سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

مشخصات تراشه تنسور گوشی‌های سری پیکسل ۶ گوگل افشا شد

گوگل چند وقت پیش با انتشار تصاویری از گوشی‌های سری پیکسل ۶، از تجهیز آن‌ها به تراشه اختصاصی تنسور خبر داد اما مشخصات آن را منتشر نکرد. حالا گزارشی جدید جزئیات تازه‌ای درباره این چیپ در اختیارمان قرار می‌دهد و احتمالا تنسور عملکرد بالاتری نسبت به رقبایش داشته باشد چرا که از دو هسته Cortex-X1 بهره می‌برد.

گوگل می‌خواهد همانند اپل از تراشه‌های اختصاصی در گوشی‌هایش استفاده کند، البته در ابتدا این موضوع محدود به پرچمدارهایش خواهد بود. اولین تراشه‌ای که این کمپانی طراحی کرده، تنسور نام دارد و تا به امروز شایعات زیادی درباره‌اش منتشر شده. انتظار می‌رود این چیپ با لیتوگرافی ۵ نانومتری سامسونگ به تولید برسد.

حالا یک منبع موثق حوزه فناوری به نام «Digital Chat Station»، مشخصات این تراشه را منتشر کرده که از احتمال عملکرد بهتر نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد گوگل از دو هسته قدرتمند Cortex-X1 با فرکانس ۲.۸۰ گیگاهرتز در این تراشه استفاده کرده که بالاتر از اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ قرار می‌گیرد.

چیپ اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ هرکدام به یک هسته Cortex-X1 مجهز شده‌اند که به ترتیب فرکانس ۲.۹۱ و ۲.۸۴ گیگاهرتزی دارد. با توجه به چنین پیکربندی، حداکثر عملکرد CPU تنسور باید بالاتر از تراشه‌های سامسونگ و کوالکام باشد.

گوگل در تراشه تنسور از ۶ هسته دیگر هم استفاده کرده که شامل ۴ هسته با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز و ۲ هسته با فرکانس ۲.۲۵ گیگاهرتز می‌شود. در بخش گرافیکی هم با پردازشگر Mali G78 روبه‌رو هستیم که همان پردازشگر مورد استفاده در اگزینوس ۲۱۰۰ است. اگرچه تنسور قدرت گرافیکی مناسبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما نمی‌تواند با نسل بعدی تراشه‌ها رقابت کند.

گوشی‌های سری پیکسل ۶ در پاییز پیش رو با این چیپ اختصاصی روانه بازار می‌شوند، اما مدت کوتاهی پس از عرضه آن‌ها با نسل جدید تراشه‌ها روبه‌رو می‌شویم. سامسونگ می‌خواهد چیپ اگزینوس ۲۲۰۰ را با پردازشگر گرافیکی AMD روانه بازار کند و کوالکام هم روی تراشه اسنپدراگون ۸۹۵ یا ۸۹۸ کار می‌کند. بنابراین گوگل نمی‌تواند برای مدت طولانی به عملکرد بالای تنسور دلخوش باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا