سرور مجازی
اقتصادی

افزایش حجم آگهی‌های فروش مسکن بر در و دیوار شهر | بازار مسکن در فصل پاییز چه وضعیتی خواهد داشت؟

افزایش حجم آگهی‌های فروش مسکن بر در و دیوار شهر | بازار مسکن در فصل پاییز چه وضعیتی خواهد داشت؟

نشانه‌های متعدد از تعمیق رکود بازار مسکن شهر تهران و ایجاد انتظارات کاهشی در این بازار حکایت دارد؛ رکودی که رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز به آن اذعان کرده و علت آن را رشد نامعقول قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته دانسته است.

افت بازار ملک اگرچه ممکن است با عارضه‌هایی برای گردش مالی بخش مسکن همراه باشد، اما ثمرات خوبی هم در پی داشته است. از جمله این فواید می‌توان به کاهش تا ۲۰ درصدی نرخ‌های پیشنهادی، ایجاد انتظارات کاهشی، کوچ سرمایه‌گذاران از شمال شهر به مناطق جنوبی و بافت‌های فرسوده و امیدواری متقاضیان واقعی به خرید مسکن در میان‌مدت اشاره کرد.

یکی از نشانه‌های کسادی بازار مسکن، افزایش قابل توجه فروشندگان و خروج خریداران است. شرایط به گونه‌ای است که بسیاری از واسطه‌های ملکی موفق به فروش فایل‌های در اختیار خود نمی‌شوند و بعضا سعی می‌کنند از تمامی ظرفیت‌ها برای تبلیغ آگهی‌های زیر قیمت استفاده کنند.

در روزهای اخیر حجم آگهی‌های فروش مسکن بر در و دیوار شهر افزایش یافته است. در واقع طرف عرضه پس از عدم توفیق در فروش آپارتمان‌ها در سامانه‌ها، پلتفرم‌ها و فضای مجازی، به روش سنتی فروش رو آورده است. این پدیده در مناطق شمالی تهران بیشتر به چشم می‌خورد.

افزایش حجم آگهی‌های فروش مسکن بر در و دیوار شهر | بازار مسکن در فصل پاییز چه وضعیتی خواهد داشت؟

در شرایط فعلی که بازارهای موازی مسکن شامل ارز، طلا و بورس به ثبات رسیده‌اند، سناریوهای محتمل پیش روی بازار مسکن دچار چالش شده است. اما تجربه نشان داده بازار ملک به شکل سنتی با آغاز فصل پاییز و پایان زمان جابه‌جایی دچار افت می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان انتظار می‌رود این وضعیت دست کم تا پایان آذرماه ادامه پیدا کند. در سه ماهه پایان سال نیز بعضا مولفه‌های بیرونی بر بازار مسکن اثر می‌گذارد. اما چنان‌چه ثبات بازار ارز ادامه داشته باشد بعید است که در پایان سال با تورم مواجه شویم.

بازار مسکن از اوایل خردادماه وارد فاز رکود معاملات شده و این موضوع با افت قیمت همراه بوده است. در واقع بخشی از حباب ایجاد شده طی یک سال قبل آن تخلیه شده است. سناریو محتمل آن است که بازار ۱۰ تا ۱۲ فصل در رکود باقی بماند. البته ممکن است قیمت خانه‌ها تغییرات جزئی داشته باشد اما عمده کارشناسان معتقدند این تغییرات پایین‌تر از نرخ تورم خواهد بود و در واقع بازار ملک با کاهش ارزش واقعی همراه می‌شود.

همزمان با ایجاد ثبات در بازار مسکن، دو وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی با همراهی پلیس، ساماندهی مشاوران املاک و سامانه‌های اینترنتی فروش ملک را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

اواخر این هفته پلیس به دو پلتفرم خرید و فروش مسکن درخصوص اتصال به سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی اخطار داد.

سردار علی نوروزی، رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا در این زمینه بیان کرد: دو پلتفرم را شناسایی کردیم که بیشترین دخالت را در بالا بردن قیمت مسکن داشتند و با همکاری وزارت صمت و اتحادیه کسب و کارهای مجازی آنها را شناسایی کردیم و برای آخرین بار اخطار جدی به این دو پلتفرم داده شد.

از طرف دیگر رییس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران، وجود تبانی بین برخی مشاوران املاک برای انجام معامله صوری و افزایش کاذب قیمت مسکن را تائید کرد.

کیانوش گودرزی گفت: این مسئله در هر صنفی ممکن است وجود داشته باشد ولی این مسائل خیلی در افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار نبوده است. در پردیس شاهد نابسامانی زیادی بودیم که ساماندهی شد. به عنوان مثال خانه ۳ میلیاردی در پردیس بعد از این اقدامات ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان کاهش یافت. در تهران هم شاهد افت ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت مسکن هستیم. در شهر جدید پردیس هم بنا به گفته‌ی مدیرعامل عمران این شهر قیمت آپارتمان تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

  • افت قیمت مسکن در پردیس ۳۰ درصد؛ پرند ۲۸ درصد/ چرا در پرند اوضاع بهتر است؟

۲۱۷

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا