زیبایی به گوشی‌های کوپرتینویی‌ها می‌بخشد.

نمایش پشت و جلوی آیفون ۱۴ اپل و ۱۴ پلاس

آیفون ۱۴ که درواقع مدل پایه‌ی گوشی‌های اپل است، از نمایشگر ۶٫۱ اینچی استفاده می‌کند، اما تفاوت اصلی آیفون ۱۴ با ۱۴ پلاس به اندازه‌ی نمایشگر باز می‌گردد. اپل آیفون ۱۴ مکس را با نمایشگر ۶٫۷ اینچی به دست کاربران می‌رساند که با ابعاد نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکس برابری می‌کند. بنابراین ۱۴ پلاس برای کسانی که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای کمتر به نمایشگر بزرگ مدل پرو مکس دسترسی داشته باشند، گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

طراحی قدیمی، ابعاد جدید؛ خداحافظی با آیفون مینی

نمایشگر مدل‌های پایه‌ی سری آیفون ۱۴، از پنل OLED استفاده می‌کنند و اکنون قابلیت دستیابی به روشنایی ۱۲۰۰ نیت هنگام پخش محتوای HDR، نسبت کنتراست بالا و پشتیبانی از دالبی ویژن را دارند. برای محافظت از نمایشگر، روی آن با لایه‌ی Ceramic Shield پوشانده شده است تا براساس ادعای اپل، بیشترین مقاومت را بین تمام گوشی‌های هوشمند داشته باشد.

تفاوت سایز آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس از همان تراشه‌ی سال ۲۰۲۱ اپل، یعنی A15 بایونیک با ۶ هسته‌ی پردازشی در بخش CPU استفاده خواهد کرد؛ البته باید توجه داشته باشید که آیفون ۱۴ نسخه‌ای از A15 را در دل خود دارد که سال گذشته در آیفون ۱۳ پرو به‌کاررفته بود، این نسخه از گرافیک ۵ هسته‌ای [دربرابر مدل ۴ هسته‌ای به‌کاررفته در آیفون ۱۳] قدرت می‌گیرد و بدین‌ترتیب بهبود ۱۸ درصدی در پردازش‌های گرافیکی را فراهم می‌آورد. اپل می‌گوید که مدل پلاس بهترین شارژدهی را در مقایسه با تمام آیفون‌ها ارائه خواهد کرد، اما در حال حاضر صحبتی از ظرفیت باتری دو مدل به‌میان نیامده است.

بحران کمبود تراشه؛ تجهیز آیفون جدید به تراشه قدیم

دوربین اصلی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس، از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۹ میکرومتری استفاده می‌کند، این اعداد حداقل روی کاغذ، با مشخصات حسگر به‌کاررفته در دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو برابری می‌کنند. حسگر بزرگ دوربین اصلی در پسِ لنزی با دیافراگم بسیار گشوده‌ی f/1.5 قرار دارد؛ اپل می‌گوید دوربین اصلی آیفون ۱۴ تا ۴۹ درصد نور بیشتری جذب می‌کند و تا ۲٫۵ برابر بهتر از گذشته در تاریکی عکس می‌گیرد. در دوربین اصلی آیفون ۱۴، سیستم لرزش‌گیر همانند گذشته، به‌جای لنز، روی حسگر قرار دارد.

نمایش دوربین و جلوی آیفون ۱۴ اپل با رنگ صورتی

دوربین اولتراواید آیفون ۱۴ همانند نسل قبل از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.4 و میدان دید ۱۲۰ درجه استفاده می‌کند؛ اما اپل می‌گوید به‌مدد حالت Night جدید، آیفون ۱۴ اکنون با دوربین اولتراواید نیز تا ۲ برابر عکس‌های بهتری در تاریکی ثبت می‌کند. دوربین سلفی آیفون ۱۴ همانند گذشته از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند؛ اما اکنون این حسگر در پسِ لنزی با دیافراگم گشوده‌تر f/1.9 قرار دارد و برای نخستین‌بار در خانواده‌ی آیفون از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین ارتقایافته با پردازش تصویر پیشرفته‌تر

اپل می‌گوید بخشی از ارتقای عملکرد دوربین آیفون ۱۴ به‌مدد فناوری‌های جدید پردازش تصویر مانند Photonic Engine حاصل شده است؛ به‌موجب این فناوری، آیفون زودتر از قبل، عملیات پردازش تصویر را آغاز می‌کند؛ بدین‌مفهوم که چندین فریم با نوردهی‌های متفاوت، از سوژه ثبت می‌شود و گوشی با آنالیز هر فریم در سطح پیکسلی، بهترین‌های بخش‌های هر فریم را انتخاب کرده و با هم تجمیع می‌کند تا در نهایت عکسی روشن‌تر، رنگ‌های طبیعی‌تر و جزئیات بیشتر ثبت شود.

نمایش پشت و جلوی آیفون ۱۴ اپل

آیفون ۱۴ اکنون برای فیلم‌برداری از صحنه‌های پرتحرک، قابلیت فیلم‌برداری Action Mode را برای خنثی‌کردن هرچه بهتر لرزش دست، دراختیار کاربران قرار می‌دهد. از سوی دیگر قابلیت فیلم‌برداری Cinematic با ویژگی‌هایی همچون جابه‌جایی هوشمند محل فوکوس، اکنون با وضوح 4K و نرخ ۲۴ فریم‌برثانیه با آیفون ۱۴ وجود دارد.

در بخش رابط کاربری، آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به iOS 16 مجهز شده‌اند. صفحه‌ی قفل یا لاک‌اسکرین در این نسخه‌ی iOS با قابلیت‌های جدیدی به دست کاربران می‌رسد و حالا شخصی‌تر از همیشه، زیباتر و کارآمدتر است.

پشتیبانی از پیام‌های اضطراری ماهواره‌ای

اپل برای آیفون‌هایی که در آمریکا عرضه خواهند شد، درگاه سیم‌کارت را حذف خواهد کرد تا کاربران به‌جای سیم‌کارت فیزیکی، از eSIM استفاده کنند.

هردو مدل آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس، از پیام‌های اضطراری ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند تا حتی در شرایطی که کاربر در محلی خارج از محدوده‌ی آنتن‌دهی قرار می‌گیرد، بتواند سیگنال اضطراری مورد نیازش را ازطریق ارتباط ماهواره‌ای ارسال کند. بعلاوه، باوجود قابلیت Crash Detection، حالا آیفون‌ها می‌توانند در صورت رخ دادن تصادف به‌صورت خودکار با سرویس‌های اضطراری تماس برقرار خواهد کرد.

آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس با پنج رنگ جدید نیمه‌شب، استارلایت، آبی، بنفش و قرمز راهی بازار خواهند شد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا