سرور مجازی
تکنولوژی

این ربات با طراحی شبیه پاستا راه خود را در ماز به راحتی پیدا می‌کند [تماشا کنید]

محققان دانشگاه کارولینای شمالی با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا نوعی ربات‌ نرم و شبیه پاستا ساخته‌اند که می‌تواند مسیر خود را در مازهای پیچیده پیدا کند. طراحی مذکور از آن جهت دارای اهمیت است که می‌تواند در جذب انرژی گرمایی از محیط طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

طبق مقاله‌ای که در مورد جزئیات این فناوری منتشر شد، گفتنی است که این ربات‌ پاستا شکل برای حرکت کردن به سیگنال‌های رایانه‌ای متکی نیست و در عوض از نوعی حافظه عضلانی رباتیک بهره می‌برد که «هوش فیزیکی» نام دارد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت طراحی ساختاری و مواد اولیه هوشمند همان موارد تشکیل دهنده هوش فیزیکی هستند که به این ربات‌ امکان جهت‌یابی در شرایط مختلف را می‌دهند، حالتی که کاملا در جهت مخالف «هوش پردازشی» قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

سایر اطلاعات تکمیلی از ربات‌ پاستا شکل

لازم به ذکر است این ربات‌ از الاستومرهای کریستال مایع ساخته شده‌اند، ماده‌ای مشابه پلاستیک که دارای خصوصیات حساس به گرما است و از عوامل کلیدی حرکت‌پذیری ربات‌های مذکور به شمار می‌رود. این مواد اولیه ابتدا به شکل یک روبان در می‌آیند، سپس کمی پیچانده می‌شوند تا به شکل پاستا دربیایند.

محققان در ابتدا این ربات‌ پاستاگونه را روی سطحی قرار می‌دهند که حداقل 55 درجه سلسیوس حرارت دارد، دمایی که عموما بالاتر از هوای اطراف این سطح مذکور است. متعاقبا ربات به محض لمس این سطح گرم منقبض می‌شود.

 ربات شبیه پاستا

با این وجود آن بخشی از ربات که سطح گرم را لمس نکرده بدون تغییر باقی می‌ماند، در مرحله بعدی، این عدم توازن میان بخش‌های مختلف باعث می‌شود تا ربات پیچ بخورد، همچنین هرچه دمای سطح مذکور بالاتر برود سرعت پیچ خوردن ربات هم بیشتر می‌شود.

بنا به عقیده جی یین استاد دانشگاه کارولینای شمالی و یکی از محققان حاضر در این پروژه، تحقیقات مذکور به ما کمک می‌کند تا از روش ساخت رباتی با قابلیت جذب انرژی گرمایی محیط آگاه شویم، همچنین تحقیقات مذکور برای درک شکل حرکت این ربات‌ها در محیط خشنی مانند کویر نیز مفید هستند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا