مدیرعامل جاباما: «تجربه» به سمت اشتغال مبتنی بر گردشگری برای شهرهای کوچک و روستاها پیش میرود
مدیرعامل جاباما با بیان اینکه «تجربه» محصولی مستقل در پلتفرم جاباما است، از تلاش این پلتفرم برای ایجاد ترندی جدید در صنعت گردشگری کشور و حرکت به سمت توسعه اشتغال مبتنی بر گردشگری برای شهرهای کوچک و روستاهای کشور خبر داد.
«تجربه»، تازهترین محصولی است که بعد از هتل و اقامتگاه در جاباما برای کاربران این سایت ارائه شده است. محصولی که قرار است دو کفه عرضه و تقاضا را به گونهای دیگر در صنعت گردشگری مدیریت کند.
محصول «تجربه» تقریبا یک هفته است که در اختیار کاربران جاباما قرار دارد. نکته قال توجه اما اینجاست که جاباما اینبار محصولی شناخته شده در فضای آفلاین را وارد فضای آنلاین نکرده است؛ این بار محصولی به جاباما اضافه شده که نیازمند ایجاد زیرساخت فرهنگی برای هر دو بخش عرضه و تقاضا است. «احمد ایزدپور»، با اشاره به این موضوع در مورد اینکه حوزه تمرکز اصلی در جاباما اقامتگاه است، به دیجیاتو میگوید: «تجربه در حقیقت یک پلتفرم دو سویه جدید است.»
جاباما در مسیر شناخت «تجربه» به مهمان و میزبان
ایزدپور در پاسخ به این پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه پیش از این هم محصولی با این ویژگیها در جاباما وجود داشت، با اشاره به اینکه پیش از این در جاباما این محصول لانچ شده بود، گفت: «البته روند لانچ محصول با توسعه آن دو روند متفاوت است. در زمان اولیه لانچ «تجربه» و همزمانی آن با مشکلاتی که در حوزه اقامتگاه پیش از این وجود داشت، بنابراین از آنجایی که «تجربه» ترند جدیدی است، نیازمند بازارسازی مناسب در جریان عرضه و تقاضا است.»
مدیرعامل جاباما با تاکید بر اینکه «تجربهگردی» محصولی کاملا جدید است که از بازار آفلاین به بازار آنلاین کوچ نکرده، گفت: «در زمان لانچ اولیه «تجربه» به دلیل مسائل و پیچیدگی در بخش اقامتگاه این محصول جدید منجر به عدم تمرکز در جاباما میشد. از همین رو تصمیم مدیریتی من تمرکز بر اقامتگاه بود.»
به گفته او تجربه گردی در زمان لانچ اولیه که اتفاقا همزمان با پاندمی کرونا هم بود، متوقف شد و حالا با تمرکز بیشتری این محصول در جابا لانچ شده است.
تجربه، تکمیل کننده زنجیره ارزش سفر
ایزدپور در پاسخ به این پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه کاربران در مواجهه با محصول تجربه شاهد چه رویکردی هستند، به توضیح درباره جزئیات بیشتری این محصول پرداخت و گفت: « با این محصول بر تجربههای بومی در مقصد تمرکز کردهایم. از همین رو خیلی درگیر اتفاقات روتین و روزمره نشدهایم.»
به گفته او اینبار جاباما بر میزبانهای بومی متمرکز است و مسئله فعالیتهای عادی و معمول نیست.
او در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه افراد بعد از رسیدن به مقصد، مخصوصا در سفرهای بومگردی امکان تجربههای قابل توجهی را دارند، گفت: «افراد بعد از رسیدن به مقصد امکان تجربههای بسیاری دارند که روند دسترسی به این تجربهها باید برای آنها فراهم شود.»
نگاه صنعت گردشگری به «تجربه»
مدیرعامل جاباما با اشاره به اینکه شهرهایی که بیشتر به عنوان مقصد کاربران جاباما انتخاب شدهاند به عنوان شهر پایلوت ارائه محصول «تجربه» انتخاب شدهاند، گفت: «جاباما در این مقاصد توسط تیم متخصص میزبانها را شناسایی میکند. باید توجه داشته باشید که بخش عرضه به تازگی در حال شکلگیری است.»
ایزدپور در پاسخ به این پرسش که چنین روندی چطور قرار است اجرایی شود، گفت: «جاباما به شناسایی و آموزش میزبانهای تجربه و در مرحله بعد توانمندسازی پیش خواهد رفت. مرحله بعد این مسیر هم آوردن مشتری برای میزبان خواهد بود.»
ایزدپور با تاکید بر اینکه «تجربه» تبدیل به یک ترند اجتماعی و یا حتی ترند در جریان تجارت الکترونیکی خواهد شد، گفت: «هدف ما در جاباما این است که برای همه افردای که سفر میکنند، متناسب با سفر و محل اقامت پیشنهاد مناسب ارائه شود.»
نقش تقاضا در شکلگیری «تجربه»
البته از آنجایی که این روند پیش از این برای مسافران فراهم نبوده و نزدیکترین جریان شبیه به آن صرفا در تورهای طبیعتگردی وجود داشته است، جاباما نه تنها از بخش عرضه بلکه بخش تقاضا را هم باید آموزش دهد. در واقع کاربران بعد از این با محصولی مواجه خواهند شد که پیش از این اساسا وجود نداشته است.
به باور ایزدپور یکی از نقاط سخت در این پروژه این است که علاوه بر بخش عرضه باید بخش تقاضا را همزمان پیش برد و ساخت. کاربران هم به مانند عرضهکنندگان تقاضا گاهی حتی تصور نمیکنند که امکان ورود به موضوعی و تجربه آن در یک منطقه بومی وجود داشته باشد.
مدیرعامل جاباما همچنین درباره همراهی پلتفرم با کاربران در تمام طول سفر و مسئولیتی که جاباما در تمام طول سفر حتی درباره رضایت هم بر عهده خود میداند، گفت: « همه میزبانان «تجربه» پیش از ورود به پلتفرم از استانداردهایی گذر و همگی فرایندهای حقوقی را طی کردهاند. همچنین ضمانتهای جدی درباره میزبانان نزد جاباما وجود دارد.»
او با تاکید بر اینکه فضای این پلتفرم را صرفا فضایی مارکت پلیس تعریف نکرده، گفت: «این موضوع صرفا درمورد امنیت نیست، بلکه درمورد تجربه هم استانداردهایی وجود دارد. تمام تلاش جاباما بر این است که افراد بعد از «تجربه» با شعف و لذت درباره آن اظهار نظر کنند.»
مدیرعامل جاباما همچنین به کنترل ارائه کیفیت و بررسی روند کاری میزبانان تجربه نیز اشاره کرد.
ایزدپور با بیان اینکه هر فردی در هر نقطهای از کشور میتواند میزبان تجربه شود، گفت: «این تجربه در مشاغل و مناطق متفاوت، در اشکال متفاوتی ارائه خواهد شد. از چوپانی تا زندگی عشایر، ماهیگیری و آشپزی هر کدام تجربههایی هستند که قابلیت عرضه و تقاضا را خواهند داشت.»
او درمورد قیمتگذاری «تجربه» هم با تاکید بر اینکه روند قیمتگذاری بر عهده پلتفرم نیست، گفت: «البته برای ایجاد امنیت خاطر در راستای درآمدزایی، کمک خواهیم کرد تا میزبان قیمتی مناسب ارائه دهد و شاخصهای مهم در این حوزه را به او معرفی خواهیم کرد.»
تجربه و نفس تازه صنعت گردشگری
با پایان پاندمی کرونا در کشور و برگشت موج سفر احتمال توسعه محصول «تجربه» قویتر از زمانی است که با شیوع کرونا و پاندمی آن حتی سفرهای عادی و معمول هم متوقف شده بود. حالا انتظار میرود با ایجاد این مصول صنعت گردشگری جان دیگری بگیرد.
از آنجایی که فضای رقابتی بین پلتفرمهای یک حوزه همیشه وجود داشته است، حالا باید دید آیا پلتفرمهای دیگر اجاره اقامتگاه هم به این حوزه ورود خواهند کرد؟ اما به هر حال تجربه نفس تازهای برای صنعت گردشگری کشور است. از همین رو باید منتظر بود و کمی بعد چگونگی مواجهه میهمان و میزبان را با آن مورد بررسی قرار داد.