سرور مجازی
فضای مجازی

آتشفشان‌های باستانی منبع آب در ماه هستند

در حالی که امروز می‌توان ماه را از نظر زمین‌شناسی مرده در نظر گرفت، در گذشته اینطور نبود. سال‌ها پیش فوران‌های آتشفشانی زیادی روی سطح ماه رخ داد و مناطق وسیعی با گدازه‌های داغ پوشانده شده بود. این باعث ایجاد لکه‌های تیره یا ماریا شد که به ماه ظاهر فعلی آن را داد.

به گزارش indianexpress، تحقیقات جدید CU Boulder نشان می‌دهد که آتشفشان‌ها ممکن است تأثیر ماندگار دیگری بر سطح ماه داشته باشند. آن‌ها ممکن است صفحات یخی به ضخامت صد‌ها کیلومتر ایجاد کرده باشند. این تحقیق در مقاله‌ای با عنوان “انباشته شدن یخ قطبی از جو‌های گذرا ناشی از آتشفشان در ماه” مطرح که در مجله علمی Planetary منتشر شده است.

شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای در ماه مورد استفاده قرار گرفت که از شرایطی که مدت‌ها قبل از وجود حیات پیچیده در زمین یافت می‌شد، تقلید می‌کرد. آن‌ها دریافتند که زمانی آتشفشان‌های باستانی در ماه بوده است که مقادیر زیادی بخار آب از خود ساطع می‌کردند. این بخار آب در نهایت روی زمین نشست و در سپس ذخایر یخ را تشکیل داد.

سطح ماه

به گفته محققان، اگر انسان‌ها در آن زمان زنده بودند، می‌توانستیم تکه‌ای از آن یخبندان را در نزدیکی مرز بین روز و شب در سطح ماه ببینیم. این تحقیق به مجموعه شواهدی اضافه می‌کند که نشان می‌دهد ماه ممکن است بیش از آنچه دانشمندان قبلاً تصور می‌کردند حاوی آب باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ تخمین زد که نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر مربع در سطح ماه می‌توان یخ را پیدا و ذخیره کرد.

این احتمال وجود دارد که فوران‌های آتشفشانی بتواند منبع اصلی این آب باشد. ممکن بوده ده‌ها هزار آتشفشان بیش از ۲ تا ۴ میلیارد سال پیش روی سطح ماه فوران و رودخانه‌ها و دریاچه‌های عظیمی را پر از گدازه ایجاد کند. تحقیقات اخیر نشان داده است که این آتشفشان‌ها احتمالاً ابر‌های عظیمی را که عمدتاً از بخار آب و مونوکسید کربن تشکیل شده‌اند به بیرون پرتاب کرده‌اند. این ابر‌ها بالاتر از حد متوسط ​​می چرخیدند و یک جو نازک و لحظه‌ای ایجاد می‌کردند.

ماه

محققان در CU Boulder میلیارد‌ها سال پیش برای آزمایش این فرضیه تلاش کردند مدلی از سطح ماه بسازند. محققان تخمین زدند که ماه در اوج خود به طور متوسط ​​در هر ۲۲ هزار سال یک فوران داشته است. آن‌ها حرکت گاز‌های حاصل از این فوران‌ها را در اطراف ماه و چگونگی فرار آن‌ها به فضا در طول زمان را دنبال کردند. محققان دریافتند که تقریباً ۴۱ درصد از آب آتشفشان‌ها ممکن است به صورت یخ مایع بر روی ماه متراکم شود. محققان تخمین زدند که ۸ کوادریلیون پوند آب آتشفشانی می‌تواند در مدت مشابه به یخ متراکم شده باشد.

فضانوردان در ماموریت‌های آینده به ماه ممکن است بتوانند از این منابع آبی برای مصارف مصرفی خود استفاده کنند، نه اینکه آن‌ها را با موشک از زمین منتقل کنند. یافتن این ذخایر ممکن است همیشه آسان نباشد. بیشتر یخ‌ها احتمالاً در نزدیکی قطب‌های ماه جمع شده اند و حتی ممکن است زیر چندین متر خاک ماه یا سنگ سنگی مدفون شوند.


بیشتر بخوانید

  • جو زمین، شاید منبع آب ماه باشد

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا