سرور مجازی
فضای مجازی

پاییزی خشک‌تر از تابستان در راه است/ تعیین سناریوهای بدبینانه برای تأمین آب

– اخبار اقتصادی –

حمید رضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در تابستان سال جاری 303 شهر دارای تنش آبی بودند.

وی افزود: تقریبا پیک مصرف آب تابستانه را در شهرهای کشور پشت سر گذاشتیم و اگر در جایی قطعی آب ممکن است داشته باشیم، به خاطر مشکلات سامانه ها و به صورت برنامه ریزی شده اعمال می شود.

* پاییزی خشک در پیش است، حتی خشک تر از تابستان

کشفی با بیان اینکه در حال برنامه ریزی برای تأمین آب پاییز هستیم، گفت: پاییز امسال خشک تر از تابستان است.

وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از این است که میزان بارش های پاییزی امسال زیر نرمال است.

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور در پاسخ به اینکه "آیا احتمال افزایش تنش آبی در پاییز نسبت به تابستان وجود دارد؟"، گفت: از آنجایی که هوا در پاییز خنک تر از تابستان است و هوا عنصر تعیین کننده ای در مصرف آب هست، یک مقدار وضعیت تأمین آب از حیث میزان مصرف، نسبت به تابستان بهتر می شود؛ اما پاییز امسال، پاییز خشکی است و برنامه ریزی های ما برای شهرهای بزرگ، بر مبنای حالت های بدبینانه در حال انجام است.

* احتمال ضرورت آبرسانی سیار در پاییز به حدود 8000 روستا

وی افزود: تعداد روستاهایی که نیاز به آبرسانی سیار داشتند در تابستان امسال به 8000 روستا رسید و تابستان امسال آبرسانی سیار و تانکری به 8000 روستا انجام شد.

کشفی با بیان اینکه "برخی از این روستاها منابع آبی خود را به خاطر خشکسالی و کم بارشی از دست داده اند"، گفت: در پاییز امسال نیز با توجه به کم بارشی پاییز، ممکن است تعداد روستاهایی که نیاز به آبرسانی سیار دارند در همین حدود 8000 روستا باقی بماند.

* تابستان 1401 سخت تر از تابستان 1400 می شود؟

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور تصریح کرد: اگر سال آبی جدید که از ابتدای پاییز آغاز می شود، سال آبی کم بارش و خشکی باشد، قطعا تابستان 1401 شرایطی سخت تر از تابستان 1400 در تأمین آب خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم منابع آبی سطحی و زیر سطحی که در سال گذشته از دست دادیم را جبران کنیم، تابستان آینده تابستان بسیار سختی خواهد بود.

* ارائه پیشنهادات مدیریت تنش آبی 1401 به دولت و مجلس

کشفی با بیان اینکه "برنامه های مدیریت تنش آبی برای سال 1401 دیده شده"، گفت: پیشنهاداتی را به مجلس و دولت ارائه کردیم تا بتوانیم با انجام اقداماتی، شرایط تنش آبی در سال 1401 را مدیریت کنیم.

وی افزود: اقداماتی از قبیل اجرای پروژه های ذخیره سازی آب از طریق احداث مخازن جدید، حفر چاههای جدید و ایجاد رینگ بین مخازن شهرها که بتوانیم آب را به نحو مطلوبی توزیع کنیم؛ اجرای این طرح ها می تواند به مدیریت توزیع، افزایش تاب آوری شهرها و کاهش تنش آبی کمک کند.

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور با اشاره به اینکه این برنامه ها هم به دولت سیزدهم و هم به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، گفت: اجرای این پروژه ها نیازمند اعتبارات است و پیشنهادات ارائه شده در دولت و مجلس درحال بررسی است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا