سرور مجازی
تکنولوژی

بلندترین صدای ثبت شده در تاریخ زمین مربوط به چه پدیده‌ای است؟

صدای انفجار ناشی از فوران آتشفشان «کراکاتوآ» اندونزی در سال 1883، حدود 310 دسی بل تخمین زده شده که بلندترین صدای ثبت شده در تاریخ زمین است.

امواج شوک این فوران حدود ده هزار برابر قوی‌تر از انفجار بمب اتمی هیروشیما در سال 1945 برآورد شده‌اند. جالب است بدانید صدا در بازه فرکانسی 150 تا 160 دسی بل می‌تواند سبب پارگی پرده گوش شود.

صدا بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل داده است و علیرغم این نقش مهم می‌تواند وحشتناک نیز باشد – به خصوص زمانی که رکورد بلندترین صدای ثبت شده در تاریخ شکسته شود. منبع این صدا انفجار آتشفشانی است که بیش از 130 سال پیش رخ داد.

در صبح روز 27 آگوست 1883، فوران آتشفشانی عظیمی در جزیره کراکاتوآ اندونزی آغاز شد که مسبب فروپاشی نیمی از جزیره بود.

نوشته های مشابه

دانشمندان این رویداد را یکی از خشن‌ترین رویدادهای زمین‌شناسی ثبت شده در تاریخ می‌دانند. این فوران نه تنها یک موج شوک صوتی عظیم ایجاد کرد، بلکه امواج سونامی با ارتفاع 151 فوت را در سراسر اقیانوس هند پخش کرد. این امواج کشتی‌ها را در اقیانوس تا آفریقای جنوبی تکان داد.

صدای انفجار این فوران آنقدر بلند بود که افرادی که در فاصله حداقل سه هزار مایلی از این کوه آتشفشانی زندگی می‌کردند، آن را به شلیک توپ از کشتی تشبیه کردند.

رکورد بلندترین صدای ثبت شده

اما چرا این صدا تا این حد قابل توجه است؟ آستانه درد گوش انسان در اثر صدای بلند 140 دسی بل است اما برآوردها نشان می‌دهد در لحظه فوران، صدای انفجار حدود 310 دسی بل بوده است. به عبارت دیگر، این صدا چندین برابر صدای آستانه درد گوش انسان است.

دانشمندان عقیده دارند اگر کسی در نزدیکی این کوه آتشفشانی بود، نه تنهایی شنوایی خود را از دست میداد بلکه در اثر موج شوک ایجاد شده اجزای بدن او از هم جدا می‌شدند.

این صدا نه تنها رکورد بلندترین صدای ضبط شده در تاریخ را از آن خود کرد، بلکه امواج شوک حاصل از انفجار نیز حدود ده هزار برابر قوی‌تر از امواج شوک حاصل از انفجار بمب اتمی پرتاب شده در هیروشیما در سال 1945 تخمین زده شدند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا