سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

با نشانه‌های رایج کلاهبرداری در معاملات مجازی آشنا شوید

کلاهبرداری از خریدار یا فروشنده یک کالا در فضای مجازی، اتفاقی است که می‌تواند لذت یک خرید آسان و بی‌‏دغدغه را به دردسر تبدیل کند. این اتفاق در رابطه با کالاهایی که از سوی افراد حقیقی در فضای مجازی آگهی می‌‏شوند، بیشتر رخ می‌‏دهد زیرا امکان پیگیری آن تقریبا صفر است.

پس بهتر است هنگام معامله با افراد، چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده، به پنج نشانه‏ رایج در آگهی‌‏هایی که با هدف کلاهبرداری منتشر می‏‌شوند، توجه کنید تا از دردسر و ضرر و زیان دور بمانید. در این مطلب با پنج شیوه رایج که برای کلاهبرداری از «خریداران کالاها» به کار گرفته می‌‏شود، آشنا شوید.

۱) درج قیمت پایین‏تر از عرف بازار

در این شیوه عکس قابل قبولی از یک کالا با قیمتی پایین‏‌تر از عرف بازار آگهی می‏‌شود. اما قیمت پیشنهادی، نشان از یک مشکل دارد: یا کیفیت کالا با آنچه در عکس نمایش داده شده است قابل مقایسه نیست یا اصلا کالایی برای فروش وجود ندارد و هدف دریافت وجه از افراد مشتاق به خرید ارزان است. در این موارد ممکن است به جای عکس واقعی کالا از عکس ژورنالی یا عکس کالا در محیطی موجه استفاده شود که با توجه به قیمت، خریداران را وسوسه می‏‌کند.

۲) دریافت هزینه ارسال قبل از هزینه کالا

ممکن است یک فروشنده با خریدار بر سر این موضوع به توافق برسد که کالا را برای او ارسال کند تا بعد از بازدید هزینه‌‏اش را دریافت کند. اما برای انجام این کار از مشتری هزینه ارسال را مطالبه می‏‌کند. در این روش اصلا بعید نیست بعد از پرداخت هزینه ارسال، هیچ‌گاه کالایی به دست خریدار نرسد و تنها هزینه ارسال است که از جیب مشتری می‌‏رود.

همچنین ممکن است فروشنده‌‏ای به خریدار بگوید کالایی که آگهی کرده در شهر دیگری است و اگر خریدار تمایل دارد، می‌تواند هزینه آن را پرداخت کند تا محصول برایش ارسال شود. شیوه رایج دیگر این است که فروشنده اعلام می‏‌کند هزینه ارسال را خودش پرداخت می‏‌کند اما تمام یا بخشی از هزینه کالا را مطالبه می‏‌کند. در این روش نیز احتمال خسارت دیدن خریدار بسیار بالا است.

۳) فرصت‌‏های ویژه ساختگی

به نمایش گذاشتن شرایط بسیار جذاب از دیگر روش‏‌هایی است که افراد را به خرید کالاهایی تشویق می‏‌کند که یا وجود ندارد یا با آنچه شرح داده شده است تفاوت کیفیتی بسیاری دارد. برای مثال فروش ویژه به علت مهاجرت یکی از شگردهای رایج برای کلاهبرداری است. در این شیوه با تأکید بر اینکه خریدار زمان زیادی برای خرید ندارد، فرد کلاهبردار به اهداف خود می‌‏رسد.

۴) درخواست بیعانه

در این روش که در موارد گزارش شده از کلاهبرداری‌‏ها بسیار مشاهده می‌‏شود، فروشنده از قرار حضوری خودداری و وانمود می‏‌کند مشتری‌‏های بسیاری پای آگهی نشسته‌‏اند. به این ترتیب فرد کلاهبردار فضا را طوری ترتیب می‌‏‏دهد که خریدار برای از دست ندادن فرصت با پرداخت بیعانه موافقت می‏‌کند. اما در این موارد معمولا بعد از دریافت بیعانه، گوشی شخص فروشنده برای همیشه از دسترس خارج می‌‏شود.

چند توصیه مهم

با توجه به این پنج شیوه رایج در کلاهبرداری، بهتر است اگر قصد دارید کالایی را با قیمت مناسب از نیازمندی‌‏های آنلاین تهیه کنید، حتما کالای آگهی شده را به صورت حضوری ببیند و بعد اقدام به پرداخت پول کنید. همچنین هیچ‌گاه واتس‏اپ یا تلگرام را برای مکالمه یا دریافت لینک پرداخت، جایگزین فضای چت در اپلیکیشن‌‏ها و سایت‌‏های آنلاین خرید و فروش نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا